Oratorium na Boże Narodzenie A kto się odda w radość Włodzimierza Korcza do poezji Ernesta Brylla w wykonaniu wybitnych solistów, Orkiestry, Chóru i Chóru Dziecięco-Młodzieżowego Opery i Filharmonii Podlaskiej pod batutą Maestro Mirosława Jacka Błaszczyka zabrzmi 22 grudnia na scenie OiFP.
„Jest to utwór integralny, stojący na przecięciu muzyki klasycznej i rozrywkowej. Niesie w sobie ogromne emocje i radość poszerzoną o głębokie przeżycia i nastrój Bożego Narodzenia. W oratorium splatają się elementy amerykańskiego gospels i polskiej pastorałki.” (Włodzimierz Korcz)
Serdecznie zapraszamy do wspólnego przeżycia pięknych chwil w radości oczekiwania na Boże Narodzenie.
Informacja z ostatniej chwili: w związku z nieobecnością na koncercie kompozytora, na fortepianie zagra pianistka Orkiestry OiFP Karina Komendera.
Koncert będzie połączony ze zbiórką funduszy na rzecz Stowarzyszenia O!Piernicz Raka.
Za zebrane pieniądze zostaną przygotowane wyprawki przeszczepowe dla dzieci chorych onkologicznie, zakwalifikowanych do przeszczepu szpiku kostnego i komórek macierzystych szpiku.
Serdecznie zachęcamy do wsparcia tej inicjatywy.
MIROSŁAW JACEK BŁASZCZYK
Ukończył z odznaczeniem studia w Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie kształcił się w klasie dyrygentury K. Stryi. W 1993 r. dzięki stypendium American Society for Polish Music pogłębiał umiejętności dyrygenckie w Los Angeles. W okresie 1984-1986 dyrygował zespołem złożonym z muzyków katowickiej Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i Telewizji podczas festiwali: Warszawska Jesień i Śląskie Dni Muzyki Współczesnej. W 1986 r. został dyrektorem artystycznym Państwowej Orkiestry Symfonicznej w Zabrzu, a w 1990 r. dyrektorem naczelnym i artystycznym Państwowej Filharmonii w Białymstoku, z którą odbył tournée po USA (1995 r. m.in. nowojorska Carnegie Hall). Przez dwa sezony był dyrektorem naczelnym i artystycznym Filharmonii Poznańskiej (1996 r.). W latach 1998-2013 dyrektor artystyczny, od roku 2013 dyrektor Filharmonii Śląskiej im. H.M. Góreckiego w Katowicach. Od 1999 r. wielokrotnie dyrektor artystyczny i juror Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. G. Fitelberga w Katowicach. Od 2017 r. szef artystyczny Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus. W latach 1999-2002 był głównym dyrygentem Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Porto (Portugalia), a w 2003 r. jurorem i dyrygentem na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Maroku. Dwa lata później powołany został na stanowisko dyrektora artystycznego II Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego w Toruniu, w III i IV toruńskim konkursie (2013 r., 2016 r.) był także jurorem. W 2011 r. objął stanowisko przewodniczącego jury VIII Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. W. Lutosławskiego w Warszawie. Był przewodniczącym jury VI Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Dyrygentów w Białymstoku (2016 r.). Koncertuje na wszystkich estradach w kraju (z Filharmonią Narodową na czele) i za granicą (m.in. Albania, Austria, Białoruś, Chiny, Czechy, Francja, Hiszpania, Irlandia, Japonia, Kanada, Korea Południowa, Litwa, Łotwa, Maroko, Meksyk, Niemcy, Portugalia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Tunezja, Ukraina i USA). Z zespołami Filharmonii Śląskiej nagrał kilkadziesiąt płyt. Górecki. Mikołaj/Henryk Mikołaj (DUX 0924) nominowana była do nagrody „Fryderyk” 2013. Ma