Zapraszamy na Wieczór karnawałowy, podczas którego zabrzmią słynne arie operowe i operetkowe. Wystąpią wybitni soliści: Joanna Woś (sopran) oraz Fucai Li (baryton) z towarzyszeniem Orkiestry Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Maestro Mirosława Jacka Błaszczyka. Piękne, niezapomniane melodie w rytmie walca, czardasza czy polki, wprowadzą nas w nastrój radości i zabawy, a to wszystko okraszone zostanie błyskotliwym komentarzem prowadzącej koncert Magdaleny Miśki-Jackowskiej.
MIROSŁAW JACEK BŁASZCZYK
Ukończył z odznaczeniem studia w Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie kształcił się w klasie dyrygentury K. Stryi. W 1993 r. dzięki stypendium American Society for Polish Music pogłębiał umiejętności dyrygenckie w Los Angeles. W okresie 1984-1986 dyrygował zespołem złożonym z muzyków katowickiej Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i Telewizji podczas festiwali: „Warszawska Jesień” i „Śląskie Dni Muzyki Współczesnej”. W 1986 r. został dyrektorem artystycznym Państwowej Orkiestry Symfonicznej w Zabrzu, a w 1990 r. dyrektorem naczelnym i artystycznym Państwowej Filharmonii w Białymstoku, z którą odbył tournée po USA (1995 r. m.in. nowojorska Carnegie Hall). Przez dwa sezony był dyrektorem naczelnym i artystycznym Filharmonii Poznańskiej (1996 r.). W latach 1998-2013 dyrektor artystyczny, od roku 2013 dyrektor Filharmonii Śląskiej im. H. M. Góreckiego w Katowicach. Od 1999 r. wielokrotnie dyrektor artystyczny i juror Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. G. Fitelberga w Katowicach. Od 2017 r. szef artystyczny Polskiej Orkiestry „Sinfonia Iuventus”. W latach 1999-2002 był głównym dyrygentem Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Porto (Portugalia), a w 2003 r. jurorem i dyrygentem na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Maroku. Dwa lata później powołany został na stanowisko dyrektora artystycznego II Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego w Toruniu, w III i IV toruńskim konkursie (2013 r., 2016 r.) był także jurorem. W 2011 r. objął stanowisko przewodniczącego jury VIII Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. W. Lutosławskiego w Warszawie. Był przewodniczącym jury VI Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Dyrygentów w Białymstoku (2016 r.). Koncertuje na wszystkich estradach w kraju (z Filharmonią Narodową na czele) i za granicą (m.in. Albania, Austria, Białoruś, Chiny, Czechy, Francja, Hiszpania, Irlandia, Japonia, Kanada, Korea Południowa, Litwa, Łotwa, Maroko, Meksyk, Niemcy, Portugalia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Tunezja, Ukraina i USA). Z zespołami Filharmonii Śląskiej nagrał kilkadziesiąt płyt. „Górecki. Mikołaj/Henryk Mikołaj” (DUX 0924) nominowana była do nagrody „Fryderyk” 2013. Ma na swoim koncie wiele prawykonań. Filharmonicy Śląscy pod jego batutą byli pierwszymi w Polsce wykonawcami IV Symfonii „Tansman. Epizody” H.M. Góreckiego, zamykając cykl światowych prawykonań tego utworu (2014/2015 Londyn – Los Angeles – Amsterdam – Łódź/Katowice). Jako drugie na świecie w 2016 r. wykonanie to wydano na CD. W 2017 r. ukazała się płyta z II Symfonią „Kopernikowską” H.M. Góreckiego pod jego batutą. Płyta „Paweł Łukaszewski: III I VI Symfonia”, nagrana z udziałem Anny Mikołajczyk-Niewiedział oraz Orkiestry i Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka, otrzymała nagrodę „Fryderyk” 2022 w kategorii Album Roku Muzyka Symfoniczna. Za promowanie muzyki polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem współczesnej, oraz za osiągnięcia filharmoników śląskich pod jego batutą, Mirosław Jacek Błaszczyk otrzymał Nagrodę Prezydenta Miasta Katowice w dziedzinie kultury. Podobną uhonorowany został także przez prezydenta Rybnika. 7 sierpnia 2012 r. prezydent RP B. Komorowski nadał artyście tytuł profesora sztuk muzycznych. Od 2017 r. pełni funkcję kierownika artystycznego i pierwszego dyrygenta Opery i Filharmonii Podlaskiej. Mirosław Jacek Błaszczyk został odznaczony Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” oraz Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. W 2022 r. otrzymał nagrodę „Śląski Szmaragd” przyznawaną przez Diecezję Katowicką Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego RP za szczególne osiągnięcia w dziedzinie ekumenizmu, tolerancji, pojednania między narodami, zaangażowanie w służbie bliźniego oraz wkład we współczesne procesy integracyjne Europy.
