„Wielkie piękno” to wystawa oryginalnych fotografii z lat pięćdziesiątych jednego z najbardziej znanych polskich fotografów Wojciecha Plewińskiego. Prezentuje unikalny zestaw kilkudziesięciu oryginalnych fotogramów pochodzących z podróży artysty do Włoch – przedstawiających Asyż, Bolonię, Capri, Florencję, Monte Cassino, Neapol, Perugię, Rzym, San Marino, Udino czy Wenecję z lat 50. XX w. Uroczysty finisaż wystawy, na którym obecny był Wojciech Plewiński, uświetniła aukcja charytatywna zdjęcia, której zwycięzca sam wybrał fotografię, a cały dochód z licytacji przeznaczony został na rzecz fundacji „Pomóż Im”.
– Myślałem o tych, co zostali po drugiej stronie. Chciałem im przywieść coś, co by im pokazało to włoskie życie – opowiadał fotograf w Radiowym Domu Kultury w Trójce. Ze swoich włoskich wakacji Artysta przywiózł imponującą kolekcję zdjęć. Fotografował miasta, ulice, sklepy, ludzi. – Jest jedno zdjęcie, które bardzo lubię. Fontanna di Trevi, gdzie kręcone były filmy i przebywa dziś mnóstwo turystów, wtedy była pusta. W tej chwili jest to nie do wyobrażenia, tam jest taki tłum. A na zdjęciu tylko pięciu uchlapanych wapnem robotników, którzy wyskoczyli na chwilę, na kieliszek wina, odpocząć i popatrzeć. To są sytuacje, których nie da się już powtórzyć.
Kopie zdjęć na wystawie wydrukowane są na ekskluzywnym papierze barytowym niemieckiej firmy Hahnemuhle, której korzenie sięgają XVI wieku. Atramenty użyte do produkcji kopii mają stuletnią gwarancję. Spotkanie autorskie z Wojciechem Plewińskim zwieńczyła prowadzona przez solistę OiFP Macieja Nerkowskiego aukcja charytatywna – nabyć można było jedno ze zdjęć z wystawy. Wyboru pracy dokonał zwycięzca licytacji, a wybrana kopia została na miejscu sygnowana przez Wojciecha Plewińskiego przy użyciu stempla, wycisku i podpisu. Cały dochód z aukcji trafił do fundacji „Pomóż Im”.
Wojciech Plewiński
Jeden z najbardziej znanych polskich fotografów teatralnych. W dorobku ma ponad 500 okładek tygodnika „Przekrój”, z którym związany był przez wiele lat. Jest wielokrotnie nagradzanym członkiem FIAP i ZPAF. W 1959 roku rozpoczął współpracę z teatrami krakowskimi: Teatrem Rapsodycznym, Teatrem im. J. Słowackiego i Starym Teatrem im. H. Modrzejewskiej. Później fotografował również przedstawienia odbywające się na deskach Teatru STU i Teatru Ludowego w Krakowie, a następnie w całej Polsce – w Warszawie, Wrocławiu, Katowicach, Chorzowie, Tarnowie, Bielsku, Łodzi i Zakopanem. Przez wiele lat związany był również z Piwnicą pod Baranami. Pod koniec lat 50. brał udział w spotkaniach muzyków Jazz Camping na Kalatówkach. Stamtąd pochodzi jedno z najlepiej znanych zdjęć Plewińskiego, przedstawiające Romana Polańskiego i Andrzeja Wojciechowskiego tańczących na stole w piżamach. Przez całe życie wykonywał portrety ludzi związanych z Krakowem; popularność zyskało m.in. zdjęcie Krzysztofa Komedy przedstawiające go tuż po wyjściu z wody. Jego dzieła prezentowane były na wielu wystawach zbiorowych i indywidualnych na całym świecie, m.in. w Hongkongu, Holandii, Meksyku, Niemczech, Austrii, Grecji, Francji, Wielkiej Brytanii, Jugosławii, Meksyku oraz we Włoszech. Obecnie zdjęcia Plewińskiego znajdują się m.in. w archiwach Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Łodzi, Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Centrum Scenografii Polskiej w Katowicach czy Muzeum Narodowego Starego Teatru w Krakowie.