105. rocznicę odzyskania niepodległości przez Polskę uczcimy koncertem, w ramach którego polscy artyści wykonają dzieła polskiej literatury muzycznej.
W pierwszej części koncertu światowej sławy skrzypek-wirtuoz, Konstanty Andrzej Kulka, wystąpi z orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej wykonując Koncert skrzypcowy A-dur op. 8 M. Karłowicza. Orkiestrę poprowadzi Martyna Szymczak ̶ laureatka VII Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Dyrygentów im. W. Lutosławskiego w Białymstoku.
Po przerwie, wybitni soliści z towarzyszeniem Orkiestry i Chóru OiFP zaprezentują wybrane fragmenty z opery Straszny dwór S. Moniuszki. Dzieło to ma silne zabarwienie patriotyczne ̶ zarówno w warstwie literackiej, jak i muzycznej, na tle idyllicznego obrazu życia w polskim dworku szlacheckim, wybrzmiewa etos walki przeciwko wrogom ojczyzny jako idea żołnierskiego obowiązku. Utwór powstawał w okresie zaborów, a jego premiera przerodziła się w propolską manifestację.
Koncert pod honorowym patronatem dra Artura Kosickiego, Marszałka Województwa Podlaskiego
MARTYNA SZYMCZAK
Absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Zadebiutowała w 2018 r. na scenie Filharmonii Narodowej dyrygując Orkiestrą Symfoniczną FN. Od sezonu 2018/19 związana jest z Teatrem Wielkim ̶ Operą Narodową w Warszawie. Jako dyrygent-asystent współpracowała m.in. z P. Fournillierem, L. Koenigsem, T. Kozłowskim i M. Klauzą przy takich tytułach jak: Peter Grimes, La Forza del Destino, Aida, Fidelio, Cardillac czy Halka. W sezonie artystycznym 2022/23 w TWON zadyryguje spektaklami Carmina Burana (Mgnienie Oka). Jest stypendystką programu Britten Pears Young Artist 2023/24 prowadzonego we współpracy z Royal Opera House w Londynie. Finalistka oraz laureatka wyróżnienia i nagrody orkiestry podczas VII Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Dyrygentów im. W Lutosławskiego w Białymstoku w 2022 r. W latach 2019/20 w ramach programu „Dyrygent-rezydent” stworzonego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca pracowała z Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach. Pełniła funkcję dyrygenta-asytenta Ukrainian Freedom Orchestra – zespołu powstałego we współpracy z Metropolitan Opera w Nowym Jorku, składającym się z ukraińskich muzyków, europejskich orkiestr oraz czołowych instrumentalistów m. in. z Kijowa, Lwowa, Charkowa czy Odessy. Aktywnie uczestniczyła w przygotowaniach orkiestry do europejsko-amerykańskiej trasy koncertowej w 2022 i 2023 r. Stale rozwija swoje umiejętności biorąc udział w wielu kursach mistrzowskich, w ramach których miała okazję pracować m.in z J. Schlaeflim, S. Edwards, C. Montanaro, czy S. Lang-Lessingiem i Lithuanian State Symphonic Orchestra w Wilnie. W 2022 r. uczestniczyła w warsztatach dyrygenckich z Narodową Orkiestrą Polskiego Radia w Katowicach prowadzonych przez M. Alsop. Poza pracą z klasycznym repertuarem operowym i symfonicznym zajmuje się także wykonawstwem współczesnej muzyki poważnej. We współpracy z kompozytorem A. Karałowem nagrała płytę z operą De Invitatione Mortis, która ukazała się w 2020 r. Album został dobrze przyjęty przez krytyków i otrzymał nominację do nagrody „Fryderyk”.
