Jeden z najbardziej wszechstronnych polskich muzyków, pianista Paweł Kowalski, wystąpi 23 lutego w Operze i Filharmonii Podlaskiej. Podczas koncertu na Dużej Scenie będzie można usłyszeć kompozycje Berlioza, Ravela i Gershwina. Artyście towarzyszyć będzie orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej pod batutą Maestro Mirosława Jacka Błaszczyka.
W pierwszej części muzycznego wieczoru usłyszą Państwo Uwerturę Karnawał rzymski op. 9 H. Berlioza oraz Koncert fortepianowy G-dur M. Ravela. Opera Benvenuto Cellini Berlioza, podobnie jak większość jego dzieł, nie znalazła uznania u współczesnych i po czterech spektaklach została zdjęta z afisza. Kilka lat później kompozytor przekuł tę porażkę w zwycięstwo wykorzystując jej muzyczne tematy w uwerturze koncertowej – Karnawał rzymski oddaje nastrój beztroskiej, nieokiełznanej zabawy rozentuzjazmowanego tłumu. Jest to jedno z najznakomitszych dzieł Berlioza, barwne i pełne rytmicznego temperamentu.
Zdaniem M. Ravela „…muzyka koncertu może być wesoła i błyskotliwa, nie musi pretendować do głębi ani oglądać się za dramatycznymi efektami…” Taki też jest Koncert fortepianowy G-dur: wirtuozowski, tętniący życiem, „lekko i swobodnie omijający rafy klasycznej formy sonatowej”, jak podkreślał sam kompozytor.
Po przerwie salę koncertową wypełnią dźwięki utworów G. Gershwina, którego ambicją było stworzenie narodowej muzyki amerykańskiej poprzez połączenie elementów muzyki jazzowej, rozrywkowej z symfoniczną. Tę różnorodność ukazuje Uwertura kubańska, która zachowując klasyczną formę trzyczęściową, jednocześnie na różnych płaszczyznach nawiązuje do stylu son cubano wielkiego przedstawiciela rumby Ignacio Piñeiro, a także rozbrzmiewa cytatami z popularnych w Ameryce Łacińskiej piosenek, takich jak na przykład La paloma.
Błękitna rapsodia została zamówiona przez słynnego muzyka jazzowego – Paula Whitemana i po raz pierwszy wykonana przez jego orkiestrę w 1924 roku. Dzieło przyniosło sławę nie tylko zespołowi, ale przede wszystkim samemu Gershwinowi, który stał się w bardzo krótkim czasie jednym z najpopularniejszych kompozytorów na świecie. Wersję orkiestrową, jaką dziś znamy, opracował kompozytor amerykański, Ferde Grofé.
MIROSŁAW JACEK BŁASZCZYK
Ukończył z odznaczeniem studia w Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie kształcił się w klasie dyrygentury K. Stryi. W 1993 r. dzięki stypendium American Society for Polish Music pogłębiał umiejętności dyrygenckie w Los Angeles. W okresie 1984-1986 dyrygował zespołem złożonym z muzyków katowickiej Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i Telewizji podczas festiwali: Warszawska Jesień i Śląskie Dni Muzyki Współczesnej. W 1986 r. został dyrektorem artystycznym Państwowej Orkiestry Symfonicznej w Zabrzu, a w 1990 r. dyrektorem naczelnym i artystycznym Państwowej Filharmonii w Białymstoku, z którą odbył tournée po USA (1995 r. m.in. nowojorska Carnegie Hall). Przez dwa sezony był dyrektorem naczelnym i artystycznym Filharmonii Poznańskiej (1996 r.). W latach 1998-2013 dyrektor artystyczny, od roku 2013 dyrektor Filharmonii Śląskiej im. H.M. Góreckiego w Katowicach. Od 1999 r. wielokrotnie dyrektor artystyczny i juror Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. G. Fitelberga w Katowicach. Od 2017 r. szef artystyczny Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus. W