20 października zapraszamy Państwa na koncert poświęcony pamięci ks. Jerzego Popiełuszki. Orkiestra i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej oraz wspaniali soliści: Wioletta Chodowicz (sopran), Monika Ledzion-Porczyńska (mezzosopran), Rafał Bartmiński (tenor), Tomasz Raff (bas) pod dyrekcją Maestro Mirosława Jacka Błaszczyka wykonają Messa da Requiem Giuseppe Verdiego.
Dzieło to powstało ku czci przyjaciela kompozytora, wybitnego włoskiego poety, Aleksandra Manzoniego i pierwszy raz wykonane zostało w 1874 r. w rocznicę jego śmierci w mediolańskim kościele św. Marka.
Verdi dokonał w Requiem syntezy swego osobistego stylu operowego, elementów włoskiej muzyki kościelnej i współczesnych technik kompozytorskich. Impulsywny charakter, plastyczność wyrazu, barwna orkiestracja oraz lekkość faktury nadają temu dziełu bardzo indywidualny charakter i sprawiają, że jest ono niezwykle szczere w wyrazie. Ból, smutek i żal obecne w tym utworze wyrażone zostały w taki sposób, że „mimo poważnego nastroju dźwiękowo stoi całe dzieło w jasnym świetle Południa” (T. Chylińska, S. Haraschin, M. Jabłoński, Przewodnik po muzyce koncertowej, część II).
Koncert pod honorowym patronatem Abpa Józefa Guzdka, Metropolity Białostockiego
MIROSŁAW JACEK BŁASZCZYK
Ukończył z odznaczeniem studia w Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie kształcił się w klasie dyrygentury prof. K. Stryi. W 1993 r. dzięki stypendium American Society for Polish Music pogłębiał umiejętności dyrygenckie w Los Angeles. W okresie 1984–1986 dyrygował zespołem złożonym z muzyków katowickiej Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i Telewizji podczas festiwali „Warszawska Jesień” i „Śląskie Dni Muzyki Współczesnej”. W 1986 r. został dyrektorem artystycznym Państwowej Orkiestry Symfonicznej w Zabrzu, a w 1990 r. dyrektorem naczelnym i artystycznym Państwowej Filharmonii w Białymstoku, z którą odbył tournée po USA (1995; m.in. nowojorska Carnegie Hall). Przez dwa sezony był dyrektorem naczelnym i artystycznym Filharmonii Poznańskiej (1996). W latach 1998–2013 dyrektor artystyczny, od roku 2013 dyrektor Filharmonii Śląskiej im. H.M. Góreckiego w Katowicach. Od 1999 r. dyrektor artystyczny i juror Międzynarodowych Konkursów Dyrygentów im. G. Fitelberga w Katowicach. Od 2017 r. szef artystyczny Polskiej Orkiestry „Sinfonia Iuventus”. W latach 1999–2002 był głównym dyrygentem Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Porto (Portugalia), a w 2003 jurorem i dyrygentem na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Maroku. Dwa lata później powołany został na stanowisko dyrektora artystycznego II Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego w Toruniu, pełnił je także w 2013 r.; w III i IV toruńskim konkursie (2013, 2016) był także jurorem. W 2011 r. objął stanowisko przewodniczącego jury VIII Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. W. Lutosławskiego w Warszawie. Był przewodniczącym jury VI Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Dyrygentów w Białymstoku (2016). Koncertuje na wszystkich estradach w kraju (z Filharmonią Narodową na czele) i za granicą (m.in. Albania, Austria, Białoruś, Chiny, Czechy, Francja, Hiszpania, Irlandia, Japonia, Kanada, Korea Południowa, Litwa, Łotwa, Maroko, Meksyk, Niemcy, Portugalia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Tunezja, Ukraina i USA). Z zespołami Filharmonii Śląskiej nagrał kilkadziesiąt płyt. Górecki. Mikołaj/Henryk Mikołaj (DUX 0924) nominowana była do FRYDERYKA 2013. Ma na swoim koncie wiele prawykonań. Filharmonicy śląscy pod jego batutą byli pierwszymi w Polsce wykonawcami IV Symfonii „Tansman. Epizody” H.M. Góreckiego, zamykając cykl światowych prawykonań tego utworu (2014/2015 Londyn – Los Angeles – Amsterdam – Łódź/Katowice). Jako drugie na świecie w 2016 r. wykonanie to wydano na CD. W 2017 r. ukazała się płyta z II Symfonią „Kopernikowską” H.M. Góreckiego pod jego batutą. Za promowanie muzyki polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem współczesnej, oraz za osiągnięcia filharmoników śląskich pod jego batutą, otrzymał Nagrodę Prezydenta Miasta Katowice w dziedzinie kultury. Podobną uhonorowany został także przez prezydenta Rybnika. Jest kierownikiem Katedry Dyrygentury Symfoniczno-Operowej w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. 7 sierpnia 2012 r. prezydent RP B. Komorowski nadał artyście tytuł profesora sztuk muzycznych. Od 2017 r. pełni funkcję kierownika artystycznego i pierwszego dyrygenta Opery i Filharmonii Podlaskiej. W 2020 r. Mirosław Jacek Błaszczyk został odznaczony Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
WIOLETTA CHODOWICZ
Jest absolwentką wrocławskiej Akademii Muzycznej w klasie prof. A. Młynarskiej. Zadebiutowała w 2002 r. na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu jako Hrabina w Weselu Figara W.A. Mozarta, a kolejne jej kreacje na tej scenie to: Donna Elvira w Don Giovannim W. A. Mozarta oraz Bogna w Legendzie Bałtyku F. Nowowiejskiego. W latach 2003–2008, jako solistka Opery Wrocławskiej, śpiewała na tej scenie główne partie operowe, m.in. Paminę w Czarodziejskim flecie oraz Fiordiligi w Così fan tutte W.A. Mozarta, Mimi w Cyganerii G. Pucciniego, tytułową Halkę w operze S. Moniuszki, Agathę w Wolnym strzelcu C.M. von Webera, tytułową Hagith w operze K. Szymanowskiego, Helmwige w Walkirii R. Wagnera. Od 2004 r. związana jest również z TW–ON, gdzie dała się poznać jako Halka w operze S. Moniuszki, Donna Anna w Don Giovannim oraz Hrabina w Weselu Figara W.A. Mozarta, Marie w Wozzecku A. Berga, tytułowa Katia Kabanova w operze L. Janačka, Marta w Pasażerce M. Weinberga oraz Balladyna w Goplanie W. Żeleńskiego. W OiFP zadebiutowała partią tytułową w operze Turandot. W 2021 r. dołączyła do zespołu solistów OiFP, gdzie wystąpiła jako Ligia w Quo vadis F. Nowowiejskiego, Mimi w Cyganerii G. Pucciniego, Santuzza w Pajacach/Rycerskości wieśniaczej R. Leoncavalla/ P. Mascagniego. Występowała na scenach teatrów europejskich, w tym m.in.: Národnı́ divadlo Praha (Tatiana w Eugeniuszu Onieginie P. Czajkowskiego i tytułowa Rusałka A. Dvořáka), Národnı́ divadlo moravskoslezské Ostrava (Katia Kabanova L. Janáčka), Welsh National Opera Cardiff (Marie w Wozzecku A. Berga), Glyndebourne Opera (Rusałka), gościła także na scenie Israeli Opera w Tel Awiwie (Cio-Cio-San w Madame Butterfly G. Pucciniego). W latach 2015–2018 była solistką Opery Krakowskiej, gdzie wykreowała role tytułowej Butterfly, Hrabiny w Weselu Figara, Micaeli w Carmen i Elżbiety w Tannhäuserze. Śpiewała główne partie sopranowe w koncertowych wykonaniach Marii R. Statkowskiego, Giovanny d’Arco G. Verdiego, Zamku na Czorsztynie K. Kurpińskiego, Requiem G. Fauré, IX Symfonii i Missa solemnis L. van Beethovena, Te Deum A. Brucknera, Requiem G. Verdiego, III Symfonii „Pieśń o nocy” K. Szymanowskiego, III Symfonii „Pieśni żałosnych” M. Góreckiego, Das klagende Lied oraz II i VIII Symfonii G. Mahlera, Vier letzte Lieder R. Straussa, a także w dziełach K. Pendereckiego: Polskie Requiem, Te Deum, Strofy oraz Pieśni zadumy i nostalgii. Artystka ma w dorobku liczne nagrania płytowe: Giovanna d’Arco G. Verdiego, Maria R. Statkowskiego, Quo vadis F. Nowowiejskiego, Hagith K. Szymanowskiego, Manru I.J. Paderewskiego i Hagith K. Szymanowskiego. Jest laureatką Paszportu „Polityki” za kreację w operze Katia Kabanova (2010). W 2023 r. na deskach Opery Śląskiej wykonała partię Amelii w Balu maskowym G. Verdiego.