KONSTANTY ANDRZEJ KULKA
Urodził się 5 marca 1947 r. w Gdańsku. Od Liceum Muzycznego do końca studiów w Wyższej Szkole Muzycznej w Gdańsku pracował pod kierunkiem prof. Stefana Hermana. 26 marca 1971 r. uzyskał dyplom ukończenia studiów wyższych z wynikiem bardzo dobrym z najwyższym wyróżnieniem. W roku 1964 będąc jeszcze uczniem Liceum Muzycznego brał udział w Międzynarodowym Konkursie im. Nicolo Paganiniego w Genui. Otrzymał tam dyplom z wyróżnieniem specjalnym. We wrześniu 1966 roku zajął pierwsze miejsce na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym Radiofonii Niemieckich w Monachium i od tej pory rozpoczęła się jego międzynarodowa kariera. Od roku 1967 do chwili obecnej wykonał ponad 2000 koncertów symfonicznych i recitali na całym świecie (Europa, Azja, Japonia, Australia, Ameryka Północna i Południowa). Grał z takimi orkiestrami jak np. Filharmonia Berlińska, Chicago Symphony, Minneapolis, London Symphony, Konzertgebau Amsterdam, English Chamber i inne. Występował na takich festiwalach muzycznych w Lucernie, Bordeaux, Berlinie, Brighton, Pradze, Barcelonie, Flandrii, Warszawie i w wielu innych. W roku 1970 brał udział w wielkim festiwalu muzycznym poświęconym Ludwikowi van Beethovenowi w jego 200. rocznicę urodzin. Dokonał wielu nagrań płytowych, radiowych i telewizyjnych. W jego dorobku nagraniowym można wymienić między innymi koncerty: Vivaldiego, Mozarta, Mendelssohna, Głazunowa, Lalo, Bartoka, Prokofiewa, Beethovena, Brahmsa, Karłowicza, Pendereckiego, Hindemitha, Szymanowskiego i inne. Nagrał też wiele sonat i utworów wirtuozowskich. Uprawiał również kameralistykę. Brał również udział w nagraniach polskiej muzyki współczesnej (Penderecki, Lutosławski, Knapik, Bloch, Jabłoński i inni). Za nagranie wszystkich utworów Karola Szymanowskiego otrzymał nagrodę specjalną Polskiego Radia. Również za nagrane dwa koncerty Szymanowskiego otrzymał w Paryżu w roku 1981 nagrodę „Grand Prix du Disque”. Za granicą często wykonywał utwory polskich kompozytorów. Był pierwszym po Sternie wykonawcą I koncertu Krzysztofa Pendereckiego – grał ten utwór wielokrotnie w Europie i Ameryce Północnej głównie pod batutą kompozytora. Brał udział w wielu tournee zagranicznych z polskimi orkiestrami. Jest związany bezpośrednio z Filharmonią Narodową, gdzie od 1984 roku jest na etacie solisty. Z tą też orkiestrą głównie pod batutą Witolda Rowickiego a później Kazimierza Korda objechał wielokrotnie niemal cały świat. Od 1994 r. jest profesorem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Otrzymał wiele wyróżnień m. in. nagrody Ministra Kultury i Sztuki, nagrodę Ministra Spraw Zagranicznych za wybitne zasługi w propagandzie kultury polskiej za granicą, Krzyż Komandorski Orderu Odrodzenia Polski, wiele tytułów honorowych oraz odznaczeń okolicznościowych np. złote odznaki za pracę społeczną dla miasta Krakowa, za zasługi dla Gdańska. Wybrane tytuły w prasie światowej: POLISH VIOLINIST OF BRILLIANCE AND ELOQUENCE ̶ London, The Daily Telegraph. A VIOLINIST OF QUALITY ̶ London, The Times. FÜR DIE GEIGE GEBOREN ̶ Frankfurter Rundschau. PHÄNOMENALER GEIGER ̶ Hamburger Abendblatt. PERFECT VIRTUOZO ̶ Wienerexpress. EIN NACHFOLGER PAGANINIS – Wiener Zeitung.
ANNA WOLFINGER
Solistka Opery i Filharmonii Podlaskiej. Urodziła się w Krakowie. Swoją edukację muzyczną rozpoczęła w wieku 7 lat jako skrzypaczka. W międzyczasie zrodziła się jej wielka pasja do śpiewu. Ukończyła Państwowe Liceum Muzyczne im. F. Chopina w Krakowie, w klasie skrzypiec, a następnie uzyskała dyplom na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie prof. I. Jasińskiej-Buszewicz. Kształciła się również w Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu, w ramach stypendialnego programu „Erasmus”, w klasie prof. I. Kremling-Domanski. Swoje umiejętności doskonaliła na mistrzowskich kursach wokalnych, prowadzonych m.in. przez: M. Rzepkę, D. Grabowskiego, A. Sims, I. Kłosińską, R. Karczykowskiego, T. Żylis-Garę, E. Wilke, H. Łazarską, A. Burskiego. Jest