na swoim koncie wiele prawykonań. Filharmonicy Śląscy pod jego batutą byli pierwszymi w Polsce wykonawcami IV Symfonii Tansman. Epizody H.M. Góreckiego, zamykając cykl światowych prawykonań tego utworu (2014/2015 Londyn – Los Angeles – Amsterdam – Łódź/Katowice). Jako drugie na świecie w 2016 r. wykonanie to wydano na CD. W 2017 r. ukazała się płyta z II Symfonią Kopernikowską H.M. Góreckiego pod jego batutą. Płyta Paweł Łukaszewski: III I VI Symfonia, nagrana z udziałem Anny Mikołajczyk-Niewiedział oraz Orkiestry i Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka, otrzymała nagrodę „Fryderyk” 2022 w kategorii Album Roku Muzyka Symfoniczna. Za promowanie muzyki polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem współczesnej, oraz za osiągnięcia filharmoników śląskich pod jego batutą, Mirosław Jacek Błaszczyk otrzymał Nagrodę Prezydenta Miasta Katowice w dziedzinie kultury. Podobną uhonorowany został także przez prezydenta Rybnika. Jest kierownikiem Katedry Dyrygentury Symfoniczno-Operowej w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. 7 sierpnia 2012 r. prezydent RP B. Komorowski nadał artyście tytuł profesora sztuk muzycznych. Od 2017 r. pełni funkcję kierownika artystycznego i pierwszego dyrygenta Opery i Filharmonii Podlaskiej. Mirosław Jacek Błaszczyk został odznaczony Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” oraz Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. W 2022 r. otrzymał nagrodę „Śląski Szmaragd” przyznawaną przez Diecezję Katowicką Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego RP za szczególne osiągnięcia w dziedzinie ekumenizmu, tolerancji, pojednania między narodami, zaangażowanie w służbie bliźniego oraz wkład we współczesne procesy integracyjne Europy.
WŁODZIMIERZ KORCZ
Ur. 13 listopada 1943 r. w Łodzi. Absolwent Łódzkiej PWSM w klasie fortepianu prof. Z. Szymonowicza – kompozytor muzyki popularnej, ale także teatralnej, filmowej, oratoryjnej; pianista, aranżer, dyrygent, twórca wielu przebojów. Żona – aktorka E. Starostecka. Nagradzany na festiwalach piosenki w Opolu, Rostocku, Witebsku i Bratysławie. Najbardziej znane piosenki: Ballada 07 [wokaliza wyk. G. Markowski], Być kobietą (sł. M. Czapińska, wyk. A. Majewska), Jaka róża, taki cierń (sł. J. Cygan, wyk. E. Geppert, Jeszcze się tam żagiel bieli (sł. W. Młynarski, wyk. A. Majewska), Nie chcę więcej (sł. D. Rogalski, wyk. M. Bajor], Och życie, kocham cię nad życie (sł. W. Młynarski, wyk. E. Geppert), Odkryjemy miłość nieznaną (sł. W. Młynarski, wyk. A. Majewska), Ogrzej mnie (sł. W. Młynarski, wyk. M. Bajor). W latach 1968-1970 – redaktor muzyczny Polskiego Radia w Łodzi, w latach 1974-1977 – kierownik muzyczny Teatru na Targówku w Warszawie [obecnie Teatr Rampa]. Kierownictwa muzyczne kabaretów telewizyjnych: Olgi Lipińskiej, Polskie Zoo, Kraj się śmieje oraz Mazurska biesiada kabaretowa, a także Kabaretu pod Egidą. Piosenki i musicale dziecięce dla harcerskiego zespołu Gawęda (głównie z tekstami W. Chotomskiej). Współpracował z zespołem solistów operowych Filharmonia Traugutta: spektakle i nagrania płytowe – Sadźmy róże ̶ Pieśni powstania listopadowego, Pieśni Powstania Styczniowego, Pieśni Legionowe i Ułańskie, Pieśni Powstania Warszawskiego). Oratoria: Woła nas Pan i A kto się odda w radość do poezji E. Brylla, do wierszy M. Partyk – Sanctus, Rapsod o cudzie nad Wisłą, Kazimierz Pułaski, Święty, [wspólnie z Z. Koniecznym], Golgota polska [wspólnie