MONIKA LEDZION-PORCZYŃSKA
Edukację muzyczną rozpoczęła od nauki gry na skrzypcach. Ukończyła studia wokalne w warszawskiej Akademii Muzycznej w klasie prof. H. Słonickiej (2000). Uczestniczyła w kursach mistrzowskich prowadzonych przez R. Ruskova i S. Toczyską. Jeszcze jako studentka zadebiutowała w partii Opinii Publicznej w Orfeuszu w piekle J. Offenbacha w Teatrze Muzycznym Roma. Po ukończeniu studiów została solistką Warszawskiej Opery Kameralnej, gdzie wykonywała następujące partie Mozartowskie: Geniusza III i III Damy w Czarodziejskim flecie, Dorabelli w Cosí fan tutte, Carmi w Betulia liberata, Sesto w Łaskawość Tytusa. Występowała tam także w partii Giulietty Kelbar w Un giorno di regno G. Verdiego, Olgi w Eugeniuszu Onieginie P. Czajkowskiego czy Karolki w Jenůfie L. Janačka. Wraz z Warszawską Operą Kameralną odbyła tournée po wielu krajach: Hiszpanii, Francji, Niemczech, Holandii, Japonii, Libanie i innych. Jej repertuar obejmuje partię Jadwigi w Strasznym dworze S. Moniuszki, którą wykonywała na zaproszenie Opery Krakowskiej w plenerowym przedstawieniu na Zamku Królewskim w Niepołomicach, a rok później na scenie Opery Nova w Bydgoszczy. Współpracuje z Teatrem Wielkim ̶ Operą Narodową w Warszawie – wystąpiła tam m.in. jako Polina w Damie pikowej P. Czajkowskiego, Bersi w Andrea Chénier U. Giordana, Maddalena w Rigoletcie G. Verdiego, Siebel w Fauście Ch. Gounoda, II Dama w Czarodziejskim flecie W.A. Mozarta, w partii solowej w Zapiskach tego, który zniknął L. Janáčka. Zaśpiewała partię Azy podczas premiery opery Manru I.J. Paderewskiego w Operze Nova w Bydgoszczy, a także w Operze Krakowskiej i Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Spektakl ten zainaugurował obchody 50-lecia bydgoskiej opery i został wydany na DVD. Wzięła udział w nagraniu płyty z Fabio Biondim i orkiestrą „Europa Galante” – Halka oraz Straszny dwór S. Moniuszki. W ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” wzięła udział w światowym prawykonaniu scenicznym opery Iwona, księżniczka Burgunda Z. Krauzego. Od kilku lat z powodzeniem kreuje rolę Carmen w Operze Krakowskiej, Operze Bydgoskiej, Operze Bałtyckiej, Teatrze Wielkim w Łodzi, Teatrze Wielkim w Poznaniu, Operze i Filharmonii Podlaskiej, Operze Wrocławskiej, także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Poszerzyła swój repertuar o partie Verdiowskie: Księżniczka Eboli (Don Carlos) w Operze Nova oraz wraz z Aleksandrą Kurzak i Roberto Alagna w Teatrze Wielkim w Łodzi, Preziosilla (Moc przeznaczenia) w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, Amneris (Aida) w Teatrze Wielkim ̶ Operze Narodowej, Operze Bałtyckiej, a ostatnio w Operze w Dubaju. Od 2017 r. jest również solistką Polskiej Opery Królewskiej. Występuje również w repertuarze oratoryjno-kantatowym i pieśniarskim. Współpracuje z Filharmonią Narodową, Poznańską, Bałtycką, Krakowską, Pomorską, Podkarpacką przy wykonaniach Stabat Mater G.B. Pergolesiego, Stabat Mater G. Rossiniego, Mszy