latach 1999-2002 był głównym dyrygentem Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Porto (Portugalia), a w 2003 r. jurorem i dyrygentem na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Maroku. Dwa lata później powołany został na stanowisko dyrektora artystycznego II Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego w Toruniu, w III i IV toruńskim konkursie (2013 r., 2016 r.) był także jurorem. W 2011 r. objął stanowisko przewodniczącego jury VIII Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. W. Lutosławskiego w Warszawie. Był przewodniczącym jury VI Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Dyrygentów w Białymstoku (2016 r.). Koncertuje na wszystkich estradach w kraju (z Filharmonią Narodową na czele) i za granicą (m.in. Albania, Austria, Białoruś, Chiny, Czechy, Francja, Hiszpania, Irlandia, Japonia, Kanada, Korea Południowa, Litwa, Łotwa, Maroko, Meksyk, Niemcy, Portugalia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Tunezja, Ukraina i USA). Z zespołami Filharmonii Śląskiej nagrał kilkadziesiąt płyt. Górecki. Mikołaj/Henryk Mikołaj (DUX 0924) nominowana była do nagrody „Fryderyk” 2013. Ma na swoim koncie wiele prawykonań. Filharmonicy Śląscy pod jego batutą byli pierwszymi w Polsce wykonawcami IV Symfonii Tansman. Epizody H.M. Góreckiego, zamykając cykl światowych prawykonań tego utworu (2014/2015 Londyn – Los Angeles – Amsterdam – Łódź/Katowice). Jako drugie na świecie w 2016 r. wykonanie to wydano na CD. W 2017 r. ukazała się płyta z II Symfonią Kopernikowską H.M. Góreckiego pod jego batutą. Płyta Paweł Łukaszewski: III i VI Symfonia, nagrana z udziałem Anny Mikołajczyk-Niewiedział oraz Orkiestry i Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka, otrzymała nagrodę „Fryderyk” 2022 w kategorii Album Roku Muzyka Symfoniczna. Za promowanie muzyki polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem współczesnej, oraz za osiągnięcia filharmoników śląskich pod jego batutą, Mirosław Jacek Błaszczyk otrzymał Nagrodę Prezydenta Miasta Katowice w dziedzinie kultury. Podobną uhonorowany został także przez prezydenta Rybnika. Jest kierownikiem Katedry Dyrygentury Symfoniczno-Operowej w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. 7 sierpnia 2012 r. prezydent RP B. Komorowski nadał artyście tytuł profesora sztuk muzycznych. Od 2017 r. pełni funkcję kierownika artystycznego i pierwszego dyrygenta Opery i Filharmonii Podlaskiej. Mirosław Jacek Błaszczyk został odznaczony Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” oraz Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. W 2022 r. otrzymał nagrodę „Śląski Szmaragd” przyznawaną przez Diecezję Katowicką Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego RP za szczególne osiągnięcia w dziedzinie ekumenizmu, tolerancji, pojednania między narodami, zaangażowanie w służbie bliźniego oraz wkład we współczesne procesy integracyjne Europy.
PAWEŁ KOWALSKI
Jest jednym z najbardziej wszechstronnych polskich muzyków wykonującym ponad czterdzieści utworów na fortepian i orkiestrę od Mozarta i Chopina, do Panufnika, Kilara i Góreckiego, recitale, muzykę kameralną, filmową oraz jazz. Pianista był pierwszym po K. Zimermanie wykonawcą Koncertu fortepianowego W. Lutosławskiego, który zagrał w Warszawie pod dyrekcją kompozytora.
