Romantyczne oblicza muzyki, Koncert symfoniczny
28.03.2025 r., godz. 19:00
Sala Koncertowa ZSM, ul. Podleśna 2

Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej
Jacek Rogala – dyrygent
Jan Wachowski – fortepian

Program:
L. van Beethoven – Uwertura do baletu Twory Prometeusza op. 43
F. Liszt – I Koncert fortepianowy Es-dur
R. Schumann – III Symfonia Es-dur op. 97 Reńska


JACEK ROGALA
Jest absolwentem wrocławskiej Akademii Muzycznej, w której z wyróżnieniem ukończył studia: kompozytorskie pod kierunkiem G. Pstrokońskiej-Nawratil (1990) oraz dyrygenckie pod kierunkiem Marka Pijarowskiego (1992). Od 2001 r. jest dyrektorem Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach i festiwali: Świętokrzyskie Dni Muzyki, Lato w Filharmonii, Festiwal Filmu i Muzyki. W 2012 r. zainaugurował działalność kieleckich filharmoników w nowej siedzibie, której budową był pochłonięty przez dekadę. W latach dziewięćdziesiątych był asystentem dyrygenta w Operze Wrocławskiej, a także współpracował jako stały gościnny dyrygent z Orkiestrą Capella Bydgostiensis. Następnie przebywał na stypendium dyrygenckim im. A. Rodzińskiego w The Cleveland Symphony Orchestra. W tym okresie pracował w Redakcji Muzycznej Polskiego Radia we Wrocławiu, był pełnomocnikiem Ministra Kultury i Sztuki do spraw muzyki, a następnie kierował Redakcją Muzyki Współczesnej Programu II Polskiego Radia. W 1999 r. sprawował kierownictwo artystyczne nad  festiwalem PR i TVP „Dni Grażyny Bacewicz”. W latach 2000–2007 był prezesem, a do roku 2010 – wiceprezesem zarządu Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej (ISCM), gdzie kierował także Konkursem Muzyki XX i XXI Wieku dla Młodych Wykonawców. Udziela się jako juror konkursów wykonawczych i członek komisji programowych festiwali (m.in. Światowe Dni Muzyki Wrocław 2014, Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów w Bukareszcie 2013–2019, I Konkurs Wiolonczelowy im. D. Połońskiego w Łodzi 2021, Ogólnopolski Konkurs Młodych Dyrygentów w Białymstoku 2022). Jest autorem książki Muzyka polska XX wieku wydanej przez PWM (2000). Przez kilkanaście lat prowadził działalność dydaktyczną na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach. Obecnie jest kierownikiem Katedry Dyrygentury i profesorem Akademii Muzycznej w Łodzi. Od 2019 r. jest członkiem Rady Uczelni Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Był członkiem Rady do spraw Instytucji Artystycznych Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pierwszej i trzeciej kadencji. Od 2012 r. był wiceprzewodniczącym, a od 2021 r. jest przewodniczącym Zrzeszenia Filharmonii Polskich. Dokonał wielu prawykonań i nagrań radiowych oraz filmowych. Jego nagrania kompozycji 3 dla 13 P. Mykietyna (POR) oraz Concerto á rebours T. Wieleckiego (NOSPR) zwyciężyły na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu (1995 i 1999), a płyta z nagraniem utworu 3 dla 13 w 2009 r. otrzymała nagrody Fryderyk w dwóch kategoriach: Album Roku Muzyka Współczesna oraz Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej. Z Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej dokonał nagrań płytowych, w tym m.in. czteroczęściowy cykl pt. Album Polski, We Are From Here z muzyką W. Pawlika, Muzyka na otwarcie z utworami zamówionymi u polskich kompozytorów na pierwszy koncert w nowej siedzibie Filharmonii Świętokrzyskiej oraz premierowe nagrania kompozycji R. Bukowskiego i K. Anbilda. W latach 2007–2011 poprowadził prapremiery pięciu baletów współczesnych wyprodukowanych przez Filharmonię Świętokrzyską i Kielecki Teatr Tańca, w tym: Zdarzyło się w Jeruzalem K. Dębskiego i Pinokio M. Weinberga (premiera polska). Od 2013 r. we współpracy Filharmonii Świętokrzyskiej z UMFC w Warszawie prowadził spektakle z cyklu „Opera w Filharmonii” (W.A. Mozart, P. Czajkowski). Na swym koncie ma występy na wielu renomowanych festiwalach i konkursach w Europie, Azji i obu Amerykach. Jest także kompozytorem muzyki symfonicznej, kameralnej, chóralnej i elektronicznej. Jego utwory, poza Polską, wykonywane były w wielu krajach Europy i w Ameryce Północnej. Otrzymał brązowy medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, a za propagowanie polskiej muzyki współczesnej – nagrodę Stowarzyszenia Autorów ZAIKS.

