8 listopada zapraszamy na koncert objęty honorowym patronatem Pani Elżbiety Pendereckiej. Usłyszą Państwo Uwerturę Egmont L. van Beethovena, Symfonię koncertującą Es-dur na obój, klarnet, waltornię, fagot i orkiestrę KV 297B W.A. Mozarta oraz Credo K. Pendereckiego.
Propozycję napisania muzyki do tragedii J.W. von Goethego zatytułowanej Egmont, Beethoven otrzymał od samego pisarza. Tak powstała Uwertura o tym samym tytule. Postać Egmonta, namiestnika Flandrii, który za udział w powstaniu przeciwko hiszpańskim ciemiężcom Niderlandów został uwięziony i stracony, zyskała podziw Beethovena. Kompozytor pisał w liście do Goethego: „Usłyszy Pan moją muzykę do Egmonta. Czytając to dzieło, przeżywałem i przemyślałem je tak samo głęboko i serdecznie jak Pan, i starałem się oddać je w muzyce. Pragnąłbym bardzo usłyszeć sąd Pana o niej. Nawet nagana z ust Pańskich będzie cenna dla mnie i dla mojej sztuki; przyjmę ją z równą wdzięcznością jak najwyższą pochwałę”.
Sinfonia concertante Es-dur na obój, klarnet, waltornię, fagot i orkiestrę KV 297B została napisana przez W.A. Mozarta dla czwórki wirtuozów najlepszej orkiestry ówczesnej Europy w Mannheimie. Kompozytor liczył na to, że jego dzieło zostanie włączone do słynnych koncertów publicznych Concert spirituel. Niestety tak się nie stało, a nuty zaginęły. Odnaleziono je po śmierci Mozarta, jednak partytura uległa pewnym modyfikacjom…
Monumentalne Credo K. Pendereckiego powstało na zamówienie wybitnego dyrygenta, Helmuta Rillinga i w początkowym zamierzeniu miało stanowić fragment mszy. Dzieło to jednak z czasem rozrosło się ponad tradycyjną formę mszalną i dziś wykonywane jest jako samodzielny utwór.
Tekst wyznania wiary kompozytor uzupełnił pieśniami kościelnymi, hymnami i tekstami sakralnymi przekazując w ten sposób uniwersalne wartości stanowiące pewnego rodzaju duchową deklarację kompozytora oraz świadczące o jego bliskim związku z tradycją religijną.
Tego wieczoru wystąpi przed Państwem Orkiestra, Chór, Chór Dziecięco-Młodzieżowy, Balet Opery i Filharmonii Podlaskiej oraz wspaniali soliści. Koncert poprowadzi Maestro Mirosław Jacek Błaszczyk.
Krzysztof Penderecki
Czytaj więcej https://penderecki-center.pl/krzysztof-penderecki
Mirosław Jacek Błaszczyk
Ukończył z odznaczeniem studia w Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie kształcił się w klasie dyrygentury prof. K. Stryi. W 1993 r. dzięki stypendium American Society for Polish Music pogłębiał umiejętności dyrygenckie w Los Angeles. W okresie 1984–1986 dyrygował zespołem złożonym z muzyków katowickiej Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i Telewizji podczas festiwali „Warszawska Jesień” i „Śląskie Dni Muzyki Współczesnej”. W 1986 r. został dyrektorem artystycznym Państwowej Orkiestry Symfonicznej w Zabrzu, a w 1990 r. dyrektorem naczelnym i artystycznym Państwowej Filharmonii w Białymstoku, z którą odbył tournée po USA (1995; m.in. nowojorska Carnegie Hall). Przez dwa sezony był dyrektorem naczelnym i artystycznym Filharmonii Poznańskiej (1996). W latach 1998–2013 dyrektor artystyczny, od roku 2013 dyrektor Filharmonii Śląskiej im. H.M. Góreckiego w Katowicach. Od 1999 r. dyrektor artystyczny i juror Międzynarodowych Konkursów Dyrygentów im. G. Fitelberga w Katowicach. Od 2017 r. szef artystyczny Polskiej Orkiestry „Sinfonia Iuventus”. W latach 1999–2002 był głównym dyrygentem Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Porto (Portugalia), a w 2003 jurorem i dyrygentem na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Maroku. Dwa lata później powołany został na stanowisko dyrektora artystycznego II Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego w Toruniu, pełnił je także w 2013 r.; w III i IV toruńskim konkursie (2013, 2016) był także jurorem. W 2011 r. objął stanowisko przewodniczącego jury VIII Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. W. Lutosławskiego w Warszawie. Był przewodniczącym jury VI Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Dyrygentów w Białymstoku (2016). Koncertuje na wszystkich estradach w kraju (z Filharmonią Narodową na czele) i za granicą (m.in. Albania, Austria, Białoruś, Chiny, Czechy, Francja, Hiszpania, Irlandia, Japonia, Kanada, Korea Południowa, Litwa, Łotwa, Maroko, Meksyk, Niemcy, Portugalia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Tunezja, Ukraina i USA). Z zespołami Filharmonii Śląskiej nagrał kilkadziesiąt płyt. Górecki. Mikołaj/Henryk Mikołaj (DUX 0924) nominowana była do FRYDERYKA 2013. Ma na swoim koncie wiele prawykonań. Filharmonicy śląscy pod jego batutą byli pierwszymi w Polsce wykonawcami IV Symfonii „Tansman. Epizody” H.M. Góreckiego, zamykając cykl światowych prawykonań tego utworu (2014/2015 Londyn – Los Angeles – Amsterdam – Łódź/Katowice). Jako drugie na świecie w 2016 r. wykonanie to wydano na CD. W 2017 r. ukazała się płyta z II Symfonią „Kopernikowską” H.M. Góreckiego pod jego batutą. Za promowanie muzyki polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem współczesnej oraz za osiągnięcia filharmoników śląskich pod jego batutą otrzymał Nagrodę Prezydenta Miasta Katowice w dziedzinie kultury. Podobną uhonorowany został także przez prezydenta Rybnika. Jest kierownikiem Katedry Dyrygentury Symfoniczno-Operowej w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. 7 sierpnia 2012 r. prezydent RP B. Komorowski nadał artyście tytuł profesora sztuk muzycznych. Od 2017 r. pełni funkcję kierownika artystycznego i pierwszego dyrygenta Opery i Filharmonii Podlaskiej. W 2020 r. Mirosław Jacek Błaszczyk został odznaczony Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