Paweł Kowalski studiował w Kolonii, w Warszawie oraz w Vancouver – dzięki stypendium W. Lutosławskiego; występował w ponad 40 krajach, we wszystkich polskich filharmoniach oraz w Salle Pleyel w Paryżu, Konzerthaus w Berlinie, Tonhalle w Zurychu, Konserwatorium Kólewskim w Brukseli, Conservatori Superior w Palma de Mallorca, Auditorio de Zaragoza, Palau de la Musica w Walencji, Estonia Concert Hall w Tallinie, Narodowej Sali Koncertowej im. Bartoka w Budapeszcie, Filharmonii George Enescu w Bukareszcie, Salon Dorado w Buenos Aires oraz z Orquesta Sinfonica de Chile w Santiago; brał udział w festiwalach: BBC Polish Season w Londynie, Europalia International Arts Festival w Brukseli, Klavierfestival Ruhr, Carinthischer Sommer, Festiwal Wiosenny w Budapeszcie, Izmir Festival, Moravsky podzim, Concentus Moraviae, Festiwalach Mozartowskich w Warszawie i Gdańsku, Muzycznym Festiwalu w Łańcucie, Bydgoskim Festiwalu Muzycznym, Kwartet Śląski i Jego Goście i innych; koncertował z orkiestrą Sinfonia Varsovia pod dyrekcja Y. Menuhina, orkiestrami radiowymi w Berlinie, Oslo, Zagrzebiu, Katowicach i Warszawie; dokonał nagrań radiowych w wielu krajach Europy oraz nagrał płyty z utworami Chopina, Beethovena, Brahmsa, Zarębskiego i Panufnika. W ciągu ostatnich sezonów pianista wykonywał m.in. koncerty fortepianowe Mozarta z Reinhardem Goebelem, Fantazję chóralną op. 80 Beethovena, partię solową fortepianu w poemacie Prometeusz oraz Koncert fortepianowy fis- moll A. Skriabina, recitale na Festiwalach Chopinowskiech w Dusznikach, Antoninie, Paryżu, Genewie, w Filharmonii w Luksemburgu, na Festiwalu im J. Waldorffa w Radziejowicach, na Festiwalu KONEX w Buenos Aires (nagroda Stowarzyszenia Argentyńskich Krytyków Muzycznych 2019), w Palau de la Musica Catalana w Barcelonie, w Valldemosie na Majorce, w Ottawie, Bogocie, Limie, Ankarze. Wykonał Koncert Warszawski R. Addinsella, Koncert fortepianowy I.J. Paderewskiego z Orkiestrą Teatru Wielkiego w Poznaniu z okazji 100-lecia Niepodległości pod dyr. G. Chmury, Koncert fortepianowy f-moll F. Chopina z Narodową Orkiestrą Radiową w Bukareszcie, Koncert fortepianowy G-dur M. Ravela z Orquesta Sinfonica de Tenerife, Symfonię Koncertującą K. Szymanowskiego na koncercie finałowym Festiwalu Pianistyki Polskiej, I Koncert fortepianowy W. Kilara z NOSPR pod dyrekcją J. Maksymiuka, Błękitną Rapsodię G. Gershwina z Orkiestrą Filharmonii Narodowej oraz koncerty fortepianowe G. Gershwina, W. Lutosławskiego, W.A. Mozarta, L. van Beethovena i M. Ravela z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus. Paweł Kowalski zasiadał w jury 6 konkursów pianistycznych; komentuje Konkurs Chopinowski dla TVP Kultura oraz Bundesligę dla platformy Viaplay Sport; odznaczony Srebrnym Medalem „Zasłużony kulturze Gloria Artis”.
„… w p. Kowalskim znalazłem świetnego wykonawcę mego koncertu. Jest on wybitnie utalentowanym pianistą i wysoce inteligentnym muzykiem…” (W. Lutosławski)
„Panu Pawłowi Kowalskiemu z wdzięcznością za piękne i tak bardzo moje wykonanie tego Koncertu…” (W. Kilar)
„Jestem pod silnym wrażeniem jego gry, która charakteryzuje się wielką muzykalnością, wrażliwością i doskonałością techniczną.” (A. Panufnik)
www.pawelkowalskipianist.pl
www.facebook.com/Pawel.Kowalski.Pianist
fot. Andrzej Świetlik