JAN WACHOWSKI
Pianista, kameralista i kompozytor. Ukończył studia pianistyczne z wyróżnieniem pod kierunkiem E. Karaś-Krasztel i K. Skolarskiego, studia kameralne u Ł. Chrzęszczyka oraz kompozycję u P. Łukaszewskiego na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. W roku akademickim 2023/24 pogłębiał swoją wiedzę z zakresu pianistyki solowej w Królewskim Konserwatorium w Brukseli na studiach Specialized Master u E. Reyes i S. Redkina. Początkiem jego kariery pianistycznej było otrzymanie, w wieku zaledwie 19 lat, I nagrody w kategorii pianistów do 37. roku życia w XXI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. P. Argento we Włoszech, po raz pierwszy w historii tego konkursu przyznanej tak młodemu pianiście. W 2024 r. zdobył Grand Prix oraz Nagrodę Publiczności w XVI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. A. Marinaro we Francji. W 2023 r. zdobył II nagrodę oraz dziesięć nagród specjalnych w III Międzynarodowym Konkursie Muzyki Polskiej w Rzeszowie. Jest także laureatem Grand Prix i Nagrody Specjalnej Filharmonii Szczecińskiej w V Ogólnopolskim Zachodniopomorskim Konkursie Pianistycznym w Szczecinie, I nagrody w I Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Music Alive Online, zorganizowanym przez World Piano Teachers Association i Instytut Muzyczny Uniwersytetu Śląskiego, II nagrody oraz nagrody specjalnej za najlepsze wykonanie utworów Fryderyka Chopina w IV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. T. Leszetyckiego w Hamburgu, V nagrody w 49. Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. F. Chopina w Warszawie, II nagrody w IV Międzynarodowym Podkarpackim Konkursie Pianistycznym im. F. Chopina w Rzeszowie. Został również nagrodzony m.in. w X Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. J. Nepomuka Hummla w Bratysławie, V Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. H. Czerny-Stefańskiej w Poznaniu. W 2023 r. miał zaszczyt wystąpić na wspólnym koncercie z M. Argerich w Brukseli, natomiast we wrześniu tego roku w tym samym mieście zagrał przed rodziną królewską podczas jubileuszowego koncertu z okazji 25-lecia Fundacji Chopinowskiej. Jako solista współpracował z Ł. Borowiczem i Orkiestrą Filharmonii Podkarpackiej, R. Bergmannem oraz International Lutosławski Youth Orchestra, N.D. Pfefferem i Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Zielonogórskiej, P. Sułkowskim oraz Orkiestrą Symfoniczną Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, M. Mosiem i Orkiestrą „Sinfonia Iuventus”, A. Klockiem i Orkiestrą Kameralną Filharmonii Kaliskiej. Koncertował na prestiżowych scenach muzycznych w kraju i za granicą – w Belgii, Chinach, Niemczech, Norwegii i we Włoszech, m.in. w Głównej Sali Koncertowej Zakazanego Miasta w Pekinie oraz w filharmoniach – Narodowej w Warszawie, Szczecińskiej, Gorzowskiej, Białostockiej, Zielonogórskiej czy w Sali Koncertowej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Dawał recitale w Teatro Rossini w Bari, Domu Urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli, Muzeum Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina w Warszawie, Pałacu Królewskim w Wilanowie i innych. Był zapraszany na międzynarodowe festiwale muzyczne, w tym na Classissimo w Teatrze Królewskim w Brukseli, XIII Letni Festiwal Muzyczny im. J. Waldorffa w Radziejowicach czy 74. Międzynarodowy Festiwal Chopinowski w Dusznikach-Zdroju. Dla Telewizji Polskiej (TVP3) nagrał dokument muzyczny Kolory Chopina, w którym wystąpił jako pianista i narrator. Najistotniejszą dotychczas kompozycją jego autorstwa jest Koncert fortepianowy, napisany w 2021 r. Jego Kwintet fortepianowy otrzymał I nagrodę oraz tytuł „Best Piano Quintet in 2017” w I Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Cum Laude Music Awards w Madrycie. Utwór został nagrany dla Naxos na płycie CD In Crescendo przez D. del Pino i Habemus Quartet i był wielokrotnie przez nich wykonywany w sezonie artystycznym 2018/2019 w salach koncertowych w Madrycie, m.in. w Filharmonii Madryckiej. W 2020 r. Jan Wachowski otrzymał Nagrodę Bechsteina oraz w 2021 r. – stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska” za wybitne osiągnięcia artystyczne. Od 2023 r. jest stypendystą Fundacji Chopinowskiej w Brukseli.