21 lutego zapraszamy na muzyczny wieczór z udziałem wybitnych artystów. Wystąpią: Kamil Łomasko (kontrabas) – na co dzień muzyk orkiestry Opery i Filharmonii Podlaskiej; Adam Bogacki (kontrabas) oraz Orkiestra OiFP pod dyrekcją Maestro Marka Wroniszewskiego.
Wieczór rozpocznie Koncert kontrabasowy D-dur Jana Křtitela Vanhala, utrzymany w tonie wiedeńskiej muzyki klasycznej. W programie także Introdukcja i wariacje na temat opery Mojżesz w Egipcie Gioacchino Rossiniego. Niccolò Paganini, owiany legendą za sprawą specyficznego wyglądu oraz podsycanych plotek o jego rzekomych powiązaniach z siłą nieczystą, wzbudzał powszechne poruszenie swoimi występami. Publiczność i innych artystów zachwycał techniką skrzypcową oraz atrakcyjnymi wariacyjnymi opracowaniami słynnych dzieł.
Giovanni Bottesini, zwany „Paganinim kontrabasu”, także wpisywał się w nurt mody na wirtuozerską „rywalizację” pisząc Passione Amorosa na 2 kontrabasy i orkiestrę – dzieło niezwykle wymagające pod względem wykonawczym.
Koncert zwieńczy wykonanie Symfonii d-moll Césara Francka. Prawykonanie dzieła odbyło się w 1889 r. w Paryżu i niestety spotkało się z bardzo chłodnym przyjęciem. Przyczyny tego stanu rzeczy upatruje się w śmiałości kompozytora do łączenia elementów francuskiego i niemieckiego dziedzictwa muzycznego. Dziś natomiast ten niepowtarzalny utwór, oparty na osobistych refleksjach Francka, należy do stałego repertuaru koncertowego.
MAREK WRONISZEWSKI
Dyrektor Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze. Wcześniej pełnił funkcję Pierwszego Dyrygenta Gościnnego oraz, w latach 2019 ̶ 2022, Zastępcy Dyrektora Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa.
Półfinalista i laureat nagród dla najlepszego polskiego uczestnika na X Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach oraz finalista VI Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Dyrygentów w Białymstoku. Współpracuje z wieloma orkiestrami w Polsce (m. in. Filharmonia Śląska, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, NFM Filharmonia Wrocławska, Filharmonia Krakowska, Filharmonia Bałtycka, Filharmonia Pomorska, Filharmonia Sudecka, Filharmonia Warmińsko-Mazurska, Orkiestra Symfoniczna Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina i in). Prowadził koncerty ze znakomitymi solistami, takimi jak: Zakhar Bron, Vadim Repin, Piotr Pławner, Kevin Kenner, Tomasz Strahl, Krzysztof Meisinger, Klaudiusz Baran, Łukasz Długosz, Piotr Sałajczyk, Paweł Kowalski, Piotr Baron, Mateusz Smoczyński. Asystował wielu wybitnym dyrygentom, takim jak: Michaił Jurowski (nagranie i współczesne światowe prawykonanie opery Mojżesz Antona Rubinsteina), Gabriel Chmura, Jacek Kaspszyk, Mirosław Jacek Błaszczyk, Tadeusz Kozłowski, Andrzej Borejko.
Studia z dyrygentury symfoniczno-operowej rozpoczął w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, w której otrzymał licencjat w klasie prof. Elżbiety Wiesztordt, następnie ukończył z wyróżnieniem studia magisterskie w Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie kształcił się w klasie prof. Mirosława Jacka Błaszczyka. Ponadto uzyskał dyplomy magistra sztuki w specjalnościach fortepian i fagot w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. W 2017 r. został uhonorowany Medalem Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków „Za zasługi dla muzyki polskiej”.
Dokonał nagrań dla wytwórni DUX (m.in. nagranie koncertów fortepianowych Zygmunta Stojowskiego z pianistami: Markiem Szlezerem i Witoldem Wilczkiem oraz Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus), a także nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia.
Od października 2024 r. jest wykładowcą w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu.