Agnieszka Zwolska
Absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina Filii w Białymstoku w klasie oboju prof. B. Łukaszewicza. Dwukrotna laureatka pierwszej nagrody na Ogólnopolskich Przesłuchaniach Uczniów Klas Instrumentów Drewnianych Szkół Muzycznych Drugiego Stopnia w Olsztynie. Stypendystka Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci. Jest pierwszą oboistką Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii im. F. Nowowiejskiego w Olsztynie. W swoim dorobku ma szereg koncertów, zarówno kameralnych, jak i solowych. Świetnie czuje się również w muzyce „mniej poważnej”. W 2002 r. brała udział w europejskim tournée rockowego zespołu „Yes”. Jako muzyk orkiestrowy dokonała licznych nagrań płytowych. Jest również cenionym pedagogiem, jej uczniowie zdobywają czołowe nagrody w konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych.
Paweł Waśkowski
Urodził się w 1977 r. w Koszalinie. Ukończył Akademię Muzyczną im. S. Moniuszki w Gdańsku, gdzie studiował pod kierunkiem prof. A. Pietrasa oraz prof. dra hab. B. Ocieszaka. Podczas studiów swoje zainteresowania skierował szczególnie w stronę muzyki kameralnej. Wraz z kwintetem klarnetowym dwukrotnie występował na Festiwalu Klarnetowym w Piotrkowie Trybunalskim zdobywając II (1997 r.) i I nagrodę (1999 r.). Swoje umiejętności doskonalił uczestnicząc w warsztatach klarnetowych prowadzonych przez wybitnych pedagogów: prof. A. Janickiego oraz J.-M. Fessarda. W 2000 r. został laureatem XI Akademickiego Konkursu Klarnetowego im. K. Kurpińskiego we Włoszakowicach, zaś w 2001 r. zdobył nagrodę dla najlepszego muzyka towarzyszącego podczas II Ogólnopolskiego Konkursu Muzyki Kameralnej w Częstochowie.
Od 1999 r. jest I klarnecistą Orkiestry Symfonicznej Opery i Filharmonii Podlaskiej. Wielokrotnie również jako solista i kameralista występował przed białostocką publicznością. Wraz z muzykami grupy dętej współtworzy kwintet dęty „La Vanagloria”, koncertował również z zespołem „Ars Juvenum”. Bardzo chętnie angażuje się w różne projekty muzyczne, płynnie porusza się we wszystkich rodzajach muzyki. Wielokrotnie występował wraz z Big Bandem OiFP pod kierownictwem A. Makala, brał też udział w koncertach Small Bandu pod kierunkiem T. Witka. W 2019 r. został odznaczony brązowym „Medalem za Długoletnią Służbę” przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
Siergiej Janowicz
Urodził się w Mińsku na Białorusi. W 2007 r. ukończył Akademię Muzyczną w Mińsku. Od 2008 r. pracuje jako waltornista-solista w Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku. Jest członkiem zespołu kameralnego „Ars Iuvenum”. Współpracuje z takimi zespołami jak: Filharmonia Świętokrzyska w Kielcach, Filharmonia Gorzowska, Filharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze, Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie.
Małgorzata Wygoda
Ukończyła studia magisterskie w Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie w klasie fagotu dra D. Lipienia. Swoje umiejętności doskonaliła podczas współpracy z takimi pedagogami jak: D. Tomas-Realp (Hochschule für Musik w Karlsruhe) oraz F. Forst (Professor Franz Liszt University in Weimer). Artystka jest laureatką wielu międzynarodowych konkursów, zarówno w kategorii solowej, jak i kameralnej. Prowadzi aktywną działalność koncertową w kraju i za granicą. Wraz z zespołem Cracow Golden Quintet w 2019 r. zdobyła II nagrodę podczas I Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. S. Moniuszki w Rzeszowie. W listopadzie 2020 r. ukazała się debiutancka płyta zespołu Polish Wind Quintets, która otrzymała nominację Polskiej Akademii Fonograficznej do nagrody FRYDERYK 2021. Wraz z zespołem Cracow Golden Quintet odbyła tournée po Stanach Zjednoczonych Ameryki w 2022 r. W tym samym roku ukazała się kolejna płyta Sideways we współpracy z polskim pianistą A. Dębiczem. Małgorzata Wygoda jest laureatką stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz stypendium programu „Młoda Polska”. W latach 2018 ̶ 2022 była fagocistką Polskiej Orkiestry „Sinfonia Iuventus” im. J. Semkowa w Warszawie. Obecnie pracuje na stanowisku I fagocistki Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej im. F. Nowowiejskiego w Olsztynie.