z A. Zaryckim], a także musical operowy Łódź – Story, oraz kantata Równanie serca ̶ Opowieść muzyczna o J. Przybosiu. Musicale – Jajokracja– libretto – E. Bryll, Pinokio z librettem R. Czubaczyńskiego, Dyzma ̶ musical w adaptacji H. Królikowskiej, z tekstami W. Młynarskiego, Bambuko – libretto M. Wojtyszko. Jest twórcą koncertu kolędowego (płyta Kolędy w Teatrze Stu – H. Frąckowiak, A. Majewska, A. Zaucha), granego nieprzerwanie od 1990 r. również z udziałem Z. Wodeckiego, obecnie z A. Majewską, O. Bończyk i Ł. Zagrobelnym. Muzyka do filmu Lata dwudzieste, lata trzydzieste w reżyserii J. Rzeszewskiego, Papierowy ptak, reż. S. Idziak i serialu 07 zgłoś się reż. K. Szmagier. Od końca lat 70-tych współpraca z A. Majewską – wspólne koncerty, recitale, nagrania płyt, m. in. Alicja Majewska ̶ piosenki W. Korcza, Piosenki Korcza i Młynarskiego, Świat w kolorze nadziei, Idzie kolęda, polska kolęda, Pieśni sakralne, Majewska ̶ Korcz live, Wszystko może się stać, Żyć się chce, Koneserzy kolejnego dnia – piosenki Korcza i Andrusa.
ALICJA MAJEWSKA
Piosenkarka. Urodzona 30 maja 1948 r. we Wrocławiu. Absolwentka Wydziału Psychologii i Pedagogiki UW. W latach 1971-1974 śpiewała w zespole wokalnym Partita, następnie do roku 1977 była związana z Teatrem na Targówku w Warszawie. Koncertowała w wielu krajach Europy, Azji, a także w ośrodkach polonijnych USA, Kanady i Australii. Wylansowała szereg przebojów, m.in.: Jeszcze się tam żagiel bieli, Odkryjemy miłość nieznaną, Być kobietą, To nie sztuka wybudować nowy dom. Wielokrotnie nagradzana na Krajowym Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu: Bywają takie dni ̶ nagroda główna Ministra Kultury i Sztuki (1975), Jeszcze się tam żagiel bieli ̶ drugie miejsce (1980), Dla nowej miłości ̶ wyróżnienie (1985), Odkryjemy miłość nieznaną ̶ wyróżnienie (1986), Marsz samotnych kobiet ̶ druga nagroda (1987), nagroda specjalna Przewodniczącego Komitetu Organizacyjnego KFPP Opole ’89 za indywidualność artystyczną, „Złoty Mikrofon”, przyznawany przez Zarząd Polskiego Radia ̶ 52. KFPP Opole 2015. Znalazła także uznanie w oczach zagranicznych jurorów zdobywając „Grand Prix” na festiwalach w Rostocku ̶ NRD (1980) i w Hawanie na Kubie (1985). Uhonorowana Brązowym (2005) i Złotym (2020) Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. 31 marca 2022 r. otrzymała nagrodę „Superwiktora 2021” za całokształt kariery zawodowej. 27 maja 2023 r., podczas drugiego dnia Sopot Super Hit Festiwalu 2023 odebrała z rąk prezydenta Sopotu J. Karnowskiego statuetkę „Bursztynowego słowika”. Wykonawczyni koncertów i nagrań płytowych oratoriów W. Korcza – Woła nas Pan, A kto się odda w radość [słowa E. Bryll], oraz do wierszy M. Partyk Sanctus, Rapsod o cudzie nad Wisłą, Kazimierz Pułaski, a także Święty i Golgota Polska [współpraca z Z. Koniecznym i A. Zaryckim]. W dorobku płytowym Alicji Majewskiej znajdują się m. in. następujące wydawnictwa: Alicja Majewska ̶ ̶ piosenki W. Korcza, Piosenki Korcza i Młynarskiego, Świat w kolorze nadziei, Idzie kolęda, polska kolęda, Pieśni sakralne, Majewska ̶ Korcz live, a w wyniku podpisanego kontraktu z wytwórnią płyt Sony powstały w latach 2016-2022 kolejne trzy płyty – Wszystko może się stać, Żyć się chce i Piosenki Korcza i Andrusa. W 2022 r. A. Andrus napisał książkę, będącą podsumowaniem 48 lat współpracy artystycznej A. Majewskiej i W. Korcza – Koneserzy kolejnego dnia, która ukazała się nakładem wydawnictwa Wielka Litera.