KAMIL ŁOMASKO
Kontrabasista, kameralista, pedagog. Doktor habilitowany sztuki w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka, w specjalizacji ̶ kontrabas. Adiunkt Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie Filia w Białymstoku, Wydział Instrumentalno – Pedagogiczny, Edukacji Muzycznej i Wokalistyki. Kontrabasista (I głos) orkiestry symfonicznej Opery i Filharmonii Podlaskiej ̶ Europejskiego Centrum Sztuki w Białymstoku im. S. Moniuszki. Nauczyciel kontrabasu w Zespole Szkół Muzycznych im. I. Paderewskiego w Białymstoku. Jest absolwentem Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia w klasie fortepianu mgr K. Wachowskiej oraz Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia im. W. Lutosławskiego w Białymstoku w klasie kontrabasu prof. dr hab. L. Sokołowskiego. W 2006 r. ukończył z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie Filii w Białymstoku w klasie kontrabasu prof. dr hab. L. Sokołowskiego. Jest laureatem nagród i wyróżnień na konkursach kontrabasowych. W 2000 r. otrzymał II nagrodę na Ogólnopolskim Przesłuchaniu Uczniów Klas Wiolonczeli i Kontrabasu Szkół Muzycznych II Stopnia w Elblągu. Jury konkursów krajowych, ceniąc jego artystyczne solowe prezentacje przyznało kilka wyróżnień: 2002 r. ̶ VII Ogólnopolski Konkurs Kontrabasowy im. A.B. Ciechańskiego w Poznaniu, 2006 r. ̶ I Ogólnopolski Konkurs Kontrabasowy w Łodzi, 2013 r. ̶ Konkurs Osobowości Kontrabasowych w ramach I Międzynarodowego Sympozjum Kontrabasowego we Wrocławiu. W 2001 r. został stypendystą Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci. W 2003 r. otrzymał stypendium Ministra Kultury i Sztuki, a w 2015 r. Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska” na zakup kontrabasu. Uczestniczył w Międzynarodowych Młodzieżowych Warsztatach Muzycznych w Szczecinie. Brał udział w mistrzowskich kursach w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Janowcu, Łańcucie i w Białymstoku. Występował jako solista z orkiestrą Concerto Avenna, orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej – Europejskiego Centrum Sztuki w Białymstoku im. S. Moniuszki oraz Suwalską Orkiestrą Kameralną. Koncertował również w Muzeum I.J. Paderewskiego (Łazienki Królewskie) w Warszawie podczas koncertu pod patronatem Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci. Wystąpił w Litewskiej Akademii Muzycznej w Wilnie. Jako muzyk orkiestrowy współpracował z: orkiestrą Sinfonia Varsovia, Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie, Polską Filharmonią Kameralną w Sopocie, NFM Orkiestrą Leopoldinum. Od 2002 r. współpracuje jako kameralista z pianistką dr hab. O. Anikiej, dając koncerty w Polsce i za granicą. W latach 2013–2014 prowadził zajęcia z kameralistyki i studiów orkiestrowych w ramach Warsztatów Orkiestrowych i Kameralnych „Muzyka Naszych Czasów” w Inowrocławiu, a w 2017 r. ̶ zajęcia indywidualne w ramach Wakacyjnych Warsztatów Muzycznych „Czas na Muzykę” w Szeligach k/Ełku. Odnosi sukcesy jako pedagog. Jego uczniowie i studenci są laureatami konkursów kontrabasowych. Od 2007 r. jest zatrudniony w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina Filia w Białymstoku, gdzie prowadzi zajęcia w klasie kontrabasu oraz z kameralistyki. Od 2004 r. jest muzykiem orkiestry Opery i Filharmonii Podlaskiej ̶ Europejskiego Centrum Sztuki w Białymstoku im. S. Moniuszki oraz piastuje stanowisko kontrabasisty – I głos. W 2014 r. podjął pracę jako nauczyciel klasy kontrabasu w Zespole Szkół Muzycznych im. I. Paderewskiego w Białymstoku. W grudniu 2014 r. uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych, a w 2022 r. stopień doktora habilitowanego sztuk muzycznych (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie). Obecnie jest zatrudniony na stanowisku adiunkta w klasie kontrabasu prof. dr hab. L. Sokołowskiego w rodzimej uczelni. W 2021 r. w duecie z pianistką dr K. Komenderą wydał płytę CD A Virtuoso Double Bass Hindemith – Lasoń – Rota (Acte Prealable). W 2024 r. ukazała się kolejna płyta Ludomir Różycki: 5 Preludiów op. 2, 4 Intermezza op. 42, Sonata a-moll op. 10, którą wydał wspólnie z pianistką dr hab. O. Anikiej (Chopin University Press). Gra na współczesnym kontrabasie niemieckiego lutnika Emanuela Wilfera.