Wioletta Chodowicz
Jest absolwentką wrocławskiej Akademii Muzycznej w klasie prof. A. Młynarskiej. Zadebiutowała w 2002 r. na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu jako Hrabina w Weselu Figara W.A. Mozarta, a kolejne jej kreacje na tej scenie to: Donna Elvira w Don Giovannim W.A. Mozarta oraz Bogna w Legendzie Bałtyku F. Nowowiejskiego. W latach 2003-2008, jako solistka Opery Wrocławskiej, śpiewała na tej scenie główne partie operowe, m.in. Paminę w Czarodziejskim flecie oraz Fiordiligi w Così fan tutte W.A. Mozarta, Mimi w Cyganerii G. Pucciniego, tytułową Halkę w operze S. Moniuszki, Agathę w Wolnym strzelcu C.M. von Webera, tytułową Hagith w operze K. Szymanowskiego, Helmwige w Walkirii R. Wagnera. Od 2004 r. związana jest również z TW-ON, gdzie dała się poznać jako Halka w operze S. Moniuszki, Donna Anna w Don Giovannim oraz Hrabina w Weselu Figara W.A. Mozarta, Marie w Wozzecku A. Berga, tytułowa Katia Kabanova w operze L. Janačka, Marta w Pasażerce M. Weinberga oraz Balladyna w Goplanie W. Żeleńskiego. W OiFP zadebiutowała partią tytułową w operze Turandot. W 2021 r. dołączyła do zespołu solistów OiFP, gdzie wystąpiła jako Ligia w Quo vadis F. Nowowiejskiego, Mimi w Cyganerii G. Pucciniego, Santuzza w Pajacach/Rycerskości wieśniaczej R. Leoncavalla/ P. Mascagniego. Występowała na scenach teatrów europejskich, w tym m.in.: Národnı́ divadlo Praha (Tatiana w Eugeniuszu Onieginie P. Czajkowskiego i tytułowa Rusałka A. Dvořáka), Národnı́ divadlo moravskoslezské Ostrava (Katia Kabanova L. Janáčka), Welsh National Opera Cardiff (Marie w Wozzecku A. Berga), Glyndebourne Opera (Rusałka), gościła także na scenie Israeli Opera w Tel Awiwie (Cio-Cio-San w Madame Butterfly G. Pucciniego). W latach 2015-2018 była solistką Opery Krakowskiej, gdzie wykreowała role tytułowej Butterfly, Hrabiny w Weselu Figara, Micaeli w Carmen i Elżbiety w Tannhäuserze. Śpiewała główne partie sopranowe w koncertowych wykonaniach Marii R. Statkowskiego, Giovanny d’Arco G. Verdiego, Zamku na Czorsztynie K. Kurpińskiego, Requiem G. Fauré, IX Symfonii i Missa solemnis L. van Beethovena, Te Deum A. Brucknera, Requiem G. Verdiego, III Symfonii „Pieśń o nocy” K. Szymanowskiego, III Symfonii „Pieśni żałosnych” M. Góreckiego, Das klagende Lied oraz II i VIII Symfonii G. Mahlera, Vier letzte Lieder R. Straussa, a także w dziełach K. Pendereckiego: Polskie Requiem, Te Deum, Strofy oraz Pieśni zadumy i nostalgii. Artystka ma w dorobku liczne nagrania płytowe: Giovanna d’Arco G. Verdiego, Maria R. Statkowskiego, Quo vadis F. Nowowiejskiego, Hagith K. Szymanowskiego, Manru I.J. Paderewskiego i Hagith K. Szymanowskiego. Jest laureatką Paszportu „Polityki” za kreację w operze Katia Kabanova (2010). W 2023 r. na deskach Opery Śląskiej wykonała partię Amelii w Balu maskowym G. Verdiego.
Anna Wolfinger
Solistka Opery i Filharmonii Podlaskiej. Ukończyła Państwowe Liceum Muzyczne im. Fryderyka Chopina w Krakowie w klasie skrzypiec, a następnie uzyskała dyplom na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. I. Jasińskiej-Buszewicz. Kształciła się również w Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu, w klasie prof. I. Kremling-Domanski. Swoje umiejętności doskonaliła na mistrzowskich kursach wokalnych, prowadzonych m.in. przez: M. Rzepkę, D. Grabowskiego, A. Sims, I. Kłosińską, R. Karczykowskiego, T. Żylis-Garę, E. Wilke, H. Łazarską, A. Burskiego. Jest laureatką wielu prestiżowych nagród: Grand Prix w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju, II nagrody w Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym w Mławie, II nagrody w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. I. Godina we Vrablach oraz III nagrody w Ogólnopolskim Konkursie Sztuki Wokalnej „Złote Głosy” w Warszawie. W 2012 r. zadebiutowała partią Hanny w Strasznym dworze S. Moniuszki na scenie Opery i Filharmonii Podlaskiej. W tym samym roku została solistką tej opery i na jej scenie wystąpiła m.in. w spektaklach: Księgi zaczarowanego fletu W.A. Mozarta (Pamina), Cyganeria G. Pucciniego (Musetta), Wesoła wdówka F. Lehára (Walentyna), Baron cygański J. Straussa (Arsena), Zemsta nietoperza J. Straussa (Adela), Carmen G. Bizet (Frasquita, Micaela), Czarodziejski flet W.A. Mozarta (Papagena), Traviata G. Verdiego (Annina), Upiór w operze A. Lloyda Webbera (Carlotta), Pimpinone G.P. Telemanna (Vespetta), Skrzypek na dachu J. Bocka (Hudel), Korczak Ch. Williamsa (Basia), Pajace/Rycerskość wieśniacza R. Leoncavallo/ P. Mascagni (Nedda). W marcu 2016 r. zadebiutowała na scenie Opery Krakowskiej, wykonując partię Fiorilli w operze Turek we Włoszech G. Rossiniego. Na deskach Opery Krakowskiej można ją zobaczyć również w roli Noriny w spektaklu Don Pasquale G. Donizettiego, Rozyny w Cyruliku sewilskim, a w sierpniu 2023 r. z wielkim sukcesem zadebiutowała tam jako Violetta Valéry (La Traviata G. Verdiego). W 2019 r. nawiązała współpracę z Teatrem Wielkim im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu, kreując tam rolę Rozyny w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego. W 2022 r. zadebiutowała na scenie Polskiej Opery Królewskiej, wcielając się w rolę Governess w operze The turn of the screw B. Brittena. Artystka chętnie wykonuje również repertuar oratoryjno-kantatowy oraz muzykę barokową.
