Opera i Filharmonia Podlaska – Europejskie Centrum Sztuki w Białymstoku imienia Stanisława Moniuszki

  • pl

Jan Łukaszewski | Polski Chór Kameralny

Jan Łukaszewski | Polski Chór Kameralny

Opera i Filharmonia Podlaska zaprasza na wyjątkowy koncert muzyki rzymskiego baroku. Wystąpi Polski Chór Kameralny pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego wraz z zaproszonymi instrumentalistami. Będzie to muzyczna podróż do niezwykłego świata madrygałów i motetów kompozytorów włoskich tzw. szkoły rzymskiej. Artystom Chóru towarzyszyć będą znakomici interpretatorzy muzyki dawnej: Harry Buckoke (viola da gamba), Jonatan Bougt (teorba) i Witosława Frankowska (pozytyw organowy).
W programie znajdą się rzadko prezentowane motety i madrygały rzymskiego baroku tak znakomitych kompozytorów jak Gregorio Allegri, Giovanni Boschetto Boschetti, Bonifacio Graziani, Domenico Massenzio czy Alessandro Stradella.
W pierwszej części koncertu zabrzmią utwory sakralne – motety, w tym słynne Miserere Allegriego. W drugiej – madrygały, wielogłosowe utwory o tematyce świeckiej, poruszające przeważnie temat nieszczęśliwej, niespełnionej miłości.


POLSKI CHÓR KAMERALNY

Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis jest wybitnym, profesjonalnym zespołem chóralnym dysponującym niepowtarzalną barwą, najwyższymi umiejętnościami technicznymi oraz niespotykanie szerokim repertuarem. Sława chóru, który sięga wyżyn estetycznych, dotarła nie tylko do najważniejszych sal koncertowych w Polsce, ale także do wielu znaczących ośrodków muzycznych w Europie, Ameryce Północnej oraz Azji.
Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis powstał w 1978 roku z inicjatywy Ireneusza Łukaszewskiego, który był jego pierwszych dyrektorem artystycznym. W roku 1983 kierownictwo artystyczne nad zespołem przejął brat założyciela – Jan Łukaszewski.
Zespół dokonał blisko 700 prawykonań, wśród których były dzieła Henryka Mikołaj Góreckiego, Wojciecha Kilara i Krzysztofa Pendereckiego. Swoje utwory dedykowali chórowi m.in. Wojciech Kilar, Augustyn Bloch, Krzysztof Meyer, Edward Pałłasz, Juliusz Łuciuk, Andrzej Koszewski, Krzysztof Penderecki, Paweł Łukaszewski, a także kompozytorzy zagraniczni.
Zespół cieszy się od lat opinią wszechstronnego chóru o unikatowej barwie głosów, co otworzyło zespołowi możliwość współpracy z tak znakomitymi orkiestrami, jak: Sinfonia Varsovia, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Academy of Ancient Music, Divino Sospiro, Neue Düsseldorfer Hofmusik, Concilium Musicum Wien, Akademie für Alte Musik Berlin, Venice Baroque Orchestra oraz z tak wybitnymi dyrygentami chóralnymi, jak: Eric Ericson, Uwe Gronostay czy Stephen Layton.
Zespół jest zapraszany na tak prestiżowe festiwale muzyczne, jak m.in: Warszawska Jesień, Wratislavia Cantans, Soundstreams, Muzyka w Starym Krakowie, Poznańska Wiosna Muzyczna.
Polski Chór Kameralny z powodzeniem nagrywa płyty oraz audycje muzyczne dla polskich i zagranicznych rozgłośni radiowych oraz stacji telewizyjnych.
W dorobku fonograficznym zespołu znajduje się ponad 80 płyt, z których statystycznie co czwarta była nominowana, a pięć zostało nagrodzonych Fryderykiem – nagrodą polskiej Akademii Fonograficznej. Nagrania chóru potwierdzają nie tylko jego perfekcje wykonawczą, ale także jego urzekającą, natychmiast rozpoznawalną barwę, którą porównywano do barw najszlachetniejszych instrumentów lutniczych czy najpiękniejszych głosów ptaków. Polski Chór Kameralny pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego, jako pierwszy zespół na świecie, nagrał komplet utworów na chór a cappella Krzysztofa Pendereckiego, za które to nagrania w roku 2010 i 2014 zespół otrzymał nagrody Orphée D’or przyznawane przez Academie du Disque Lyrique. Zespół wielokrotnie interpretował utwory Maestro Pendereckiego w obecności kompozytora, a nawet pod Jego dyrekcją. Polski Chór Kameralny dostąpił zaszczytu światowego prawykonania Jego drugiej autorskiej wersji Missa Breavis.
W roku 2013 Polski Chór Kameralny, pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego, z towarzyszeniem szwajcarskiego zespołu instrumentalnego Musica Fiorita dokonał pierwszego nagrania 55 zachowanych motetów gdańskiego kompozytora Andrzeja Hakenbergera (1574–1627). Dwupłytowy album z tymi nagraniami ukazał się w 2018 roku w wydawnictwie Naxos.
Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis jest instytucją kultury Miasta Gdańska. Zespół należy do Europejskiego Stowarzyszenia Profesjonalnych Chórów Kameralnych TENSO.
Od roku 2006 jest producentem Międzynarodowego Festiwalu Mozartowskiego Mozartiana, w którym także bierze udział jako sceniczny wykonawca.