OLGA BOŃCZYK
Olga Bończyk urodziła się we Wrocławiu. Na tamtejszej Akademii Muzycznej ukończyła wydział wokalno-aktorski. Swoją karierę rozpoczynała w zespole Spirituals Singers Band, który w tamtych latach był jednym z najbardziej liczących się zespołów gospelowych w Polsce. Jednak to w Warszawie artystka zbudowała swoją pozycję i markę artystyczną. Publiczność telewizyjna pamięta ją z bardzo intrygującej roli doktor Edyty granej w serialu Na dobre i na złe oraz licznych programów telewizyjnych. Artystka obecnie występuje w wielu spektaklach wystawianych na deskach teatralnych (m.in. O Co Biega, Kochane Pieniążki, Kwartet czy Abonament na szczęście. W przygotowaniu są kolejne spektakle z udziałem artystki. Olga Bończyk dołączyła kilka lat temu do zespołu aktorskiego w serialu Barwy Szczęścia, gdzie wciela się w postać Sylwii ̶ uwodzicielskiej pani prawnik. Gra także w serialu Pierwsza Miłość. Aktorstwo to jednak nie jedyna pasja zawodowa artystki. Od wielu lat w towarzystwie najlepszych polskich muzyków jazzowych koncertuje z recitalami, które cieszą się wielkim uznaniem słuchaczy. Pierwszym solowym albumem artystki była płyta Piosenki z klasą. Dużym sukcesem okazała się płyta Olgi Bończyk z piosenkami K. Jędrusik, pt. Listy z daleka nagrana z Polską Orkiestrą Radiową (listopad 2011) oraz świąteczna piosenka, pt. Swingująca zima (grudzień 2012). W 2013 r. artystka wydała kolejny, tym razem autorski album Piąta Rano, którego producentem muzycznym był K. Herdzin. Utwór z nowego krążka, zatytułowany Nie zatrzymuj się (sł. O. Bończyk, muz. W. Cisło) brał udział w konkursie Super Premiery 50. KFPP w Opolu. W 2014 r. artystka rozpoczęła współpracę z W. Korczem, A. Majewska i Z. Wodeckim. Wspólne świąteczne koncerty zaowocowały nowym niezwykle ujmującym albumem pt. Oni kolędują. W sezonie 2016/2017 Olga Bończyk świętowała 30-lecie pracy zawodowej i z tej okazji zagrała koncerty w całej Polsce z udziałem przyjaciół artystki. W 2021 r. wydała swój najnowszy album Ślady Miłości. Stale pracuje nad nowymi projektami muzycznymi produkując kolejne single i regularnie je wydając. Wkrótce ukarze się niezwykle ambitny i wyjątkowy album pt. Wracam, na którym artystka wykonuje na 6 własnych głosów, a’capella znane przeboje w jazzowych aranżacjach. Projekt o tyle niezwykły, że w Polsce będzie pierwszą artystką, która podjęła się tak karkołomnego zadania. Płyta ma ukazać się do końca 2023 r.