Joanna Motulewicz
Ukończyła studia na Wydziale Wokalnym Uniwersytetu Muzycznego im. F. Chopina w Warszawie, w klasie śpiewu solowego prof. J. Janucik. W latach 2012-2015 była uczestniczką Akademii Operowej Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. Od 2004 r. współpracuje z Zespołem Muzyki Dawnej „La Tempesta” pod kierunkiem J. Burzyńskiego, z którym regularnie koncertuje w Polsce i Europie, i z którym nagrała serię płyt pod nazwą Jasnogórska Muzyka Dawna. Od stycznia 2012 r. jest solistką Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku. Na scenie podlaskiej opery występuje w produkcjach: Carmen G. Bizeta (partia tytułowa), Straszny dwór S. Moniuszki (Jadwiga), Traviata G. Verdiego (Flora), Zemsta nietoperza J. Straussa (książę Orlofsky), Czarodziejski flet W.A. Mozarta (III Dama), Baron cygański J. Straussa (Mirabella), Via Crucis/Cavalleria rusticana P. Łukaszewskiego / P. Mascagniego (Lola), a także w musicalu Korczak N. Stimsona i Ch. Williamsa (Łucja) oraz jako Fruma Sarah w Skrzypku na dachu J. Bocka. W czerwcu 2013 r. artystka rozpoczęła współpracę z Opera Classica Europa we Frankfurcie, gdzie pod batutą H. Richtera wystąpiła jako Fenena w Nabucco G. Verdiego. Dwa lata później została zaangażowana do Opery we Frankfurcie i w teatrze tym zadebiutowała partią Bronki w operze Pasażerka M. Weinberga. W kolejnych sezonach pojawiła się w inscenizacjach Tryptyku G. Pucciniego, Przygodach Lisiczki Chytruski L. Janáčka, Penelopy G. Faurégo. W 2015 r. zadebiutowała na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Strasznym dworze S. Moniuszki, a w sezonie 2016/2017 wystąpiła tam w operze Oniegin P. Czajkowskiego, a następnie w Carmen G. Bizeta. Sezon 2017/2018 przyniósł śpiewaczce debiut na scenie Theater an der Wien, gdzie wcieliła się w postać Bronki w Pasażerce. W tym czasie rozpoczęła także współpracę z Festiwalem Oper Barokowych „Dramma per musica”. W następnych sezonach artystka pojawiała się kolejno w Operze Bałtyckiej, Oper Graz (Austria), Opera Bielefeld (Niemcy) oraz w Teatrze Wielkim w Poznaniu, tam też wzięła udział w nagraniu Stabat Mater K. Szymanowskiego pod batutą J. Kaspszyka. W sezonie 2022/2023 zadebiutowała na deskach Opery Poznańskiej jako Ježibaba w Rusałce A. Dvořáka, a w kolejnym powróciła do teatru w Bielefeld, aby wcielić się w Carmen. W sezonie 2024/2025 zadebiutuje na deskach Opery Kameralnej w Warszawie partią Kornelii w operze Giulio Cesare G.F. Haendla, a następnie powróci do Opery Bałtyckiej w Gdańsku, aby wcielić się w tytułową postać Carmen w operze G. Bizeta. Artystka współpracowała z wieloma wybitnymi dyrygentami. W gronie tym znajdują się: J. Kaspszyk, R. Kluttig, O. Lyniv, J. Mallwitz, A. Yurkevych, K.L. Wilson, Ch. Gedschold, L. Hussain, Ł. Borowicz, J.M. Florêncio, P. Przytocki, M.J. Błaszczyk, J. Debus, M. Dondajewski, Ch. Campestrini, C. Grabowski, M. Klauza, J.A. Modeß, J. Maksymiuk, M. Nowakowski, J. Hrusa, T. Tokarczyk, H. Richter, T. Wicherek, J. Burzyński, A. Banaszak.