SOPRANY
Katarzyna Herrmann
Julita Kuczborska
Wiesława Łukaszewska
Dagmara Piotrowska
Sabina Szwed
Ludwika Wujtewicz

ALTY
Danuta Mackiewicz
Bożena Nadolska
Agata Sierańska
Katarzyna Wittschenbach
Aneta Wojtkiewicz
Klaudia Żmigrodzka

TENORY
Damian Bykowski
Leszek Gołąb
Kacper Kłosiński
Krzysztof Pękała
Jerzy Stelmański
Lech Wittschenbach

BASY
Mariusz Czapiewski
Andrzej Macierzyński
Sebastian Mandziej
Mykola Semeriakov
Janusz Sierla
Krzysztof Stachowski

JAN ŁUKASZEWSKI

fot. G. Mehring

Jest znakomitym dyrygentem, cenionym pedagogiem oraz wybitnym organizatorem życia muzycznego. Od roku 1983 prowadzi Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis, z którym dokonał blisko 700 prawykonań, nagrał kilkaset audycji radiowych i telewizyjnych oraz ponad 80 płyt, które były 22 razy nominowane, a pięciokrotnie nagrodzone „Fryderykiem” oraz dwukrotnie wyróżnione „Orphée D’or” − nagrodą Academie du Disque Lyrique. Dyrygował kilkoma tysiącami koncertów w Polsce, a także niemal we wszystkich krajach Europy, USA, Kanadzie, Chinach i Japonii. Jest uznanym jurorem w konkursach muzycznych w Polsce, a także w Japonii, Walii, na Litwie, we Włoszech, Szwajcarii, Anglii, Francji oraz Niemczech. Jest jurorem a jednocześnie dyrygentem prawykonań utworów chóralnych nagrodzonych w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Musica Sacra Nova. Jan Łukaszewski urodził się w gdańskiej Oliwie. Od roku 2006 w malowniczej scenerii Parku Oliwskiego odbywa się Międzynarodowy Festiwal Mozartowski Mozartiana, którego Jan Łukaszewski jest pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym. Prowadzone przez Jana Łukaszewskiego finałowe koncerty festiwalowe, rozgrywające się w zabytkowej katedrze oliwskiej, goszczą najwybitniejszych solistów oraz renomowane europejskie zespoły instrumentalne i są retransmitowane do wielu krajów Europy. Janowi Łukaszewskiemu dedykowali swoje utwory najwybitniejsi współcześni polscy kompozytorzy, m.in. K. Penderecki, W. Kilar, A. Bloch, E. Pałłasz, P. Łukaszewski, A. Koszewski, K. Dębski, J. Łuciuk. Pod Jego dyrekcją śpiewały m.in. J. Leżniewa, S. Kermes i E. Kirkby. Pod Jego batutą grały Sinfonia Varsovia, NOSPR, Academy of Ancient Music, Akademie für Alte Musik Berlin, Venice Baroque Orchestra. To właśnie ze współpracy z takimi gigantami muzyki zrodziły się wspaniałe płyty i koncerty na najwyższym światowym poziomie. Jan Łukaszewski dokonał wraz z Polskim Chórem Kameralnym pierwszego nagrania kompletu utworów K. Pendereckiego na chór a cappella, a przy współpracy ze szwajcarskim zespołem instrumentów dawnych Musica Fiorita pionierskiego nagrania zachowanego kompletu 55 motetów A. Hakenbergera. Jan Łukaszewski w niedościgniony sposób interpretuje utwory chóralne oraz oratoryjne. Potrafi odkryć najgłębsze intencje żyjącego na przełomie XVI i XVII w. kompozytora gdańskiego A. Hakenbergera, ale i żyjącego na przełomie XX i XXI w. K. Pendereckiego. Jego znakami rozpoznawczymi są bezbłędna intonacja, idealna proporcja głosów i precyzja w prowadzeniu zamysłu kompozytorskiego połączone z twórczą odwagą interpretacyjną. Słynie z mistrzowskich wykonań skomplikowanych fakturowo, harmonicznie i rytmicznie utworów muzyki współczesnej. Jan Łukaszewski jest profesorem sztuk muzycznych, otrzymał wiele prestiżowych nagród i wyróżnień, m.in. Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2008), Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski (2018), nagrodę Zarządu Stowarzyszenia Autorów ZAiKS (2020). W roku 2021, decyzją Rady Akademii Fonograficznej, „za wybitne osiągnięcia artystyczne” Jan Łukaszewski został uhonorowany „Złotym Fryderykiem”. Jednak największym osiągnięciem artystycznym Jana Łukaszewskiego jest wierna i liczna widownia, która niezmiennie, od blisko czterdziestu lat entuzjastycznie przyjmuje koncerty prowadzone przez Maestro Łukaszewskiego.