laureatką wielu prestiżowych nagród: Grand Prix w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. J. Kiepury w Krynicy-Zdroju, II nagrody w Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym w Mławie, II nagrody w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. I. Godina we Vrablach, oraz III nagrody w Ogólnopolskim Konkursie Sztuki Wokalnej Złote Głosy w Warszawie. W 2012 r. zadebiutowała partią Hanny w Strasznym dworze S. Moniuszki na scenie Opery i Filharmonii Podlaskiej. W tym samym roku została solistką tej opery, w której od tej pory wystąpiła m.in. w następujących spektaklach: G. Puccini La Boheme (Musetta), F. Lehár Wesoła wdówka (Walentyna), J. Strauss Baron cygański (Arsena), J. Strauss Zemsta Nietoperza (Adela), G. Bizet Carmen (Frasquita, Micaela), W.A. Mozart Czarodziejski flet (Papagena), G. Verdi La Traviata (Annina), A. Lloyd Webber Upiór w operze (Carlotta), G. Ph. Telemann Pimpinone (Vespetta), J. Bock Skrzypek na dachu (Hudel), Ch. Williams Korczak (Basia). W marcu 2016 r. zadebiutowała na scenie Opery Krakowskiej, wykonując partię Fiorilli w operze Turek we Włoszech G. Rossiniego, a od grudnia 2016 r. na deskach Opery Krakowskiej można ją również zobaczyć w roli Noriny w spektaklu Don Pasquale G. Donizettiego. W 2019 r. nawiązała współpracę z Teatrem Wielkim im. S. Moniuszki w Poznaniu – G. Rossini: Cyrulik sewilski – Rozyna, oraz z Warszawską Operą Kameralną – S. Moniuszko: Halka (Wileńska) – Zofia, J.Ph. Rameau: Castor et Pollux – Cleone/Une Suivante d’Hebe/ Une Ombre heureuse. W 2022 r. zadebiutowała na scenie Polskiej Opery Królewskiej, wykonując partię Governess w operze The turn of the screw B. Brittena. W sierpniu 2023 z wielkim sukcesem zadebiutowała w roli Violetty Valéry (La Traviata G. Verdiego) na deskach sceny Opery Krakowskiej. Artystka z wielką chęcią wykonuje również repertuar oratoryjno-kantatowy oraz muzykę barokową. Brała udział w wielu festiwalach muzycznych, m. in. Festiwal Oper Barokowych Dramma per Musica w Warszawie, Festiwal Sztuk Dawnych w Białymstoku, Festiwal Wschód Kultury – Inny Wymiar w Białymstoku, Festiwal Cracovia Sacra w Krakowie, Festiwal Jubilaei Cantus w Nowym Sączu, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej Muzyka i Sacrum w Chrzanowie-Kościelcu, Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans we Wrocławiu, Festiwal Belcanto w Nałęczowie. Występowała również w Krakowskiej Operze Kameralnej (w spektaklach: G.B. Pergolesi La Serva Padrona oraz Livietta e Tracollo, W.A. Mozart Die Schuldigkeit des ersten Gebots). Uczestniczyła w prawykonaniu oratorium Oto wierny sługa mój H. Kowalskiego i P. Pałki.
ROKSANA WARDENGA
Mezzosopran. Absolwentka Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie śpiewu prof. J. Ballarina. Jest finalistką: Międzyuczelnianego Konkursu Wokalnego „W kręgu muzyki słowiańskiej” organizowanego przez Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (2012), XXII Międzynarodowego Konkursu M. Schneider-Trnavskiego w Trnawie (2017), I Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. B. Paprockiego w Bydgoszczy (Nagroda Dyrektora Opery Bałtyckiej J.M. Florencio (2019), X Międzyuczelnianego Konkursu Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej im. E. Kossowskiego. (Otrzymała nagrodę specjalną za wykonanie pieśni I.J. Paderewskiego – 2012.) Laureatka: pierwszej nagrody na XV Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. H. Godina we Vrablach.