Adam Zdunikowski
W 1991 r. ukończył warszawską Akademię Muzyczną w klasie śpiewu R. Węgrzyna. Rok wcześniej zadebiutował w Teatrze Wielkim w Warszawie partią Clema w Małym kominiarczyku B. Brittena. Ze sceną tą związany jest do dziś. Laureat konkursów wokalnych m.in.: im. Stanisława Moniuszki w Warszawie, Belvedere w Wiedniu. Współpracuje ze wszystkimi teatrami operowymi i filharmoniami w Polsce. Za granicą występował w Staatsoper w Hamburgu, Operze Narodowej w Sofii, Operze w Bonn, Operze w Budapeszcie, Bufalo, w Národní divadlo w Brnie, Národní divadlo w Ostrawie, Národní divadlo w Pradze, gdzie był solistą gościnnym przez sześć sezonów – 150 przedstawień. W repertuarze ma ponad 70 ról operowych i tyleż partii oratoryjno-kantatowych. Występował pod batutą takich znakomitości jak: J. Semkow, S. Skrowaczewski, N. Santi, J. Bělohlávek, K. Kord, A. Wit, J. Krenz, Z. Latoszewski, J. Kaspszyk, L. Foster, J. Maksymiuk, N. Sheriff, K. Penderecki. Do niecodziennych osiągnięć artysty należy wykonanie wszystkich dzieł oratoryjnych K. Pendereckiego pod batutą kompozytora.
Wojciech Gierlach
Absolwent warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w klasie prof. K. Pustelaka (wyróżnienie magna cum laude). Laureat wielu nagród i wyróżnień na międzynarodowych konkursach wokalnych. Ostatnie sukcesy to m.in. Uprowadzenie z Seraju W.A. Mozarta (Osmin) w ABAO Bilbao, Alcina G.F. Händela (Melisso) w Los Angeles Opera, Nieszpory sycylijskie G. Verdiego (Procida) w Opera Bergen oraz Czarodziejski flet W.A. Mozarta (Sarastro) w Polskiej Operze Królewskiej. W sezonie 2017/2018 zadebiutował w Operze Królewskiej w Covent Garden w Londynie jako Priest w Lady Makbet mceńskiego powiatu D. Szostakowicza pod dyrekcją A. Pappano. Do ostatnich jego sukcesów należy też zaliczyć debiuty w Duńskiej Operze Królewskiej oraz w Walijskiej Operze Narodowej jako Sir Giorgio w Purytanach Belliniego pod dyrekcją C. Rizziego oraz występy jako Melisso w Alcinie G.F. Händela (razem z J. DiDonato oraz The English Concert) pod dyrekcją H. Bicketa w nowojorskiej Carnegie Hall, paryskim Théâtre des Champs-Elysées i Theater an der Wien. Wystąpił również jako: Don Basilio (Cyrulik sewilski G. Rossiniego) w Deutsche Oper Berlin, Oroveso (Norma V. Belliniego) w Teatro Nacional São Carlos w Lizbonie, Asur (Semiramida G. Rossiniego) w Royal Danish Opera w Kopenhadze, Alidoro (Kopciuszek G. Rossiniego) na Festival d’Aix-en-Provence, Melisso (Alcina G.F. Händela) w Opéra National de Bordeaux, Orbazzano (Tankred G. Rossiniego) w Teatro de la Maestranza w Sevilla, Talbot (Maria Stuarda G. Donizettiego) w Deutsche Oper am Rhein, Hrabia Rodolfo (Lunatyczka V. Belliniego) i Rocco (Fidelio L. van Beethovena) w Theater St. Gallen. W TW – ON wystąpił m.in. jako Sarastro w Czarodziejskim flecie i Figaro w Weselu Figara W.A. Mozarta, Duce Alfonso w Lukrecji Borgii, Raimondo w Łucji z Lammermooru i Talbot w Marii Stuard G. Donizettiego, Zbigniew w Strasznym dworze S. Moniuszki, Escamillo w Carmen G. Bizeta, Gessler w Wilhelmie Tellu G. Rossiniego oraz Sparafucile w Rigoletcie G. Verdiego. Artysta występuje także z powodzeniem w repertuarze koncertowym i oratoryjnym. Śpiewał m.in. Stabat Mater A. Dvořáka z Royal Liverpool Philharmonic Orchestra oraz Requiem G. Verdiego z London Philharmonic Orchestra, IX Symfonię L. van Beethovena z Orkiestrą Filharmonii Narodowej, Magnificat J.S. Bacha z Orquesta Nacional de España, Missa Solemnis L. van Beethovena z Konzerthaus Orchester Berlin.