WITOSŁAWA FRANKOWSKA

fot. Anna Świeczkowska

Kameralistka, etnomuzykolog, absolwentka Wydziału Teorii i Kompozycji Akademii Muzycznej w Gdańsku. Już w trakcie studiów zainteresowała się muzyką dawną, w szczególności zaś realizacją basso continuo na klawesynie i organach. Wsparta praktyką w klasie muzyki dawnej, prowadzonej w Akademii Muzycznej w Gdańsku przez E. Stąporek-Pospiech, podjęła współpracę z zespołem Cappella Gedanensis. Uczestniczyła w licznych kursach mistrzowskich, odbywających się pod auspicjami  Międzynarodowej Letniej Akademii Muzyki Dawnej w Wilanowie oraz w Bad Lauchstädt. Od 1993 r. związana z Wydziałem Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie prowadzi zajęcia przygotowujące młodych śpiewaków do praktycznej realizacji repertuaru barokowego. Współpracuje z Polską Filharmonią Kameralną Sopot, Polskim Chórem Kameralnym, Orkiestrą Trybunału Koronnego, Orkiestrą Kameralną Progress oraz wieloma wybitnymi polskimi solistami. Brała udział w przygotowaniu i wykonaniu szeregu oper barokowych, oratoriów, mszy, pasji i kantat – w Polsce i za granicą. W 2013 r. uzyskała z wyróżnieniem stopień doktora nauk humanistycznych w Instytucie Sztuki PAN w Warszawie, a w 2018 r. stopień doktora habilitowanego w dziedzinie sztuki, w specjalności instrumentalistyka w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Obok muzyki dawnej bliska jest jej szeroko pojęta kultura muzyczna własnego regionu. Jest autorką haseł muzykologicznych w leksykonie Muzyka Kaszub (2005), Słowniku symboli, pamięci i tradycji kultury. Gniazdo Gryfa (2020), monografii Kolędowanie na Kaszubach (2015), od 2002 r. prowadzi autorski cykl koncertów Spotkania z muzyką Kaszub w Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko-Pomorskiej w Wejherowie. Laureatka Medalu Stolema.

HARRY BUCKOKE

Harry Buckoke doszedł do violi da gamba nieco okrężną drogą, najpierw ucząc się angielskiego na Uniwersytecie w Cambridge, następnie estetyki na Uniwersytecie Nowojorskim, zanim podjął lekcje z P. Pandolfo w Schola Cantorum w Bazylei. Jest doktorantem w Instytucie Orfeusza w Gandawie zajmującym się praktyką akompaniamentu na violi da gamba ze szczególnym uwzględnieniem intabulacji i realizacji linii basu. Jako zapalony kameralista, Harry Buckoke jest członkiem zespołu Apollo’s Cabinet, który niedawno wygrał zarówno Międzynarodowy Konkurs Haendla w Getyndze, jak i Konkurs Maurizio Pratola, a także Lux Musicae London i Dramma Per Musica; występuje też z duetem Fair Oriana, Ensemble Augelletti oraz Chelys i Fieri Consort.