(2013), pierwszej nagrody na VI Ogólnopolskim Konkursie im. K. Kurpińskiego we Włoszakowicach. (2014), drugiej nagrody na III Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. A. Hiolskiego w Kudowie Zdrój (2014), drugiej nagrody na IV Międzynarodowym Konkursie im. J. Kiepury w Krynicy Zdrój (2016), pierwszej nagrody na II Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym „Bella Voce” w Busku Zdrój (2018), pierwszego wyróżnienia na VI Konkursie Wokalnym im. I.J. Paderewskiego w Bydgoszczy (2018), pierwszej nagrody na Międzynarodowym Konkursie Solowej Wokalistyki Sakralnej w Katowicach (2019). Bierze czynny udział w koncertach, recitalach, festiwalach oraz przedstawieniach operowych. Śpiewaczka koncertowała między innymi na festiwalach: Daegu UNESCO Music Festiwal 2021 (Korea Południowa), W. Lutosławskiego „Łańcuch X” w Warszawie, Mozartowskim w Warszawie, A. Didura w Sanoku, Chopina w Gaming (Austria), Viva il Canto w Cieszynie, Ave Maria w Czeladzi, Muzyki Organowej w Gliwicach, Letnie Spotkania Kameralne Drezdenko, Krzyż Wielkopolski, Muzyki Sakralnej S. Moniuszki w Warszawie, Muzyki Polskiej w Krakowie, Dniach Muzyki K. Szymanowskiego w Zakopanem. W 2011 r. występowała na deskach Opery Śląskiej w przedstawieniu Suor Angelica G. Pucciniego pod batutą M. Klauzy, w reżyserii W. Ochmana. W 2015 r. debiutowała w partii Orfeusza w operze Orfeusz i Eurydyka Ch.W. Glucka pod batutą J. Dybała w reżyserii T. Konwińskiego. Współpracowała z Operą Śląską kreując między innymi role: Mercedes w Carmen. G. Bizeta, Suzuki w Madama Butterfly G. Pucciniego, Curre, Preziosille w La forza del destino G. Verdiego, Czipre w operetce Baron Cygański J. Straussa. Kreowała rolę Marii Wodzińskiej w premierowym spektaklu Czekając na Chopina w reżyserii M. Znanieckiego. W lutym 2022 r. debiutowała na scenie Narodowego Divadla Moraveskoslozkego w Ostravie wykonując partie solową (Nasstasja) w premierowym spektaklu Verlobung in Traum H. Krasa. Od 2022 r. współpracuje także z Warszawską Operą Kameralną. Wykonując między innymi partie wokalne w operach: H. Purcell Dydona i Eneasz ̶ Sorceress, G.C. Menotti Medium ̶ Baba (Madame Flora). Podczas koncertu inaugurującego sezon 2019/2020 Orkiestry Polskiego Radia w Warszawie wykonała partię Broni w operze Hrabina S. Moniuszki. Reprezentowała miasto Katowice w Korei Południowej uczestnicząc w „World Opera Gala Koncert” w Daegu Opera Haus. Brała udział w „Nocy Muzeum” w Sali Koncertowej NOSPR wykonując Trzy poematy do słów Jana Kasprowicza K. Szymanowskiego. Dokonuje nagrań dla Polskiego Radia Katowice, oraz Studio Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie. Współpracuje z „Katowice Miasto Ogrodów”. Wykonuje także repertuar oratoryjno-kantatowy. Do tej pory śpiewaczkę można było usłyszeć między innymi w takich dziełach jak: G.B. Pergolesi Stabat Mater, W.A. Mozart Requiem, Msza Koronacyjna, Wielka Msza C- moll, A. Vivaldi Gloria, Magnificat, Stabat Mater , G.F. Haendel Mesjasz, J.S. Bach Cantata Geist und Seele, L. van Beethoven IX Symfonia, K. Jenkins Msza o Pokój, R. Moreno Rathgeb Requiem dla Auschwitz, A. Dvorzak Requiem, G. Verdi Requiem, S. Moniuszko Msza Des-dur, Msza Es-dur, Litania Ne memineris, Requiem J. Kozłowskiego, Symfonia Niepodległości S. Perłowskiego. Swoje umiejętności doskonaliła na kursach mistrzowskich i warsztatach wokalnych m.in. u S. Toczyskiej, I. Hossy, O. Pasiecznik, W. Ochmana, R. Karczykowskiego. Ukończyła kurs Pierwszej Europejskiej Akademii Operowej w Operze Śląskiej. Współpracowała między innymi z Symfoniczną Orkiestrą Koreańską, Janackovą Filharmonią w Ostravie, Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie, Orkiestrą Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej (MACV), Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej, Orkiestrą Miasta Tychy Aukso, Filharmonią Krakowską, Filharmonią Śląską, Filharmonią Świętokrzyską, Filharmonią Podkarpacką, Filharmonią Wałbrzyską, Filharmonią Zabrzańską, Orkiestrą Opery Nova w Bydgoszczy. Występowała pod batutą takich dyrygentów jak: B. Akiki, M.J. Błaszczyk, F. Bottigliero, M. Caldi, S. Chrzanowski, J. Dybała, H.M. Förster, J.W. Hawel, R. Kabara, M. Klauza, J. Kłosek, J. Kontz, F. Krumpöck, M. Moś, S. Perłowski, A. Sedlickỳ, R.M. Sahiti, M. Sompoliński, P. Sułkowski, M. Tworek, D. Vermeulen. Z okazji obchodów 300-lecia koronacji Koronami Papieskimi Obrazu Matki Bożej Kodeńskiej zaśpiewała napisaną specjalnie na tę okazję Symfonię Pokoju i Pojednania R. Janiaka.