Violetta Bielecka
Dyrygent i kierownik artystyczny Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku. Od 1 grudnia 2020 roku pełniła obowiązki dyrektora OiFP, a 3 listopada 2021 r. została dyrektorem tej instytucji. Ukończyła z wyróżnieniem studia w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie (kierunek dyrygentura chóralna u prof. J. Boka i prof. R. Zimaka). Jest absolwentką i byłym pracownikiem Podyplomowych Studiów Chórmistrzowskich i Emisji Głosu przy Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. W 2000 r. z rąk Prezydenta RP otrzymała tytuł profesora sztuk muzycznych. Prowadziła Chór Politechniki Białostockiej, Chór Żeński Schola Cantorum Bialostociensis i Białostocki Chór Kameralny Cantica Cantamus, które zdobyły wiele cennych nagród i wyróżnień. Była inicjatorem i organizatorem Międzynarodowych Warsztatów Młodzieży Polskiej i Polonijnej Polskiej Filharmonii Pokoju. Współpracowała z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie jako konsultant wokalny chóru. Jest profesorem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina Filii w Białymstoku. Od 2017 r. do 2024 r. powierzono jej funkcję kierownika Katedry Chóralistyki i Edukacji Artystycznej UMFC na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym, Edukacji Muzycznej i Wokalistyki (1999-2005 kierownik Zakładu Dyrygentury Chóralnej; 2005-2012 Prodziekan Wydziału, w latach 2019-2024 członek Rady Uczelni, Rady Naukowej oraz Rady Dyscypliny Artystycznej UMFC). Wykształciła wielu chórmistrzów, wokalistów chóralnych i śpiewaków solowych. Od 2006 r. odnosi liczne sukcesy jako dyrygent i kierownik artystyczny Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej, z którym bierze udział w prestiżowych festiwalach międzynarodowych, wykonując dzieła światowej literatury muzycznej w najbardziej renomowanych salach koncertowych. Przygotowała zespół do koncertów, transmisji radiowych i telewizyjnych oraz światowych nagrań CD w ramach najważniejszych międzynarodowych festiwali (m.in. „Chopin i jego Europa”, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, „Warszawska Jesień”). W jej dorobku artystycznym szczególne miejsce zajmują wydawnictwa fonograficzne dzieł wokalno-instrumentalnych, oper, kantat, muzyki chóralnej a cappella, rozpowszechniane na rynku krajowym i zagranicznym. Płyty z udziałem Chóru OiFP zdobyły nagrody FRYDERYK w 2008, 2009, 2016, 2017, 2022, 2023, 2024 r. oraz nagrodę „International Classical Music Award” 2018 w kategorii chóralnej (za Quo vadis F. Nowowiejskiego). Prof. Violetta Bielecka była wielokrotnie honorowana za dokonania artystyczne i zasługi dla kultury, otrzymała m.in. Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury (2019), Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2008), a także Nagrodę im. Jerzego Kurczewskiego za wybitne osiągnięcia w dziedzinie chóralistyki i propagowanie muzyki polskiej (2013). Należy do sekcji muzyki poważnej Akademii Fonograficznej, która dokonuje oceny wydawnictw fonograficznych oraz wyboru laureatów nagród FRYDERYK. Bierze także udział w pracach komisji ds. przyznawania Nagród Marszałka Województwa Podlaskiego w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury oraz stypendiów dla osób zajmujących się twórczością artystyczną, upowszechnianiem kultury i opieką nad zabytkami. Z inicjatywy JM Rektora prof. dra hab. K. Barana w 2021 r. została odznaczona Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” pod auspicjami Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu prof. dra hab. P. Glińskiego.
Ewa Barbara Rafałko
Chórmistrz, wokalistka, pedagog. Jest absolwentką Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina Filii w Białymstoku w klasie dyrygowania prof. V. Bieleckiej. W 1998 r. z oceną celującą ukończyła Podyplomowe Studium Chórmistrzowskie, a w 2000 r. z wyróżnieniem Podyplomowe Studium Emisji Głosu przy Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. W czerwcu 2006 r. ukończyła Podyplomowe Mistrzowskie Studia Wokalne w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie śpiewu solowego prof. G. Krajewskiej-Ambroziak. Swoje umiejętności doskonaliła ponadto na wielu krajowych i międzynarodowych kursach chórmistrzowskich i wokalnych. W 2019 r. uzyskała stopień doktora habilitowanego w dziedzinie sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej – dyrygentura w UMFC w Warszawie. Zawodowo związana z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina Filią w Białymstoku (nauczane przedmioty – dyrygowanie, emisja głosu), Zespołem Szkół Muzycznych im. Ignacego Jana Paderewskiego (nauczyciel śpiewu solowego), Akademią Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy (zajęcia z emisji indywidualnej i zespołowej) i Policealnym Studium Wokalno-Aktorskim „Szkoła Talentów” w Białymstoku (nauczyciel śpiewu solowego). Ewa Barbara Rafałko współpracowała z chórami: Politechniki Białostockiej, UMFC Filii w Białymstoku, Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania w Białymstoku oraz Chórem