ANDRZEJ LAMPERT
Absolwent Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w klasie prof. dr hab. R. Danel oraz Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie ad. II st. J. Borowicza. W latach 2011-2022 pozostawał pod stałą opieką wokalną prof. H. Łazarskiej. Laureat III Konkursu im. I.J. Paderewskiego w Bydgoszczy, XV Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. A. Sari w Nowym Sączu, XV Imrich Godin International Vocal Competition Iuventus Canti we Vrablach na Słowacji. „Preisträger” (jeden ze zwycięzców) Międzynarodowej Letniej Akademii Uniwersytetu Mozarteum w Salzburgu w 2013 r. W operze zadebiutował w 2010 r. na scenie Opery Śląskiej w Bytomiu partią Alfreda w Traviacie G. Verdiego, a w 2013 r. na tej samej scenie wystąpił jako Leński w Eugeniuszu Oneginie P. Czajkowskiego, będąc już wówczas stałym Solistą Opery Krakowskiej. Debiutował w niej jako Pinkerton w Madame Butterfly G. Pucciniego i śpiewał kolejno partie: Nemorina w Napoju miłosnym G. Dionizettiego, Barinkaya w Baronie cygańskim J. Straussa (syna), Parysa w La belle Helène J. Offenbacha, Alfreda w Traviacie G. Verdiego, Leńskiego w Eugeniuszu Onieginie P. Czajkowskiego, Walthera w Tannhäuser R. Wagnera, Don Narciso w Turku we Włoszech G. Rossiniego, Rodolfo w Cyganerii G. Pucciniego, Ernesta w Don Pasquale G. Dionizettiego oraz Riccardo Percy w Annie Bolena G. Dionizettiego czy Ruggero w Jaskółce G. Pucciniego. Występuje prawie we wszystkich operach w kraju, gdzie śpiewa również jako Nadir w Poławiaczach pereł G. Bizeta czy Romeo w Romeo i Julii Ch. Gounoda, a także za granicą w Operze Narodowej w Montpellier we Francji, w Stadttheater w Baden i w Oper Graz w Austrii. Ma także na swym koncie szereg wykonań koncertowych i oratoryjnych w kraju i na świecie. Brał udział w licznych nagraniach, m.in. w premierowym nagraniu opery Paria S. Moniuszki, opery Hagith K. Szymanowskiego z Orkiestrą Polskiego Radia, Petite messe solennelle G. Rossiniego z Filharmonią Narodową, III Symfonii K. Szymanowskiego z NOSPR czy Mszy S. Moniuszki. Za płytę Karol Szymanowski: Hagith z Polskim Radiem otrzymał nagrodę „Fryderyk” w roku 2020. Wielokrotnie występował w TV i nagrał szereg płyt, m. in. z zespołem PIN. Jego duet z S. Brightman, znalazł się w rozszerzonej wersji albumu Symphony. W roku 2017 został laureatem XI Teatralnych Nagród Muzycznych im. J. Kiepury w kategorii ,,Najlepszy Śpiewak Operowy’’. W 2018 r. otrzymał nagrodę im. Zbigniewa Grucy „Dziennika Teatralnego” oraz „Złotą Maskę” za rolę wokalno-aktorską Romea w spektaklu operowym Romeo i Julia Ch. Gounoda w Operze Śląskiej. W roku 2019 otrzymał nagrodę „Fryderyk” za współudział w nagraniu opery Hagith z Polskim Radiem. W roku 2020 otrzymał w Salzburgu austriacką nagrodę muzyczną za swoją rolę w operze Król Roger K. Szymanowskiego w Grazu.