RAFAŁ BARTMIŃSKI
Polski tenor, absolwent wydziału wokalno-aktorskiego Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie prof. E. Sąsiadka. Laureat III miejsca na XI Konkursie Wokalnym im. A. Sarii w Nowym Sączu. W 2007 r. zdobył drugie miejsce i 11 nagród pozaregulaminowych podczas VI Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. S. Moniuszki w Warszawie. Już w trakcie studiów rozpoczął intensywną działalność koncertową (Msza h-moll, Magnificat J.S. Bacha, Requiem W.A. Mozarta). Na scenie operowej zadebiutował partią Leńskiego w Eugeniuszu Onieginie P. Czajkowskiego w reżyserii M. Prusa (2002 r. Teatr Wielki ̶ Opera Narodowa w Warszawie). Od tego roku stale współpracuje z Teatrem Wielkim ̶ Operą Narodową wykonując główne partie tenorowe: Tamino (W.A. Mozart W krainie Czarodziejskiego Fletu), Jontek (S. Moniuszko Halka ̶ dyr. M. Minkowski), Stefan (S. Moniuszko Straszny Dwór), Ismael (G. Verdi Nabucco), Boris (L. Janaček Katia Kabanova), Pinkerton (G. Puccini Madama Butterfly), Madwoman (B. Britten Curlev River) czy Tamburmajor (A. Berg Wozzeck). Tą ostatnią rolą Tamburmajora w Wozzecku, Rafał Bartmiński debiutował w Teatrze Bolshoi pod batutą T. Currentzis’a w reżyserii D. Tcherniakova. Rafał Bartmiński wyróżnił się też szczególnie w takich rolach jak: Nemorino (G. Donizetti L’elisire d’amor ̶ Opera Wrocławska), Don Ottavio (W.A. Mozart Don Giovanni ̶ Opera Wrocławska, Opera Krakowska), Alfredo (G. Verdi Traviata ̶ Opera Podlaska, Latvian National Opera w Rydze), Rudolfo (G. Puccini La boheme), Don José (G. Bizet Carmen ̶ Opera Podlaska) oraz Wacław (R. Statkowski Maria ̶ Wexford Opera Festival) czy Pasterz (K. Szymanowski Król Roger ̶ Opera Wrocławska, Oper Wiesbaden, Teatro Real w Madrycie, Opera Bastille w Paryżu, Opernhaus w Wuppertal). Artysta prowadzi również bardzo bogatą działalność koncertową. Jako czołowy wykonawca partii tenorowych w oratoriach K. Pendereckiego ̶ Te deum, Kosmogonia i Credo (Nagrania CD Filharmonia Narodowa dyr. A. Wit), VII Gates of Jerusalem, Polish Requiem (Lipsk z MDR ̶ Sinfonieorchester, z Israel Phillharmonic Orchestra Tel Aviv ̶ Bronfman Auditorium, Haifa ̶ Muncipial Auditorium, Jerusalem ̶ International Convention Centre). Wystąpił również w Credo K. Pendereckiego pod Batutą V. Giergiewa na Jubileuszowej Gali 80-tych urodzin kompozytora. Wykonywał partie w takich utworach jak: Messa di Requiem G. Verdiego (International Sacred Music w Rydze, Ljubljana Festival) oraz VIII Symfonia G. Mahlera (The Israel Symphony Orchestra Rishon LeZion dyr. N. Sheriff), Harnasie K. Szymanowskiego (Théâtre du Châtelet w Paryżu), Missa Solemnis L. van Beethovena (NOSPR dyr. J. Semkow), IX Symfonia L. van Beethovena (Filharmonia Narodowa dyr. S. Skrowaczewski), Mesjasz F. Haendla u boku E. Kirkby i M. Chance’a. Rafał Bartmiński wykonał III symfonię ̶ Pieśń o Nocy K. Szymanowskiego z Filharmonią Narodową pod dyrekcją A. Wita (nagranie DVD), z Sinfonieorchester des Bayreischen Rudfunks w Munich i Köln pod batutą M. Jansonsa (nagranie CD), a także z Orquesta Sinfónica de RTVE w Madrycie pod dyrekcją H. Lintu.
Artysta stale współpracuje z większością najlepszych orkiestr i filharmonii m.in.: Filharmonią Narodową, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia (NOSPR), Sifonią Varsovią, Polską Orkiestrą Radiową. Współpracował ze znakomitymi dyrygentami takimi jak: G. Chmura, T. Currentzis, M. Gomez-Martinez, T. Hanus, M. Jansons, J. Kasprzyk, H. Lintu, M. Minkowski, T. Wojciechowski, K. Penderecki, A. Straszyński, A. Wit, T. Wojciechowski oraz A. Zedda, a także z reżyserami takimi jak: D. Alden, D. Tcherniakov, M. Treliński, J. Messer, M. Znaniecki, K. Warlikowski, T. Konina, A. Domalik, K. Zanussi, K. Janda. Dokonał wielu nagrań płytowych: 8 symfonia Kwiaty Polskie M. Weinberga, Credo, Kosmogonia K. Pendereckiego (orkiestra i chór Filharmonii Narodowej, dyr. A. Wit), Msze S. Moniuszki (chór Filharmonii Narodowej, dyr. H. Wojnarowski, nagroda „Fryderyk” 2009), Psaumes A. Tansmana, Vocal-Instrumental Works W. Lutosławskiego (orkiestra i chór Filharmonii Łódzkiej, dyr. D. Raiskin), Falstaff G. Verdiego, Monbar czyli flibustierowie I.F. Dobrzyńskiego (Polska Orkiestra Radiowa, Chór Polskiego Radia, dyr. Ł. Borowicz), Missa Solemnis ex B M. Koperskiego (Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Chór Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, dyr. M. Nałęcz-Niesiołowski), Oratorio la morte di San Filippo Neri P. Anfossiego (orkiestra Sinfonia Viva, Poznański Chór Kameralny, nagroda międzynarodowa „Złoty Orfeusz” 2015).
Rafał Bartmiński występuje również jako aktor dramatyczny w Teatrze Telewizji ̶ Sesja Castingowa w reżyserii K. Zanussiego oraz spektaklu A. Domalika Maria Callas ̶ master class u boku K. Jandy. Rafał Bartmiński został uhonorowany „Małym Berłem” Fundacji Kultury Polskiej przez M. Fołtyn jako propagator muzyki S. Moniuszki.