JOANNA WOŚ
Artystka łącząca w sposób mistrzowski arcytrudne partie koloraturowe z niezwykłą lekkością oraz wyczuciem stylu belcanta. Joanna Woś dysponuje dźwięcznym, nieskazitelnie czystym intonacyjnie głosem o bardzo szerokiej skali (sięgającej swobodnie F trzykreślnego). Imponująca lekkość i wyśmienita precyzja pozwala artystce brawurowo wykonywać nawet najtrudniejsze partie koloraturowe bez najmniejszego wysiłku, zachowując przy tym wyjątkowe brzmienie i finezyjny styl bel canto. Laureatka wielu prestiżowych konkursów i festiwali wokalnych. Nagrodzona m.in. I nagrodą na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Bilbao, wielokrotna laureatka „Złotych Masek” (nagród krytyków muzycznych). Debiutowała partią tytułową w Łucji z Lammermooru G. Donizettiego w Teatrze Wielkim w Łodzi. Sukces, jaki odniosła swą pierwszą rolą, nie pozostawiał wątpliwości, że artystka dysponuje wyjątkowym talentem wokalnym. Wydarzenie to zadecydowało o dalszym rozwoju kariery artystki, która po ukończeniu Akademii Muzycznej w Łodzi na stałe związała się zawodowo z Teatrem Wielkim, zostając się jego solistką. Entuzjazm publiczności i uznanie krytyki są nieodłącznym elementem kariery artystki, a jej kolejne role zawsze przyjmowane są z największym uznaniem. Potrafi oczarować bowiem nie tylko zjawiskową koloraturą, ale także liryzmem i wybitnym talentem dramatycznym. Poza stałą współpracą z łódzką sceną, Joannę Woś możemy podziwiać także na scenach Opery Narodowej w Warszawie, Opery Krakowskiej, Teatru Wielkiego w Poznaniu, Opery Bałtyckiej, Filharmonii Narodowej oraz Filharmonii Krakowskiej. Gości także na wielu światowych scenach operowych m.in. w Royal Festival Hall w Londynie, Alte Oper we Frankfurcie, Deutsche Oper w Berlinie, Auditorium w Rzymie, Centrum Galiny Wiszniewskiej w Moskwie, Operze Narodowej w Wilnie, Operze Narodowej w Zagrzebiu, Nowosybirskim Teatrze Opery i Baletu oraz innych scenach operowych i salach koncertowych na całym świecie. Artystka śpiewała pod kierunkiem wielu wybitnych dyrygentów, takich jak: A. Wit, J. Aleksy, J. Maksymiuk, T. Kozłowski, J. Krenz, J. Kaspszyk, F. Haider, W. Crutchfield , M. Baldieri, A. Licata, M. Caldi, G. Chmura. Śpiewała razem z wybitnymi śpiewakami, wśród których byli m.in.: baryton R. Bruson, A. Ruciński, tenorzy: S. Licitra, S. Fisichella, P. Beczała, A. Rutkowski, M. Kwiecień oraz amerykańska sopranistka G. Bradley. W jej repertuarze znajdziemy nie tylko partie stricte koloraturowe, jak partia Królowej Nocy w Czarodziejskim Flecie W.A. Mozarta, Rozyny w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego, Olimpii w Opowieściach Hoffmanna J. Offenbacha czy Anny Boleny w operze G. Donizettiego, ale także wybitne kreacje dramatyczno-liryczne, jak np. partia Violetty w Traviacie, Gildy w Rigoletcie G. Verdiego, Elwiry w Purytanach V. Belliniego czy Noriny w Don Pasquale G. Donizettiego. W swoim repertuarze ma także role: Oskara w Balu maskowym G. Verdiego, Szemachańskiej Królowej w Złotym koguciku N. Rimskiego-Korsakowa, Musetty w Cyganerii G. Pucciniego, Hrabiny w Weselu Figara, Fiordiligi w Così fan tutte, Donny Anny w Don Giovannim W.A. Mozarta, Magdy w La rondine G. Pucciniego, Eurydyki w Orfeuszu i Eurydyce Ch.W. Glucka czy żony w Życiu z Idiotą A. Schnitkego. Bogaty jest również repertuar koncertowy Joanny Woś, obejmujący m.in. Stabat Mater G.B. Pergolesiego i Rossiniego, Requiem, Exultate Jubilate oraz msze W.A. Mozarta, Mszę cecyliańską Ch.F. Gounoda, Requiem G. Fauré, Carmina burana C. Orffa oraz Stabat Mater K. Szymanowskiego. W 2008 r. dla Polskiego Radia nagrała z K. Kennerem recital arii z 18-stu oper Księcia J.M. Poniatowskiego. W roku następnym nagrała płytę z M. Drewnowskim (Pieśni Chopina). W