Koronacyjnej i Requiem W.A. Mozarta oraz IX Symfonii L. van Beethovena. Wykonywała również Requiem G. Vediego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu. Śpiewała pieśni J. Brahmsa, R. Straussa, F. Schuberta, R. Schumanna, G. Mahlera, P. Czajkowskiego, S. Rachmaninowa, S. Moniuszki i F. Chopina. Brała udział w wykonaniu Polskiego Requiem K. Pendereckiego na koncercie finałowym I Festiwalu Muzyki Polskiej zarejestrowanym przez Polskie Radio. Współpracowała z wybitnymi dyrygentami, m.in. z: K. Kordem, T. Kozłowskim, A. Straszyńskim, T. Strugałą, G. Nowakiem, Ł. Borowiczem, M. Nałęcz-Niesiołowskim, B. Akiki, J. Maksymiukiem, G. Chmurą, M.J. Błaszczykiem, P. Fournillierem, M. Guidarinim, J.M. Florêncio oraz reżyserami: R. Perytem, L. Adamikiem, M. Trelińskim, G. Jarzyną, A. Freyerem, R. Wilsonem, M. Weissem.
RAFAŁ BARTMIŃSKI
Tenor. Absolwent Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie E. Sąsiadka. Laureat III miejsca na XI Konkursie Wokalnym im. A. Sari w Nowym Sączu. W 2007 r. zdobył II miejsce i aż 11 nagród pozaregulaminowych podczas VI Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. S. Moniuszki w Warszawie. Jeszcze w trakcie studiów rozpoczął intensywną działalność koncertową.
Na scenie operowej Rafał Bartmiński zadebiutował w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej partią Leńskiego w Eugeniuszu Onieginie P. Czajkowskiego (2002). Od tego czasu stale współpracuje ze sceną warszawską. Szczególnie dał się poznać polskiej i zagranicznej publiczności w rolach: Tamino (Czarodziejski flet W.A. Mozarta), Don Ottavio (Don Giovanni W.A. Mozarta), Nemorino (Napój Miłosny G. Donizettiego), Ismaele (Nabucco G. Verdiego), Duca (Rigoletto G. Verdiego, Alfred (Traviata G. Verdiego), Boris (Katia Kabanova L. Janáčka), Steva oraz Laca (Jenufa L. Janáčka), Pinkerton (Madame Butterfly G. Pucciniego), Cavaradossi (Tosca G. Pucciniego), Rodolfo (Cyganeria G. Pucciniego), Calaf (Turandot G. Pucciniego), Madwoman (Curlev River B. Brittena), Don José (Carmen G. Bizeta), Tamburmajor (Wozzeck A. Berga), Wacław (Maria R. Statkowskiego), Pasterz (Król Roger K. Szymanowskiego). Jest jedynym wykonawcą wszystkich głównych partii tenorowych w operach S. Moniuszki: Janek we Flisie, Kazimierz w Hrabinie, Idamor w Parii, Stafan w Strasznym Dworze i Jontek w Halce.
Artysta prowadzi również bardzo bogatą działalność koncertową, śpiewa czołowe partie tenorowe w dziełach K. Pendereckiego (Te Deum, Kosmogonia, Credo, Siedem bram Jerozolimy, Polskie Requiem, Jutrznia). Śpiewał też w Messa di Requiem G. Verdiego, VIII Symfonii G. Mahlera, Harnasiach K. Szymanowskiego, Mesjaszu G.F. Händla, Missa solemnis i IX Symfonii L. van Beethovena. III Symfonię „Pieśń o nocy” K. Szymanowskiego wykonywał z: Filharmonią Narodową pod dyrekcją A. Wita (DVD), Sinfonieorchester des Bayreischen Rudfunks w Monachium i Kolonii pod batutą M. Jansonsa (CD) oraz Orquesta Sinfónica de RTVE w Madrycie pod dyrekcją H. Lintu.