TOMASZ RAK
Solista Opery i Filharmonii Podlaskiej. Współpracuje z najważniejszymi scenami operowymi w Polsce, m.in. z Teatrem Wielkim ̶ Operą Narodową w Warszawie, gdzie występował w Umarłym Mieście E.W. Korngolda (Frank/Pierrot), Madame Butterfly G. Pucciniego (Sharpless), Królu Rogerze K. Szymanowskiego (Edrisi) oraz Halce S. Moniuszki (debiut w roli Janusza) w reżyserii M. Trelińskiego. Jest wieloletnim solistą Opery Bałtyckiej w Gdańsku, a na scenie tego teatru występował w licznych spektaklach reżyserowanych przez M. Weissa (Grzesińskiego), takich jak: Carmen G. Bizeta (Escamillo), Eugeniusz Oniegin P. Czajkowskiego (Oniegin), Madame Curie E. Sikory (Langevin), Otello G. Verdiego (Jago), Cosi fan tutte W.A. Mozarta (Guglielmo). Na scenie gdańskiej opery wystąpił również w Graczach D. Szostakowicza w reż. A. Chyry oraz w Ubu Rex K. Pendereckiego w reż. J. Wiśniewskiego. Udany debiut w Operze Wrocławskiej w tytułowej roli w Eugeniuszu Onieginie przyniósł angaże do kolejnych produkcji. Tomasz Rak wystąpił m.in. w Poławiaczach pereł G. Bizeta (Zurga), Cyruliku Sewilskim G. Rossiniego (Figaro), Kopciuszku G. Rossiniego (Dandini), a także jako Escamillo w widowisku operowym Carmen zrealizowanym na Stadionie Śląskim we Wrocławiu dla 25-tysięcznej widowni. Artysta współpracuje również z Teatrem Wielkim w Łodzi, gdzie występował jako Figaro w Cyruliku Sewilskim G. Rossiniego, Eisenstein w Zemście Nietoperza J. Straussa oraz Maksimilian w Kandydzie L. Bernsteina. W Operze i Filharmonii Podlaskiej wystąpił dotąd w Cyganerii G. Pucciniego (Marcello), Zemście Nietoperza J. Straussa (Eisenstein), Wesołej wdówce F. Lehára (Daniło) oraz Dyptyku Wielkanocnym (Via Crucis P. Łukaszewskiego i Cavalleria rusticana P. Mascagniego w roli Alfio).
PAWEŁ CZEKAŁA
Bas. Absolwent Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Warszawie w klasie prof. K. Pustelaka. Urodzony w Olecku na Mazurach. Śpiew studiował na Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie S. Heimbergera oraz na Akademii Muzycznej w Warszawie u prof. E. Kossowskiego. Dyplom ukończenia studiów wokalnych uzyskał z wyróżnieniem na Uniwersytecie Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. K. Pustelaka. Dalszą edukację kontynuował na stażu pod kierunkiem prof. A. Stefanowicza. Ukończył kursy wokalne pod kierunkiem prof. R. Karczykowskiego, J. Van Elsackera, K. Wessela, R. Piernaya, I. Kłosińskiej, M. Nosowskiej, O. Pasiecznik. Występował na scenach Teatru Wielkiego, Teatru Collegium Nobilium, Filharmonii Świętokrzyskiej, Warszawskiej Opery Kameralnej, Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego w Gdańsku, Polskiego Radia, Opery Wrocławskiej, Festiwalu Muzyki Polskiej, Polskiej Opery Królewskiej, Opery i Filharmonii Podlaskiej, Filharmonii Pomorskiej. W swoim repertuarze posiada zarówno partie operowe, jak i liczne dzieła oratoryjne takie jak: Requiem, Msza Koronacyjna, Msza c-moll Wielka W.A. Mozarta, Stabat Mater F.J. Haydna, Stabat Mater G. Rossiniego, Siedem Ostatnich Słów Chrystusa na Krzyżu J. Haydna, Kantaty J.S. Bacha, Requiem G. Verdiego, Pasja według św. Jana J.S. Bacha (partia Piłata), Msza Łacińska Des-dur S. Moniuszki, Msza Koronacyjna C-dur J. Elsnera, Te Deuum K. Kurpińskiego, Mesjasz G.F. Haendela, Oniegin P. Czajkowskiego (partia Gremina), Don Giovanni W.A. Mozarta (partia Komandora), Koronacja Poppei C. Monteverdiego (partia Seneki), Rodelinda G.F. Haendla (partia Garibalda), Sen nocy letniej B. Brittena (partia Pigwy), Krakowiacy i Górale J. Stefaniego (partia Bartłomieja), Burza H. Purcella (partia Prospera), Capuletti e Montecchi V. Belliniego (partia Capellio), Halka wersja Wileńska S. Moniuszki (partia Cześnika), Straszny Dwór S. Moniuszki (partia Skołuby), Orfeusz C. Monteverdiego (partia Plutona). Współpracował z dyrygentami takimi jak: M. Kulczyńska, R. Janiak, D. Zimnicki, J. Przybylski, J. Rogala, J. Łukaszewski, P. Wajrak, W. Kłosiewicz, M. Nałęcz-Niesiołowski, Ł. Borowicz, M.J. Błaszczyk, P. Fournillier.