ŁUKASZ ZAGROBELNY
Absolwent Akademii Muzycznej we Wrocławiu (kierunek: dyrygentura chóralna). Niedawno obchodził piętnastolecie solowej działalności artystycznej. Wydał cztery albumy solowe: Myśli warte słów (2007), Między dźwiękami (2009), Ja tu zostaję (2012) i Łukasz Zagrobelny symfonicznie (2013). Obecnie pracuje nad swoją piątą płytą. Jest laureatem wielu nagród (m.in. „Superjedynki”, „Eska Music Awards”, nominacja do nagrody „Fryderyk” za najlepszy debiut). Wykonywane przez niego przeboje (m.in. Nieprawda, Ja tu zostaję, Życie na czekanie) i piosenki do filmów Nie kłam, kochanie i Wkręceni 2 (Nie kłam, że kochasz mnie, Tylko z tobą chcę być sobą) zna cała Polska. W 2019 r. wziął udział w XII edycji programu Twoja Twarz Brzmi Znajomo, w której dotarł do ścisłego finału. W 2022 r. był uczestnikiem i finalistą programu Perfect Picture emitowanego na antenie TVN7. Jego drugą miłością jest musical. Na scenie Teatru Muzycznego ROMA występuje od ponad 20 lat. Ponadto w Teatrze Muzycznym w Gdyni grał Clopina w Notre Dame de Paris, w Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku wcielał się w Judasza w Jesus Christ Superstar, a obecnie, na tej samej scenie, kreuje tytułową rolę w Doktorze Żywago.
ANDRZEJ FERENC
Polski aktor, lektor, reżyser i wykładowca akademicki. W 1982 r. ukończył studia na PWST w Warszawie. 30 grudnia 1982 r. zadebiutował w teatrze. Był aktorem Teatru Rozmaitości, gdzie zagrał m.in. Koseckiego w Popiele i diamencie, rolę Chłopca z Deszczu w Dwóch teatrach, Małego Księcia według Saint-Exupery’ego, von Kostryna w Balladynie i Romea w Romeo i Julii. Następnie pracował w Teatrze Dramatycznym, gdzie m.in. wyreżyserował wspólnie z A. Blumenfeldem Zatrutą studnię według J. Kaczmarskiego. W jednym z przedstawień wystąpił sam autor. Występował także w Operze Narodowej w przedstawieniu Kynolog w rozterce oraz Kolonia karna według F. Kafki. Na scenie Teatru Współczesnego w Warszawie grał m.in. w Wizycie starszej pani, we Wniebowstąpieniu według T. Konwickiego oraz w Martwych duszach M. Gogola w roli Adwokata. Ważniejsze filmy: Lawa reż. T. Konwicki, Kornblumenblau reż. L. Wosiewicz, Pokój z krzykiem reż. J. Xantus (Węgry), oraz Sceny dziecięce z życia prowincji reż. T. Zygadło. Związany z Polskim Radiem, zagrał w ponad tysiącu słuchowisk. Nagrodzony w 2010 r. „Złotym Mikrofonem”, w 2014 r. nagrodą za reżyserię słuchowiska Cyjanek o piątej i w 2016 r. nagrodą „Wielki Splendor Teatru Polskiego Radia”. Znany jest również jako lektor programowy w telewizji TVN, który czyta teksty zapowiadające programy, od samego początku istnienia stacji.
VIOLETTA BIELECKA
Dyrygent i kierownik artystyczny Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku. Od 1 grudnia 2020 r. pełniła obowiązki dyrektora Opery i Filharmonii Podlaskiej. 3 listopada 2021 r. została dyrektorem OiFP. Jest profesorem UMFC w Białymstoku. Pełni funkcję kierownika Katedry Chóralistyki i Edukacji Artystycznej UMFC na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym, Edukacji Muzycznej i Wokalistyki, jest także członkiem Rady Uczelni, Rady Naukowej oraz Rady Dyscypliny Artystycznej UMFC. Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej pod jej kierownictwem odnosi liczne sukcesy biorąc udział w prestiżowych festiwalach, koncertach, transmisjach radiowych i telewizyjnych. Płyty z udziałem Chóru OiFP zdobyły nagrodę „Fryderyk” w 2009, 2016 i 2017 r. oraz nagrodę International Classical Music Award 2018 w kategorii chóralnej (za Quo vadis F. Nowowiejskiego). Violetta Bielecka była wielokrotnie honorowana za dokonania artystyczne i zasługi dla kultury, otrzymała m.in. Złoty Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2021), Teatralną Nagrodę Muzyczną im. J. Kiepury (2019), Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2008), a także Nagrodę im. Jerzego Kurczewskiego za wybitne osiągnięcia w dziedzinie chóralistyki i propagowanie muzyki polskiej (2013).