TOMASZ RAFF
Urodzony w 1985 r. w Warszawie, mieszkający w Gdyni polski bas, absolwent Universität der Künste Berlin w klasie Kammersängera prof. P. Mausa i Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. J. Knetiga. Od 2022 r. Doktorant Szkoły Doktorskiej Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku. Stypendysta MKiDN oraz m.st. Warszawy.
Gościnny solista Teatru Wielkiego ̶ Opery Narodowej (Sarastro ̶ Czarodziejski flet W.A. Mozarta), Polskiej Opery Królewskiej (Komandor ̶ Don Giovanni W.A. Mozarta, Zbigniew ̶ Straszny Dwór S. Moniuszki, Don Basilio ̶ Cyrulik sewilski G. Rossiniego) i Opery Bałtyckiej (Archiereios – Król Roger K. Szymanowskiego)
Jego debiutem wokalnym, jeszcze w czasie studiów była rola Uberta z opery La serva padrona G.B. Pergolesiego w 2007 r. Od tamtej pory regularnie występuje w pierwszoplanowych partiach solowych m. in. jako Daland (Latający holender R. Wagnera), Sarastro, Zachariasz (Nabucco G. Verdiego), Mefistofeles (Mefistofeles A. Boito), Colline (Cyganeria G. Pucciniego), Osmin (Uprowadzenie z Seraju W.A. Mozarta), Gremin (Eugeniusz Oniegin P. Czajkowskiego) na deskach teatrów i oper Polski i Niemiec, w tym Oper Halle, Mainfrankentheater Würzburg, Opery Wrocławskiej, Opery Krakowskiej, Hebbel am Ufer Berlin.
Jest ambasadorem liryki wokalnej M. Weinberga – dokonał prawykonań oraz pierwszych światowych nagrań polskich pieśni na bas z fortepianem tego kompozytora, które wykonywał m. in. w Wiedniu, Salzburgu, Hanowerze, Lipsku i Getyndze. Wyprodukował także album z powyższym repertuarem zatytułowany Weinberg – Mother tongue. który ukazał się w 2021 r. nakładem wydawnictwa Opus Series. W 2019 r. powstał spektakl o życiu i twórczości M. Weinberga ̶ poemat muzyczny pt. M. Wajnberg. Epitafium, którego powstanie Tomasz Raff zainspirował oraz wcielił się w rolę tytułową. Współpracuje także ze współczesną kompozytorką polską Katarzyną Brochocką (*1982) ̶ dokonał prawykonań napisanych z myślą o nim Psalmów na głos basowy i kontrabas, zorganizował oraz wziął udział w prawykonaniu opery pt. Do nieba. W roku 2020 zorganizował międzynarodowy projekt artystyczny poświęcony zjawisku migracji pt. neue_heimat: anderswo, na potrzeby którego nagrał cykl pieśni F. Schuberta do słów S. Barańczaka i W. Müllera pt. Podróż zimowa (Winterreise).
Regularnie występuje także w repertuarze koncertowo-oratoryjnym: Pasjach Bachowskich, Mesjaszu G.F. Haendla, Passio A. Pärta, Requiem oraz Mszach W.A. Mozarta.
Tomasz Raff jest także współzałożycielem, fundatorem i Członkiem Zarządu odpowiedzialnym za organizację artystyczną oraz fundraiserem Fundacji o.to.ja. Z ramienia Fundacji zajmował się koordynacją merytoryczną, logistyczną, techniczną oraz promocyjną wszystkich dotychczasowych zadań i wydarzeń artystycznych, które Fundacja o.to.ja zrealizowała od jej założenia w 2015 r.