MONIKA ZIÓŁKOWSKA
Absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku i Studium Wokalno-Aktorskiego im. D. Baduszkowej w Gdyni. Uczestniczyła także w międzynarodowych kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez C. Desderego oraz P. Esswooda. Zadebiutowała w koncertowym wykonaniu Eugeniusza Oniegina P. Czajkowskiego. W repertuarze posiada m.in. partie Cherubina z Wesela Figara, Dorabelli z Così fan tutte oraz Sekstusa z Łaskawości Tytusa W.A. Mozarta, Fidalmy z Potajemnego małżeństwa D. Cimarosy, Orfeusza z Orfeusza i Eurydyki Ch.W. Glucka, Niani z Eugeniusza Oniegina P. Czajkowskiego, Dalili z Samsona i Dalili C. Saint-Saënsa, Flory z Traviaty G. Verdiego, Mercédès z Carmen G. Bizeta czy II Damy z Czarodziejskiego fletu W.A. Mozarta. Artystka koncertuje w kraju i za granicą. Współpracowała z Polską Filharmonią Bałtycką im. F. Chopina w Gdańsku, Filharmonią Pomorską im. I.J. Paderewskiego w Bydgoszczy oraz z Niemiecką Filharmonią Kameralną i Teatrem w Bremie. W repertuarze ma również utwory muzyki rozrywkowej. Artystka jest solistką Opery i Filharmonii Podlaskiej, na scenie której zadebiutowała w 2012 r. rolą Gołdy w musicalu Korczak Ch. Williamsa w reżyserii R. Skolmowskiego. Na deskach podlaskiej Opery wykonuje także partie: Marty w Strasznym dworze S. Moniuszki, Flory w Traviacie G. Verdiego, II Damy w Czarodziejskim flecie W.A. Mozarta, Mercédès w Carmen G. Bizeta, a także Księcia Orłowskiego w Zemście nietoperza i Mirabelli w Baronie cygańskim J. Straussa. W musicalu Skrzypek na dachu J. Bocka (reż. R. Skolmowski) kreowała role Cajtli oraz Hudel, była Tonią w Doktorze Żywago L. Simon (reż. J. Szydłowski), a ponadto brała udział w musicalu Upiór w operze A. L. Webbera (reż. W. Kępczyński). Stworzyła bohaterów w bajkach muzycznych Jaś i Małgosia S. Kisielewskiego, Brzydki Kaczorek M. Urbanka, Adonis ma gościa F. Apke, Kot w butach H. Januszewskiej, Sprawa Kapturka Cz. M. Guśniowskiej oraz Księdze dżungli J. Szydłowskiego. Występuje w spektaklu muzycznym Prosimy nie wyrywać foteli w reżyserii J. Szydłowskiego. Artystka uczestniczyła także w cyklu zajęć edukacyjnych Poniedziałki muzyczne (2012-2014). W Teatrze Muzycznym w Łodzi wcieliła się w Skipper w bajce muzycznej Madagaskar w reż. J. Szydłowskiego.
PAWEŁ CICHOŃSKI
Tenor. Edukację muzyczną rozpoczął w wieku 8 lat w PSM I st. w Białymstoku w klasie fortepianu. Ukończył Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną II st. w klasie organów prof. M. Terleckiej oraz studia na specjalności muzyka kościelna na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie organów prof. M. Czajki i dyrygowania prof. B. Goli. Ukończył również studia na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Białymstoku w klasie śpiewu prof. C. Szyfmana oraz dra A. Teligi. W 2012 r. zadebiutował na deskach Opery Narodowej w spektaklu studenckim Sen nocy letniej B. Brittena w roli Flauta. W 2014 r. współpracował z Białostockim Teatrem Lalek przy realizacji spektaklu marionetkowego Kantata o kawie J.S. Bacha. Bierze czynny udział w koncertach organizowanych przez UMFC w Białymstoku oraz inne instytucje kulturalne tego miasta. W swoim dorobku posiada liczne arie oratoryjne, kantatowe oraz operowe. Współpracował z takimi zespołami muzyki dawnej, jak: Il Tempo pod kierownictwem prof. A. Sapiechy, Gradus ad Parnasum pod kier. K. Garstki oraz z zespołem Diletto pod kier. A. Moniuszki. Uczestniczył w licznych kursach mistrzowskich pod okiem m. in.: O. Pasiecznik, W. Zerera, M. Sandera, R. Trosta, R. Karczykowskiego. Od 2016 r. pracuje w Chórze Opery i Filharmonii Podlaskiej. Wraz z Chórem OiFP występuje cyklicznie na Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym Chopin i Jego Europa w Warszawie, w ramach którego realizuje nagrania partii solowych oper S. Moniuszki i G. Verdiego. Ma na swoim koncie liczne partie operowe zrealizowane w Operze i Filharmonii Podlaskiej.