Fundacji Muzyki Kameralnej i Organowej w Hajnówce, z którymi prowadziła szeroko zakrojoną działalność artystyczną. Była opiekunem artystycznym i członkiem zespołu „Vis Maior” oraz Oktetu Wokalnego „Gaudium”, z którym nagrała, cieszącą się dużym powodzeniem, płytę Kolędy na Trzeci Dzień Świąt. Od 2011 r. pełni funkcję dyrygenta i kierownika artystycznego Chóru Dziecięco-Młodzieżowego Opery i Filharmonii Podlaskiej. Na koncie zespołu znajdują się liczne koncerty, udział w dziełach oratoryjnych, występy w przedstawieniach scenicznych, nowatorsko zaaranżowana płyta Świąteczne życzenia, jak też pasyjna Stabat Mater, Panie Ty widzisz… w kompozycji M. Nagnajewicza. W dorobku artystycznym Ewy Barbary Rafałko znajdują się również liczne recitale wokalne oraz występy jako solistki dzieł oratoryjnych (G.G. Gorczycki Completorium, G.B. Pergolesi Stabat Mater, A. Vivaldi Gloria, W.A. Mozart Missa Brevis D, Missa Brevis B, Msza Koronacyjna, Requiem, F. Schubert Msza G, C. Orff Carmina Burana, J. Rutter Magnificat, Requiem, Gloria, J. Jankins Requiem). Często zasiada w jury konkursów chóralnych, przesłuchań solistów i zespołów kameralnych. Prowadzi wiele warsztatów wokalnych, metodycznych, również w zakresie emisji estradowej. Artystka była uhonorowana nagrodą dla najlepszego dyrygenta na Festiwalu Muzyki Chóralnej „Łapskie Te Deum” (1999) oraz na Międzynarodowym Festiwalu „Hajnowskie Dni Muzyki Cerkiewnej” (2005). W 2015 r. otrzymała nagrodę Przewodniczącego Rady Miasta Białegostoku za całokształt dotychczasowej działalności oraz otrzymała odznakę honorową Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zasłużony dla kultury polskiej”. Jest laureatką plebiscytu „Nauczyciel na medal”. Była również nominowana do tytułu „Osobowość Roku 2018” w kategorii: Kultura. W 2022 r. otrzymała Medal Złoty za Długoletnią Służbę nadany przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
Hanna Mocarska
Tancerka, choreograf, pedagog, teoretyk tańca. Absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Olgi Sławskiej-Lipczyńskiej w Poznaniu oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie na Wydziale Tańca na specjalności Choreografia i Teoria Tańca. Praktyki sceniczne rozpoczęła za czasów szkolnych w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Brała udział w licznych konkursach choreograficznych np. w III Międzynarodowym Konkursie Choreograficznym Dla Uczniów Szkół Baletowych w Bytomiu, czy też w I Ogólnopolskim Konkursie Choreograficznym im. Bronisławy Niżyńskiej w Warszawie. W swojej karierze zawodowej związana była z Państwowym Zespołem Ludowym Pieśni i Tańca „Mazowsze”, gdzie była zatrudniona na stanowisku tancerz koryfej. Współpracowała z Mazowieckim Teatrem Muzycznym przy spektaklu Księżniczka czardasza I. Kálmána. Obecnie zatrudniona jako artystka baletu w Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, gdzie występowała w takich produkcjach jak Straszny dwór, Upiór w operze, Carmen, Zemsta nietoperza, Doktor Żywago, Baron cygański, Jesus Christ Superstar, Wesoła wdówka, Quo Vadis, Broadway Dance Club, We Love Chopin, West Side Story, Pajace/Rycerskość wieśniacza. Asystentka choreografa przy Księdze dżungli w reżyserii J. Szydłowskiego. Współtworzyła choreografię do widowiska taneczno-muzycznego Broadway Dance Club i Life Is a Cabaret oraz przygotowała choreografię do kantaty scenicznej Carmina Burana C. Orffa w Operze i Filharmonii Podlaskiej. Występowała jako tancerka oraz tworzyła choreografię do licznych wydarzeń artystycznych OiFP, w tym koncertów sylwestrowych. W latach 2016-2019 współtworzyła dziecięce przedstawienia baletowe: Obrazki z wystawy, Jezioro łabędzie, Dziadek do orzechów oraz Coppelia, natomiast w latach 2019-2022 stworzyła choreografię do spektakli musicalowych: Fame, Szaleństwa Panny Anny, Przebudzenie dla Białostockiej Akademii Musicalowej. Obecnie jest specjalistą ds. tańca klasycznego i współczesnego w Niepublicznej Szkole Sztuki Tańca w Białymstoku oraz wykłada Taniec na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina Filia w Białymstoku.
Joanna Jurczuk
Artystka Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej. Alt. Absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina na kierunku wychowanie muzyczne w klasie dyrygowania prof. V. Bieleckiej (dyplom z wyróżnieniem). Od zawsze interesuje się muzyką cerkiewną i jej poświęciła swój dyplom. Repertuar dyplomowy przygotowała z chórem młodzieżowym prawosławnej katedry św. Mikołaja w Białymstoku, a sam koncert – po raz pierwszy w historii białostockiej uczelni – odbył się w prawosławnej świątyni, we wspomnianej katedrze. Od 2006 r. jest korepetytorką i chórzystką Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku. Jako dyrygent pracuje też z amatorami. Od 2005 do 2007 r. prowadziła chór kameralny śpiewający podczas polskojęzycznych nabożeństw w prawosławnej kaplicy św. Serafina z Sarowa w Białymstoku. Od 2008 do 2023 r. była dyrygentką chóru młodzieżowego prawosławnej katedry św. Mikołaja w Białymstoku.