ADAM BOGACKI
Należy do nielicznych polskich kontrabasistów solistów i kameralistów. Ukończył Państwową Szkołę Muzyczną I i II st. im. F. Chopina w Bytomiu w klasie kontrabasu prof. G. Przybyły, otrzymując dyplom z wyróżnieniem. Następnie odbył studia w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie prof. T. Pelczara i A. Mysińskiego. Jest laureatem kilku ogólnopolskich konkursów kontrabasowych i kameralnych, m.in. w Elblągu, Wrocławiu, Warszawie, a także jest zdobywcą wyróżnienia na Konkursie Kontrabasowym im. V. Bucchi w Rzymie ̶ Santa Cecilia (1993). Działalność solową na kontrabasie rozpoczął w 1988 r., kiedy to wraz z Polską Młodzieżową Orkiestrą Symfoniczną z Bytomia pod kierunkiem T. Serafina odbył tournée koncertowe po Hiszpanii, występując tam w ponad dwudziestu miastach, m.in. w Palau de Music w Walencji w ramach Europejskiego Festiwalu Orkiestr i Solistów. W okresie studiów, jak i później koncertował jako solista i kameralista m.in. w Czechach, Francji, Niemczech, Włoszech, Szwecji, Hiszpanii oraz Japonii. Współpracuje z zespołami kameralnymi: Nowym Triem Warszawskim, Kwartetami: Camerata, Wilanów, Prima Vista, a przede wszystkim z zespołem Warszawscy Soliści Concerto Avenna pod kierunkiem prof. A. Mysińskiego. Adam Bogacki koncertował z wybitnymi polskimi pianistami: P. Palecznym, J. Olejniczakiem, W. Malickim, E. Wolaninem, M. Drewnowskim, T. Granat, G. Gorczycą oraz E. Skardowską i P. Kopińskim. Z Kwartetem Camerata oraz klawesynistą M. Toporowskim i wybitnym skrzypkiem R. Kabarą w 1997 r. nagrał pierwszą polską audiofilską płytę z muzyką klasyczną Złote Cztery Pory Roku (DUX). Płyta ta rok później otrzymała nagrodę polskiego przemysłu fonograficznego Fryderyk 98. W 1993 r. Adam Bogacki objął stanowisko pierwszego kontrabasisty Polskiej Orkiestry Radiowej, równocześnie współpracując z takimi orkiestrami jak: Sinfonia Varsovia, Polska Orkiestra Kameralna, Orkiestra Kameralna Vratislawia pod kierunkiem J. Staniendy, Polska Filharmonia Kameralna w Gdańsku (dyr. W. Rajski), Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej pod kierunkiem M. Sewena i J. Leftaka oraz Menuhin Festival Orchestra pod batutą lorda sir J. Menuhina. Z zespołem tym występował w wielu prestiżowych salach koncertowych Europy (Niemcy, Francja, Hiszpania). Został wyróżniony odznaką Ministra Kultury „Zasłużony Działacz Kultury” oraz nagrodą pierwszego stopnia Rektora Akademii Muzycznej im F. Chopina (2003). Wraz z pedagogiem ̶ kontrabasistą Warszawskiej Opery Królewskiej J. Kicmanem, zainicjował Ogólnopolski Konkurs Kontrabasowy im. prof. T. Pelczara w Warszawie. Adam Bogacki otwierał dwukrotnie Światowy Festiwal Kontrabasowy we Wrocławiu (2008, 2014). W 2009 r. uzyskał tytuł doktora habilitowanego sztuki muzycznej Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Warszawie, zaś w 2014 r. stanowisko profesora nadzwyczajnego. Zapraszany jest stale jako solista przez polskie orkiestry i dyrygentów, m.in.: M. Wolińską, J. Florencio, R. Zimaka, Ł. Borowicza, J. Dybała, P. Przytockiego, M. Niesiołowskiego, M. Nowakowskiego, K. Dębskiego, P. Sułkowskiego, T. Wicherka, J. Przybylskiego, S. Chrzanowskiego, M. Żółtowskiego, P. Kosa-Nowickiego. Jako pedagog prowadził kursy mistrzowskie dla studentów japońskich w Warszawie, Nowym Sączu, Łomży, Bytomiu, Wrocławiu, Radomiu, Zamościu, Teresinie. W 2016 r. płyta z utworem Stories for Bass na i orkiestrę K. Dębskiego wydana przez Polskie Radio otrzymała nominację do nagrody Fryderyk 2016. W czerwcu 2018 r. Adam Bogacki z Polską Orkiestrą Radiową i jej obecnym szefem, M. Klauzą, nagrał nową wersję koncertu na kontrabas i orkiestrę K. Dittersdorfa, a także miniatury i koncert S. Koussevitrzkiego w opracowaniu H. Czyża i swoim. Artysta koncertuje na współczesnym włoskim instrumencie pracowni lutniczej Mario Lazzariniego. W 2023 r. Adam Bogacki został uhonorowany Medalem Rektora UMFC za zasługi dla Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Postanowieniem z dnia 14 stycznia 2025 roku, Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Andrzej Duda, nadał Adamowi Bogackiemu tytuł profesora sztuki w dyscyplinie sztuki muzyczne.