PAULINA MALINOWSKA
Absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie Wydziału Instrumentalno – Pedagogicznego w Białymstoku na kierunku Wokalistyka. Studia magisterskie w specjalności pedagogika wokalna ukończyła w klasie śpiewu prof. C. Szyfmana, studia licencjackie w specjalności śpiew solowy u ad. dr hab. K. Jaźwińskiej – Dobosz. Ukończyła także Szkołę Muzyczną II st. w klasie śpiewu prof. V. Bieleckiej. Od 2011 r. pracuje w Chórze Opery i Filharmonii Podlaskiej, gdzie bierze czynny udział we wszystkich produkcjach operowych i musicalowych instytucji. Można ją też usłyszeć w projektach solowych. W czerwcu 2017 r. została laureatką I miejsca Eliminacji Regionalnych IV Międzynarodowego Festiwalu Piosenki – Anna German, od tamtej pory czynnie współpracuje z Festiwalem koncertując w Polsce i za granicą. W 2019 r. ukończyła Studia Podyplomowe Logopedyczne prowadzone na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu w Białymstoku.
KRZYSZTOF SZYFMAN
Absolwent wydziału Prawa Uniwersytetu w Białymstoku. W 2007 r. ukończył aplikację prokuratorską. W 2012 r. ukończył z wyróżnieniem studia wokalne na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, Wydział Instrumentalno-Pedagogiczny w Białymstoku, w klasie śpiewu solowego prof. C. Szyfmana. Umiejętności wokalne doskonalił także na kursach mistrzowskich oraz seminariach prowadzonych przez L.A. Mroza (2008), U. Kryger (2008), I. Perfiliewa (Rosja, 2010), J. Fraksteina (2011), J. Janucik (2012), J. Rappé (2012), R. Karczykowskiego (2012) i A. Dobbera (2012). W kwietniu 2010 r. został finalistą X Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego w Dusznikach-Zdroju w kategorii oratoryjno-pieśniarskiej. Jest także laureatem I nagrody w Regionalnym Konkursie Wokalnym Hetmanowej Izabeli Branickiej (Białystok, 2010). W dorobku ma wiele występów solowych na koncertach organizowanych m.in. przez Operę i Filharmonię Podlaską, Toruńską Orkiestrę Symfoniczną oraz Suwalską Orkiestrą Kameralną. Od 2006 r. jest artystą Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej. Od 2010 r. współpracuje z zespołem muzyki dawnej Diletto, z którym jako solista wykonywał partie: Eneasza w operze w H. Purcella Dydona i Eneasz (wersja koncertowa), basową w Odzie do św. Cecylii H. Purcella, a także basową w oratorium Mesjasz G.F. Händla. W maju 2011 r. zadebiutował na deskach Białostockiego Teatru Lalek jako Hrabia Almaviva w studenckiej realizacji Wesela Figara W.A. Mozarta w reż. P. Aignera. Od 2012 r. jest uczestnikiem programu szkolenia talentów – Akademia Operowa przy Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. W 2013 r. zadebiutował na deskach Opery Narodowej w Warszawie jako Marullo w operze Rigoletto G. Verdiego.
VIOLETTA BIELECKA
Dyrygent i kierownik artystyczny Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku. Od 1 grudnia 2020 r. pełniła obowiązki dyrektora Opery i Filharmonii Podlaskiej. 3 listopada 2021 r. została dyrektorem OiFP. Jest profesorem UMFC w Białymstoku. Pełni funkcję kierownika Katedry Chóralistyki i Edukacji Artystycznej UMFC na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym, Edukacji Muzycznej i Wokalistyki, jest także członkiem Rady Uczelni, Rady Naukowej oraz Rady Dyscypliny Artystycznej UMFC. Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej pod jej kierownictwem odnosi liczne sukcesy biorąc udział w prestiżowych festiwalach, koncertach, transmisjach radiowych i telewizyjnych. Płyty z udziałem Chóru OiFP zdobyły nagrodę „Fryderyk” w 2009, 2016 i 2017 r. oraz nagrodę International Classical Music Award 2018 w kategorii chóralnej (za Quo vadis F. Nowowiejskiego). Violetta Bielecka była wielokrotnie honorowana za dokonania artystyczne i zasługi dla kultury, otrzymała m.in. Złoty Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2021), Teatralną Nagrodę Muzyczną im. J. Kiepury (2019), Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2008), a także Nagrodę im. Jerzego Kurczewskiego za wybitne osiągnięcia w dziedzinie chóralistyki i propagowanie muzyki polskiej (2013).