Opera i Filharmonia Podlaska – Europejskie Centrum Sztuki w Białymstoku imienia Stanisława Moniuszki

  • pl
Wystawa

Współistnienie

Zbigniew Nowicki „Współistnienie”

Zbigniew Nowicki: malarz, rysownik, muzyk, pisarz, fotograf, autor filmów wideo, profesor Pracowni Semantyki Obrazu na Wydziale Malarstwa i Rysunku ASP w Łodzi. Wystawa indywidualna prezentuje twórczość malarską jednego z najciekawszych łódzkich artystów średniego pokolenia.


„Jörg”, 2017, akryl na płótnie

– Treści ujawniające się w obrazie układam w porządku podróży: z obszarów zewnętrznych coraz bardziej w głąb siebie – mówi Zbigniew Nowicki o swoim procesie twórczym. – W obszarze zewnętrznym uprawiam sztukę zaangażowaną na zasadzie infekcji systemu od wewnątrz, subwersji obrazu. Obecne próby budowania obrazu z wielu kodów wizualnych (podobnych do monad Leibnitza) wiążą się z wizją multi-rzeczywistości, których „wspólne” prawa i „uporządkowanie” „odkrywać” może obserwator. Często stosowaną przeze mnie strategią twórczą jest odwoływanie się do znanych kodów postrzeżeniowych. Interesują mnie tu dwa obszary: pierwszy to klisze związane z obrazami z historii sztuki (kultury wysokiej), drugi to kultura masowa. W swojej twórczości wykorzystuję symbolikę religii i popkultury. W obu sferach najistotniejsze są dla mnie ich wzajemne powiązania (występujące często w karykaturalnej formie), aspiracje związane z ofertami szczęścia oraz rywalizacja w zawłaszczaniu przestrzeni publicznej i wewnętrznej współczesnego człowieka. Jakością, którą kieruję się przy określaniu formy obrazu, jest wzajemna obcość oddziałujących na siebie elementów. Ową nieprzystawalność osiągam zasadniczo na dwa sposoby: potęgując kontrasty formalne (kolorystyczne, walorowe, wielkości, faktury etc.) oraz zderzając sposoby widzenia, kody wizualne. Obraz staje się metaforą obrazu, metaforą malarstwa. Malarstwo moje, w związku z zawartością symboliczną, można potraktować na zasadzie współczesnej Biblii pauperum, z namnażającą się niczym wirus metaforyką, pełne wieloznaczności i niejasności, zapraszające do indywidualnych odczytań. Gest malarski poprzez swą wyjątkowość stanowi o przynależności działającego do kręgu wtajemniczonych. Jest symbolem wtajemniczenia w umiejętność zastępowania rzeczy symbolami. Owo zastępowanie zachodzi w sferze bytów realnych bądź wyobrażonych, zachodzi tylko w sferze kultury, czyli w sferze symbolicznej. Proces taki ma więc charakter tautologii: symbolizowanie jako zastępowanie symbolami innych symboli. Malarstwo jest czynnością rytualną, sprawiającą, że ów symboliczny gest staje się żywy, działający, ma moc kreacji – powoływania bytów. W niektórych mistycznych tradycjach wschodu skarby kultury czy nauki ezoteryczne ukryte są w snach. W naszej tradycji ważne egzystencjalne treści ukryte są w obrazach.

Częstymi bohaterami jego dzieł są znane postaci ze świata sztuki i filmu, jak na przykład Andy Warhol, Marylin Monroe (pojawiająca się w wielu pracach, np. jako figura bez głowy w „Niespodziewanej wizycie”), Audrey Hepburn czy Jörg Immendorf. W obrazie zatytułowanym po prostu „Jörg” Nowicki przypomina historię dość burzliwych ostatnich lat życia tego znanego niemieckiego artysty, jednego z członków grupy Neue Wilde Malarei. (…) od wielu lat jest pod dużym wrażeniem twórczości Immendorfa, szczególnie od momentu, kiedy miał okazję zobaczyć jego indsywidualną wystawę w Muzeum Narodowym w Warszawie w 1998 roku, na której, jak sam podkreślał, przeżył najwyższe, wręcz mistyczne uniesienie. (…) Swoje główne zainteresowania kieruje jednak przede wszystkim w stronę tematyki parareligijnej, w szczególnie motywu misterium, które stara się „przemycić” niemalże w każdym obrazie. Artysta badając tematykę misterium czerpie również z filozofii Edmunda Husserla, a dokładnie z jego teorii epoche i redukcji fenomenologicznej. Dla artysty sztuka ma działanie profetyczne. Jego zdaniem „malarstwo jest rodzajem działalności szamańskiej, swoistą formą tańca z podświadomością”. (…) Figury i zdarzenia są jedynie „przekaźnikami” myśli, emocji, intuicji autora, a co za tym idzie podskórną formą krytyki tego świata i nas samych.
Małgorzata Dzięgielewska, „Obraz jako misterium”, tekst do katalogu wystawy „Łowca snów” Zbigniewa Nowickiego, Miejska Galeria Sztuki w Łodzi, 2018.

Zbigniew Nowicki
Ukończył studia na Wydziale Edukacji Wizualnej Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi w 1997, obronił dyplom z malarstwa w pracowni Krystyna Zielińskiego. Od 1998 roku pracuje w łódzkiej ASP, najpierw jako asystent w Pracowni Malarstwa i Rysunku prowadzonej przez prof. Krystyna Zielińskiego na Wydziale Edukacji Wizualnej, później jako adiunkt w Pracowni Malarstwa i Rysunku prowadzonej przez prof. Jarosława Zduniewskiego na Wydziale Tkaniny i Ubioru ASP w Łodzi. Obecnie jest profesorem nadzwyczajnym w Pracowni Semantyki Obrazu na Wydziale Malarstwa i Rysunku w łódzkiej ASP. Zajmuje się malarstwem, rysunkiem, muzyką (lider Czarnej Korony, the TYBET UNDERGROUND, GOD ANIMALS), literaturą, filmem video, fotografią. Brał udział w 9 wystawach indywidualnych i kilkudziesięciu zbiorowych krajowych i zagranicznych, między innymi: „International Young Art” 2000 w Tel Awiwie, Chicago, Wiedniu. Jego prace znajdują się zbiorach: Artlink Sothebys w Tel Awiwie oraz w kolekcjach prywatnych w Tel Awiwie, Chicago, Warszawie, Łodzi oraz Kazimierzu Dolnym nad Wisłą.

Współorganizator wystawy: Fundacja X
Sponsor wernisażu: Hotel Royal

Data wydarzenia 7 IX–1 X 2018
Cena biletów 1–3 zł
Miejsce wydarzenia Sala Wystawowa / Odeska 1

Galeria

Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania i ochrony danych osobowych oraz plików cookies znajdują się w naszej Polityce prywatności.