Obsady:
Spektakl w dniu 18.11.2023 r. – kliknij tutaj
Spektakl w dniu 19.11.2023 r. – kliknij tutaj
Spektakl w dniu 25.11.2023 r. – kliknij tutaj
Spektakl w dniu 26.11.2023 r. – kliknij tutaj
Spektakl w dniu 09.12.2023 r. – kliknij tutaj
Spektakl w dniu 10.12.2023 r. – kliknij tutaj


WESOŁA WDÓWKA (tytuł oryginalny: Die lustige Witwe) – PREMIERA, Franz Lehár, operetka

Skomponowana w roku 1905 do libretta Victora Léona oraz Leo Steina operetka, swoją prapremierę miała na deskach Theater an der Wien w Wiedniu 30 grudnia 1905 roku. Chociaż początkowo zarówno reakcje publiczności, jak i opinie krytyków były niepochlebne, „Wesoła wdówka” szybko zyskała ogromną popularność. W Polsce pierwszy raz wystawiono ją w Warszawie, już po roku od wiedeńskiej premiery (16 listopada). Dzisiaj refren słynnego duetu dwójki głównych bohaterów – Hanny Glawari oraz hrabiego Daniły – „Usta milczą, dusza śpiewa”, potrafi zanucić chyba każdy.

Zaliczane do klasyki repertuaru operetkowego dzieło zagości również na scenie Opery i Filharmonii Podlaskiej, w polskiej wersji językowej, autorstwa Jerzego Jurandota i Józefa Słotwińskiego, w przekładzie Michała Znanieckiego.

Operetka Franza Lehára opowiada o perypetiach tytułowej wdówki – Hanny, obywatelki wymyślonego Księstwa Pontevedry, bajecznie bogatej, dzięki spadkowi po mężu – bankierze.
Co może zrobić kobieta w takiej sytuacji? Wyjechać na przykład do… Paryża, szaleć i zakochać się! A jeśli miłość doprowadzi do małżeństwa z cudzoziemcem? Wtedy z kraju wyjadą również pieniądze, co przyprawia o kołatanie serca ministra skarbu Pontevedry. Intrygi i sekrety – to wszystko, by podstępnie odwieść Hannę od potencjalnego zamążpójścia. Czy splot zdarzeń doprowadzi do szczęśliwego zakończenia?

Jedno jest pewne – będzie nas cieszyć wspaniała muzyka Franza Lehára w znakomitym wykonaniu.


Operetka Franza Lehára z 1905 r. odniosła ogromny sukces i okrzyknięto ją arcydziełem gatunku. Uznawana jest za najlepszą i najczęściej graną operetkę, wypełnioną porywającymi ariami i duetami, w tym najpopularniejszym hitem Usta milczą, dusza śpiewa. Od lat bawi publiczność śmiałym i dowcipnym librettem. Światowy rozgłos zyskała inscenizacja „Wesołej wdówki” na nowojorskim Broadwayu (1944) w reżyserii samego Jana Kiepury z nim oraz Martą Eggerth w rolach głównych.

W „Przewodniku operetkowym” Lucjana Kydryńskiego czytamy:

Pierwszym, który otrzymał libretto „Wesołej wdówki” do muzycznego opracowania był autor „Balu w Operze” Ryszard Heuberger. Jednak pierwsze fragmenty jego partytury tak rozczarowały autorów libretta, że zerwali z nim kontrakt i powierzyli „Wdówkę” 35-letniemu Lehárowi. Ten zaś skomponował do ich tekstu nie tylko najlepszą swoją partyturę, lecz i jedną z najlepszych w całej historii operetki.

Czas trwania: ok. 3 godz. (w tym 2 przerwy 20 min)

„Wesoła wdówka” Franz Lehár

Libretto: Victor Leon, Leo Stein
Przekład: Jerzy Jurandot, Józef Słotwiński
Opracowanie przekładu: Michał Znaniecki
Kierownictwo muzyczne: Andrzej Knap
Reżyseria: Michał Znaniecki
Scenografia: Luigi Scoglio
Kostiumy: Małgorzata Słoniowska
Choreografia: Inga Pilchowska
Kierownik chóru OiFP: Violetta Bielecka
Reżyseria świateł: Dariusz Albrycht
Multimedia: Karolina Jacewicz
Współpraca muzyczna | II dyrygent: Wojciech Semerau-Siemianowski
Asystent reżysera: Rafał Supiński
Współpraca choreograficzna: Joanna Marta Kierzkowska
Korepetytor wokalny: Tomasz Rak
Pianista-akompaniator: Karina Komendera, Anna Krzysztofik-Buczyńska
Pianista-korepetytor chóru: Monika Bierć
Pianista-akompaniator baletu: Grażyna Kuklińska

Orkiestracja utworu „Quite Parisian”: Krzysztof Dombek

Hanna Glawari
Grażyna Brodzińska / Dorota Wójcik

Hrabia Daniło
Tomasz Rak / Adam Zaremba

Baron Mirko Zeta
Przemysław Rezner / Kirill Lepay

Walentyna
Magdalena Stefaniak/ Anna Wolfinger

Camille de Rossillon
Hubert Stolarski / Szymon Rona

Wicehrabia Cascada
Maciej Nerkowski / Krzysztof Szyfman

Raoul de Saint-Brioche
Rafał Supiński / Piotr Pawlak

Bogdanowicz
Paweł Cichoński/ Karol Komenda

Sylviana
Magdalena Masiewicz / Dariia Lahotska

Kromow
Artur Mądry / Karol Komenda

Olga
Danuta Jakimowicz / Anna Durniat

Niegus
Paweł Strymiński / Piotr Pawlak

Orkiestra i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej

Gryzetki
Izabela Bolesta, Anna Durniat, Oksana Gołambowska, Małgorzata Mukosiej

Tancerze
Natasza Borycka, Joanna Frątczak, Natalia Jóźwiak, Ewelina Kruk, Karolina Merda, Alicja Złoch, Szymon Harasimowicz, Jan Kosianko, Arkadiusz Jarosz, Łukasz Józefowicz, Jakub Jóźwiak, Sebastian Piotrowicz, Mateusz Sobczak

 


W przedstawieniu wykorzystano elementy scenografii autorstwa Pawła Dobrzyckiego, Mariusza Napierały oraz Grzegorza Policińskiego.