Chór Dziecięco-Młodzieżowy Opery i Filharmonii Podlaskiej
We wrześniu 2011 r., z inicjatywy ówczesnego dyrektora OiFP R. Skolmowskiego, został ogłoszony nabór do chóru dziecięcego. W drodze przesłuchań wyłoniono ponad 100 dzieci. Dyrygentem Chóru Dziecięcego OiFP została E.B. Rafałko. Istotą przyświecającą stworzeniu zespołu były, idące w parze z założeniami proedukacyjnymi, działania upowszechniające kulturę muzyczną, jak też rozwój wrażliwości i emocjonalności dzieci i młodzieży. Głównym założeniem było przygotowywanie wokalne grupy do wszelakich scenicznych, symfonicznych i oratoryjnych działań realizowanych przez instytucję. Pierwszym i najbardziej spektakularnym przedsięwzięciem zrealizowanym przez chór był udział w musicalu Korczak Ch. Williamsa, którego premiera uświetniła inaugurację nowego gmachu OiFP (29.09.2012). Młodzi chórzyści zadebiutowali jako śpiewający aktorzy w scenach zespołowych, ale też licznie jako soliści. Musical był przygotowywany w języku polskim oraz w wersji anglojęzycznej. Oprócz przedstawień, były również prezentowane wersje koncertowe widowiska: w Ciechanowcu (09.2012), w Sachsenhausen w Niemczech (09.2012) oraz w Białymstoku (z okazji 5-lecia OiFP, 09.2017). W ciągu 10-letniej działalności zespół wystąpił w ponad 100 koncertach symfonicznych i kameralnych zorganizowanych w salach OiFP, koncertach kolędowych i innych występach okolicznościowych w kraju i poza jego granicami. Wraz z Chórem i Orkiestrą OiFP, Chór Dziecięco-Młodzieżowy wykonał m.in. następujące utwory: III Symfonię Kaddish L. Bernsteina, Carmina Burana C. Orffa, IV Symfonia – Symphony on the Mercy of God P. Łukaszewskiego, Sen nocy letniej F. Mendelssohna-Bartholdy’ego, III Symfonię G. Mahlera, Mass of the children J. Ruttera. Chór chłopięcy wystąpił w wersji koncertowej opery Tosca G. Pucciniego. Album Symphony on the Mercy of God P. Łukaszewskiego z udziałem solistów: A. Mikołajczyk-Niewiedział i M. Nerkowskiego oraz Chóru, Chóru Dziecięco-Młodzieżowego i Orkiestry OiFP pod dyr. W. Michniewskiego otrzymał Nagrodę Polskiego Przemysłu Fonograficznego FRYDERYK w kategorii: Album Roku Muzyka Współczesna (2017). Chór uczestniczył w dziewięciu prawykonaniach dzieł muzycznych. Były to utwory skomponowane na duży aparat wykonawczy – musical Korczak Ch. Williamsa (polskie prawykonanie 09.2012 dyr. T. Płatek), IV Symfonia – Symphony on the Mercy of God P. Łukaszewskiego (06.2016 dyr. W. Michniewski), Pluton, odnowiciel C. Matthewsa (06.2016 dyr. P. Kotla), jak też napisane specjalnie dla niego – Hymn Biebrza M. Lorenca (20-lecie Biebrzańskiego Parku Narodowego, 05.2014, dyr. E.B. Rafałko), Stabat Mater M. Nagnajewicza (04.2019 dyr. E.B. Rafałko), Brzechwa Muzycznie M. Nagnajewicza (10.2019, dyr. E.B. Rafałko), Mała Kantata Wielkopostna – Panie, Ty widzisz… M. Nagnajewicza (04.2022, dyr. E.B. Rafałko), Mała Kantata Bożonarodzeniowa M. Nagnajewicza (17.12.2023 dyr. E.B. Rafałko). Zespół brał również udział w pokazie premierowym widowiska Sztambuch syberyjski – impresje w Muzeum Pamięci Sybiru (17.09.2023, reż. A. Dwulit). Ponadto, chórzyści brali udział w spektaklach OiFP – musicalach: Skrzypek na dachu J. Bocka w reż. R. Skolmowskiego, polskiej prapremierze musicalu Doktor Żywago L. Simon w reż. J. Szydłowskiego i wersji koncertowej musicalu Pinokio Sz. Godziemby-Trytka w reż. J. Schabowskiej. Zespół wystąpił w operach: Traviata G. Verdiego w reż. R. Skolmowskiego, Carmen G. Bizeta w reż. B. Redo-Dobber, Cyganeria G. Pucciniego w reż. M. Sartovej, Turandot G. Pucciniego w reż. M. Weissa oraz Pajace R. Leoncavallo w reż. M. Znanieckiego. Wziął również udział w wystawionej na deskach OiFP operetce Baron cygański J. Straussa w reż. M. Sartovej. Chór Dziecięco-Młodzieżowy OiFP koncertował z Lubelską Federacją Bardów, Orkiestrą „Sinfonia Academica”, zespołem Sound’n’Grace, M. Szcześniakiem, zespołem Audiofeels. Chór uczestniczył w nagraniach dla TV Białystok, TV Trwam, TV Odeska 1. Zespół występował w imprezach cyklicznych odbywających się na terenie Białegostoku: Dniach Papieskich, Podlaskim Festiwalu Nauki i Sztuki, Dniach Maryjnych, Dniach Kultury Chrześcijańskiej. Koncertował w Dziecięcym Szpitalu Klinicznym i na rzecz białostockiego Hospicjum. W repertuarze chóru znajdują się utwory klasyczne, sakralne i świeckie, jak też rozrywkowe. W 2017 r. zespół nagrał swoją pierwszą płytę Świąteczne życzenia z piosenkami bożonarodzeniowymi w nowatorskich i oryginalnych aranżacjach M. Nagnajewicza i A. Makala. W 2021 r. pojawił się kolejny krążek chóru z repertuarem pasyjnym. Skomponowana przez M. Nagnajewicza płyta Stabat Mater i Mała Kantata Wielkopostna – Panie, Ty widzisz… zawiera utwory o tematyce związanej z wielkopostnym oczekiwaniem na radosne Alleluja. Chór Dziecięco-Młodzieżowy OiFP to miejsce, stwarzające możliwości rozwoju nie tylko muzycznego, ale też emocjonalnego. Pasja, którą odnajdują młodzi ludzie, relacje, jakie tworzą, umiejętności i doświadczenia, które nabywają. A fakt, że często kontynuują swoją muzyczną przygodę na uczelniach artystycznych, czyni ten zespół wyjątkowym.