VIOLETTA BIELECKA
Dyrygent i kierownik artystyczny Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku. Od 1 grudnia 2020 roku pełniła obowiązki dyrektora OiFP, a 3 listopada 2021 r. została dyrektorem tej instytucji. Ukończyła z wyróżnieniem studia w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie (kierunek dyrygentura chóralna u prof. J. Boka i prof. R. Zimaka). Jest absolwentką i byłym pracownikiem Podyplomowych Studiów Chórmistrzowskich i Emisji Głosu przy Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. W 2000 r. z rąk Prezydenta RP otrzymała tytuł profesora sztuk muzycznych. Prowadziła Chór Politechniki Białostockiej, Chór Żeński Schola Cantorum Bialostociensis i Białostocki Chór Kameralny Cantica Cantamus, które zdobyły wiele cennych nagród i wyróżnień. Była inicjatorem i organizatorem Międzynarodowych Warsztatów Młodzieży Polskiej i Polonijnej Polskiej Filharmonii Pokoju. Współpracowała z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie jako konsultant wokalny chóru. Jest profesorem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina Filii w Białymstoku. Od 2017 r. do 2024 r. powierzono jej funkcję kierownika Katedry Chóralistyki i Edukacji Artystycznej UMFC na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym, Edukacji Muzycznej i Wokalistyki (1999–2005 kierownik Zakładu Dyrygentury Chóralnej; 2005–2012 Prodziekan Wydziału, w latach 2019–2024 członek Rady Uczelni, Rady Naukowej oraz Rady Dyscypliny Artystycznej UMFC). Wykształciła wielu chórmistrzów, wokalistów chóralnych i śpiewaków solowych. Od 2006 r. odnosi liczne sukcesy jako dyrygent i kierownik artystyczny Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej, z którym bierze udział w prestiżowych festiwalach międzynarodowych, wykonując dzieła światowej literatury muzycznej w najbardziej renomowanych salach koncertowych. Przygotowała zespół do koncertów, transmisji radiowych i telewizyjnych oraz światowych nagrań CD w ramach najważniejszych międzynarodowych festiwali (m.in. „Chopin i jego Europa”, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, „Warszawska Jesień”). W jej dorobku artystycznym szczególne miejsce zajmują wydawnictwa fonograficzne dzieł wokalno-instrumentalnych, oper, kantat, muzyki chóralnej a cappella, rozpowszechniane na rynku krajowym i zagranicznym. Płyty z udziałem Chóru OiFP zdobyły nagrody FRYDERYK w 2008, 2009, 2016, 2017, 2022, 2023, 2024 r. oraz nagrodę „International Classical Music Award” 2018 w kategorii chóralnej (za Quo vadis F. Nowowiejskiego). Prof. Violetta Bielecka była wielokrotnie honorowana za dokonania artystyczne i zasługi dla kultury, otrzymała m.in. Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury (2019), Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2008), a także Nagrodę im. Jerzego Kurczewskiego za wybitne osiągnięcia w dziedzinie chóralistyki i propagowanie muzyki polskiej (2013). Należy do sekcji muzyki poważnej Akademii Fonograficznej, która dokonuje oceny wydawnictw fonograficznych oraz wyboru laureatów nagród FRYDERYK. Bierze także udział w pracach komisji ds. przyznawania Nagród Marszałka Województwa Podlaskiego w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury oraz stypendiów dla osób zajmujących się twórczością artystyczną, upowszechnianiem kultury i opieką nad zabytkami. Z inicjatywy JM Rektora prof. dra hab. K. Barana w 2021 r. została odznaczona Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” pod auspicjami Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu prof. dra hab. P. Glińskiego.
JOANNA JURCZUK
Artystka Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej. Alt. Absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina na kierunku wychowanie muzyczne w klasie dyrygowania prof. V. Bieleckiej (dyplom z wyróżnieniem). Od zawsze interesuje się muzyką cerkiewną i jej poświęciła swój dyplom. Repertuar dyplomowy przygotowała z chórem młodzieżowym prawosławnej katedry św. Mikołaja w Białymstoku, a sam koncert – po raz pierwszy w historii białostockiej uczelni – odbył się w prawosławnej świątyni, we wspomnianej katedrze. Od 2006 r. jest korepetytorką i chórzystką Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku. Jako dyrygent pracuje też z amatorami. Od 2005 do 2007 r. prowadziła chór kameralny śpiewający podczas polskojęzycznych nabożeństw w prawosławnej kaplicy św. Serafina z Sarowa w Białymstoku. Od 2008 do 2023 r. była dyrygentką chóru młodzieżowego prawosławnej katedry św. Mikołaja w Białymstoku.