JONATAN BOUGT

Wielokrotnie nagradzany szwedzki gitarzysta i teorbista Jonatan Bougt jest absolwentem Royal College of Music (RCM) w Londynie, gdzie studiował u J. Lindberga, C. Bonella i Ch. Stella jako stypendysta RCM ze wsparciem stypendium Musician’s Company Lambert Studentship. Ukończył studia Master of Historical Performance z wyróżnieniem w 2019 r. i posiada tytuł Bachelor of Music [licencjat z dziedziny muzyki] (z wyróżnieniem) I klasy uzyskany w 2017 r. Podczas studiów został laureatem I nagrody RCM Guitar Prize (2017) oraz RCM Historical Performance Competition (2019), otrzymując nagrody „Century Fund Prize” oraz „Richard III Prize”. W 2021 r. Jonatan Bougt otrzymał I nagrodę w konkursie NORDEM 2020 EAR-ly za „pełną gracji prezencję sceniczną prowadzącą słuchacza do muzyki” oraz za „elegancki i naturalny sposób gry oraz zrozumienie stylu i retoryki muzycznej”. Jonatan został wybrany i wystąpił jako Młody Artysta w programach „Britten Pears Young Artist Programme” (2018), „BREMF Live!” (2018/19) i „Handel House Talent” (2019-21). Inne warte odnotowania nagrody to: I nagroda w Konkursie im. Jörgena Rörby’ego Szwedzkiego Towarzystwa Gitarowego i Lutniczego (2014) oraz I nagroda w Konkursie Młodych Talentów na Międzynarodowym Festiwalu Gitarowym w Uppsali (2013).

Data wydarzenia 18 XI 2022
Cena biletów 25-50 zł
Miejsce wydarzenia Sala Koncertowa ZSM
Podleśna 2

Artyści

Polski Chór Kameralny
Jan Łukaszewski – dyrygent
Witosława Frankowska – pozytyw organowy
Harry Buckoke – viola da gamba
Jonatan Bougt – teorba

Program

Część I – Il sacro
A. Stradella – Eamus na dwa soprany, alt, tenor, bas i basso continuo z kantaty religijnej Convocamini Congregamini
O. Benevoli – Laudate Coeli na sopran, alt, dwa tenory, bas
B. Graziani – Alma Redemptoris mater na dwa soprany, dwa tenory, dwa basy i basso continuo ze zbioru Antiphonae della beatissima Vergine Maria solite recitarsi tutto l’anno doppo l’offizio divino
D. Massenzio – Coeli Rector Altissimae na dwa soprany, alt, tenor, bas i basso continuo
D. Massenzio – Ave Regina Caelorum na podwójny chór, sopran, alt, tenor, bas i basso continuo
G. Allegri – Miserere na dwa soprany, alt, tenor, bas
I. Leonarda – Sonata duodecima
G.G. Kapsberger – Toccata Arpeggiata

Część II – Il profano
G. Boschetto Boschetti – Madrygały na dwa soprany, alt, tenor, bas
Ho visto al pianto mio
Ho sventurato e misero Mirtillo
Ond’altrui mova in guerra
D. Mazzocchi – Madrygały na sopran, alt, tenor, bas i basso continuo
Oh, se poteste voi
Lidia ti lasso
Chiudesti i lumi Armida
A. Stradella – Madrygał Piangete occhi dolenti na dwa soprany, alt, tenor, bas i basso continuo
G. Kapsberger – Madrygały na dwa soprany, alt, tenor, bas i basso continuo
Il dolce guardar tuo
Care lagrime mie
Chi vi mira ben mio
A. Stradella – Madrygał Stelle voi na dwa soprany, alt, tenor, bas i basso continuo z Serenaty La forza delle stelle

 

Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania i ochrony danych osobowych oraz plików cookies znajdują się w naszej Polityce prywatności.