Operze Narodowej w Warszawie zaśpiewała w przedstawieniach premierowych w partiach: Magdy w La Rondine (2003 reż. M. Domingo), Królowej Nocy w Czarodziejskim flecie (2006 reż. A. Freyer) oraz partie tytułowe (Łucja z Lammermoor ̶ 2008, Lukrecja Borgia ̶ 2009, Orfeusz i Eurydyka ̶ 2009 oraz Traviata ̶ 2010). W kwietniu 2010 r. nagrała dla BBC, III Symfonię H.M. Góreckiego z Londyńską Orkiestrą Symfoniczną w Royal Festival Hall w Londynie pod dyrekcją M. Alsop. W styczniu 2011 r. w Teatrze Wielkim w Poznaniu w sposób mistrzowski i wyjątkowy wykreowała postać Marii Stuardy w operze G. Donizettiego. W marcu 2011 r. zagrała postać Gildy (Rigoletto – G. Verdi) na deskach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. Jej występ w tytułowej roli opery Anna Bolena G. Donizettiego, podczas Festiwalu Operowego w szwajcarskim Saint Moritz, zebrał entuzjastyczne recenzje. W 2012 r. wcieliła się w postać Adiny podczas premiery Napoju Miłosnego w Operze Krakowskiej oraz Violetty w premierze Traviaty w Operze Bałtyckiej. W kwietniu 2013 Teatr Wielki w Łodzi wystawił specjalnie dla niej po raz pierwszy operę G. Donizettiego „Anna Bolena”. Rolą tą artystka po raz kolejny udowodniła niezrównane mistrzostwo wokalno-aktorskie, będące nieodłącznym elementem wykonawczym stylu bel canto. Owacyjne przyjęcie Anny Boleny przez widzów zostało dopełnione uznaniem krytyki, która przyznała artystce Złotą Maskę za najlepszą rolę dramatyczno-wokalną. W kwietniu 2016 r. wystąpiła w premierowym monodramie La voix humaine F. Poulenca w reż. M. Kleczewskiej w Teatrze Wielkim ̶ Operze Narodowej w Warszawie. W 2016 r. dokonała również nagrań solowych płyt CD z ariami m.in. J.S. Bacha, W.A. Mozarta z Orkiestrą Kameralną AUKSO oraz ariami J.M.K. Poniatowskiego z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia. W 2017 r. ukazała się jej kolejna płyta Wsłuchani we Wszechświat H.M. Góreckiego, w której wystąpiła z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Śląskiej. W 2018 r. wystąpiła w polskiej prapremierze opery Tramwaj zwany pożądaniem w reżyserii M. Prusa w roli Blanche DuBois w Teatrze Wielkim w Łodzi, za którą otrzymała kolejną „Złotą Maskę” – nagrodę krytyków muzycznych. Również w tym roku zaśpiewała w Operze Śląskiej w premierowym przedstawieniu opery Don Desiderio J.M.K. Poniatowskiego. W 2022 r. Teatr Wielki w Łodzi wystawił wersję koncertową opery Norma V. Belliniego, w której zaśpiewała główną partię jako Norma. W lutym 2024 r. zaśpiewała premierową inscenizację Traviaty w Teatrze Wielkim w Łodzi oraz w tym samym roku partię Leonory w Trubadurze G. Verdiego.
FUCAI LI
Baryton liryczny. Początkowo pracował jako solista w Państwowym Teatrze Pieśni i Tańca w Guangxi w Chinach. Ukończył z wyróżnieniem studia magisterskie w zakresie wykonawstwa operowego w prestiżowym Konserwatorium im. G. Verdiego w Mediolanie pod kierunkiem prof. M. Porcellego, dziekana Wydziału Wokalnego Konserwatorium. Obecnie jest w trakcie studiów doktorskich w zakresie wykonawstwa i badań nad sztuką wokalną na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina pod kierunkiem prof. J. Janucik. Otrzymał następujące Nagrody: I nagroda na I Włoskim Konkursie Wokalnym Agenzia Promusica Orchestra Ferruccio Benvenuto Busoni; finalista Międzynarodowego Konkursu Wokalnego „Franco Ghitti” we Włoszech; drugie miejsce na VIII Włosko-Chińskim Konkursie Śpiewu; I miejsce na II Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Suwałkach; II miejsce na konkursie wokalnym „Bella Voce” (Jury pod przewodnictwem M. Kwietnia). Jego największym osiągnięciem była Nagroda Miasta Torgau na Międzynarodowym Festiwalu Śpiewu Saksońskiego w Niemczech, wydarzeniu poświęconemu śpiewowi niemieckojęzycznemu.