EWA BARBARA RAFAŁKO
Chórmistrz, wokalistka, pedagog. Jest absolwentką Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina Filii w Białymstoku w klasie dyrygowania prof. V. Bieleckiej. W 1998 r. z oceną celującą ukończyła Podyplomowe Studium Chórmistrzowskie a w 2000 r. z wyróżnieniem Podyplomowe Studium Emisji Głosu przy Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. W czerwcu 2006 r. ukończyła Podyplomowe Mistrzowskie Studia Wokalne w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi w klasie śpiewu solowego prof. G. Krajewskiej-Ambroziak. Swoje umiejętności doskonaliła ponadto na wielu krajowych i międzynarodowych kursach chórmistrzowskich i wokalnych. W 2019 r. uzyskała stopień doktora habilitowanego w dziedzinie sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej – dyrygentura w UMFC w Warszawie. Zawodowo związana z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina Filią w Białymstoku (nauczane przedmioty – dyrygowanie, emisja głosu), Zespołem Szkół Muzycznych im. I. Paderewskiego (nauczyciel śpiewu solowego), Akademią Muzyczną im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy (zajęcia z emisji indywidualnej i zespołowej) i Policealnym Studium Wokalno-Aktorskim „Szkoła Talentów” w Białymstoku (nauczyciel śpiewu solowego). Ewa Barbara Rafałko współpracowała z chórami: Politechniki Białostockiej, UMFC Filii w Białymstoku, Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania w Białymstoku oraz Chórem Fundacji Muzyki Kameralnej i Organowej w Hajnówce, z którymi prowadziła szeroko zakrojoną działalność artystyczną. Była opiekunem artystycznym i członkiem Oktetu Wokalnego Gaudium, z którym nagrała, cieszącą się dużym powodzeniem, płytę Kolędy na Trzeci Dzień Świąt. Od 2011 r. pełni funkcję dyrygenta i kierownika artystycznego Chóru Dziecięco-Młodzieżowego Opery i Filharmonii Podlaskiej. Na koncie zespołu znajdują się liczne koncerty, udział w dziełach oratoryjnych, występy w przedstawieniach scenicznych, nowatorsko zaaranżowana płyta Świąteczne życzenia, jak też pasyjna Stabat Mater. Panie Ty widzisz… w kompozycji M. Nagnajewicza. W dorobku artystycznym Ewy Barbary Rafałko znajdują się również liczne recitale wokalne oraz występy jako solistki dzieł oratoryjnych (G.G. Gorczycki – Completorium, G.B. Pergolesi – Stabat Mater, A. Vivaldi – Gloria, W.A. Mozart – Missa Brevis D, Missa Brevis B, Msza Koronacyjna, Requiem, F. Schubert – Msza G, C. Orff – Carmina Burana, J. Rutter – Magnificat, Requiem, Gloria, J. Jankins – Requiem). Często zasiada w jury konkursów chóralnych, przesłuchań solistów i zespołów kameralnych. Prowadzi wiele warsztatów wokalnych, metodycznych, również w zakresie emisji estradowej. Ewa Barbara Rafałko była uhonorowana nagrodą dla najlepszego dyrygenta na Festiwalu Muzyki Chóralnej „Łapskie Te Deum” (1999) oraz na Międzynarodowym Festiwalu „Hajnowskie Dni Muzyki Cerkiewnej” (2005). W 2015 r. otrzymała nagrodę Przewodniczącego Rady Miasta Białegostoku za całokształt dotychczasowej działalności oraz otrzymała odznakę honorową Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zasłużony dla kultury polskiej”. Jest laureatką plebiscytu „Nauczyciel na medal”. Była również nominowana do tytułu „Osobowość Roku 2018” w kategorii kultura.