Opera i Filharmonia Podlaska – Europejskie Centrum Sztuki w Białymstoku imienia Stanisława Moniuszki

  • pl

Kolędowy czas radości

Kolędowy czas radości

20 i 21 grudnia zapraszamy Państwa na koncert „Kolędowy czas radości”. Tego wieczoru usłyszą Państwo najpiękniejsze polskie kolędy w opracowaniu na chór i orkiestrę oraz Pierwszą kolędę J.W. Petersona w opracowaniu na orkiestrę.
Pierwsza kolęda to jedna z 35 religijnych kantat Johna W. Petersona ujęta w formie suity o rytmie marszowym, walcującym. Nawiązuje do tradycji bożonarodzeniowego misterium i jest hołdem złożonym starej tradycji kolędowania.
Na jej popularność wpłynęła atrakcyjna, rytmiczna muzyka, optymistyczny wyraz tekstów oraz formalny rozmach. Stylistycznie nawiązuje do jazzu i gospel. Opracowanie Krzysztofa Dombka dzięki rozbudowaniu utworu o partię instrumentalną, pozwala na uwypuklenie warstwy emocjonalnej dzieła.
W koncercie wystąpią wybitni soliści (Anna Wolfinger, Monika Ziółkowska, Paweł Cichoński, Kamil Wróblewski, Tomasz Rak, Krzysztof Szyfman, Rafał Supiński) oraz Orkiestra i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Maestro Mirosława Jacka Błaszczyka, a także Chór Dziecięco-Młodzieżowy OiFP pod dyrekcją Ewy Barbary Rafałko.
Serdecznie zapraszamy do wspólnego kolędowania w tym szczególnym czasie, pełnym radości i refleksji nad tajemnicą narodzin Syna Bożego.



Koncerty będą połączone ze zbiórką funduszy na rzecz Stowarzyszenia O!Piernicz Raka.
Za zebrane pieniądze zostaną przygotowane wyprawki przeszczepowe dla dzieci chorych onkologicznie, zakwalifikowanych do przeszczepu szpiku kostnego i komórek macierzystych szpiku.

Serdecznie zachęcamy do wsparcia tej inicjatywy!


Mirosław Jacek Błaszczyk
Ukończył z odznaczeniem studia w Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie kształcił się w klasie dyrygentury prof. K. Stryi. W 1993 r. dzięki stypendium American Society for Polish Music pogłębiał umiejętności dyrygenckie w Los Angeles. W okresie 1984–1986 dyrygował zespołem złożonym z muzyków katowickiej Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i Telewizji podczas festiwali „Warszawska Jesień” i „Śląskie Dni Muzyki Współczesnej”. W 1986 r. został dyrektorem artystycznym Państwowej Orkiestry Symfonicznej w Zabrzu, a w 1990 r. dyrektorem naczelnym i artystycznym Państwowej Filharmonii w Białymstoku, z którą odbył tournée po USA (1995; m.in. nowojorska Carnegie Hall). Przez dwa sezony był dyrektorem naczelnym i artystycznym Filharmonii Poznańskiej (1996). W latach 1998–2013 dyrektor artystyczny, od roku 2013 dyrektor Filharmonii Śląskiej im. H.M. Góreckiego w Katowicach. Od 1999 r. dyrektor artystyczny i juror Międzynarodowych Konkursów Dyrygentów im. G. Fitelberga w Katowicach. Od 2017 r. szef artystyczny Polskiej Orkiestry „Sinfonia Iuventus”. W latach 1999–2002 był głównym dyrygentem Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Porto (Portugalia), a w 2003 jurorem i dyrygentem na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Maroku. Dwa lata później powołany został na stanowisko dyrektora artystycznego II Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego w Toruniu, pełnił je także w 2013 r.; w III i IV toruńskim konkursie (2013, 2016) był także jurorem. W 2011 r. objął stanowisko przewodniczącego jury VIII Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. W. Lutosławskiego w Warszawie. Był przewodniczącym jury VI Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Dyrygentów w Białymstoku (2016). Koncertuje na wszystkich estradach w kraju (z Filharmonią Narodową na czele) i za granicą (m.in. Albania, Austria, Białoruś, Chiny, Czechy, Francja, Hiszpania, Irlandia, Japonia, Kanada, Korea Południowa, Litwa, Łotwa, Maroko, Meksyk, Niemcy, Portugalia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Tunezja, Ukraina i USA). Z zespołami Filharmonii Śląskiej nagrał kilkadziesiąt płyt. Górecki. Mikołaj/Henryk Mikołaj (DUX 0924) nominowana była do FRYDERYKA 2013. Ma na swoim koncie wiele prawykonań. Filharmonicy śląscy pod jego batutą byli pierwszymi w Polsce wykonawcami IV Symfonii „Tansman. Epizody” H.M. Góreckiego, zamykając cykl światowych prawykonań tego utworu (2014/2015 Londyn – Los Angeles – Amsterdam – Łódź/Katowice). Jako drugie na świecie w 2016 r. wykonanie to wydano na CD. W 2017 r. ukazała się płyta z II Symfonią „Kopernikowską” H.M. Góreckiego pod jego batutą. Za promowanie muzyki polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem współczesnej, oraz za osiągnięcia filharmoników śląskich pod jego batutą, otrzymał Nagrodę Prezydenta Miasta Katowice w dziedzinie kultury. Podobną uhonorowany został także przez prezydenta Rybnika. Jest kierownikiem Katedry Dyrygentury Symfoniczno-Operowej w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. 7 sierpnia 2012 r. prezydent RP B. Komorowski nadał artyście tytuł profesora sztuk muzycznych. Od 2017 r. pełni funkcję kierownika artystycznego i pierwszego dyrygenta Opery i Filharmonii Podlaskiej. W 2020 r. Mirosław Jacek Błaszczyk został odznaczony Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”

Anna Wolfinger
Solistka Opery i Filharmonii Podlaskiej. Ukończyła Państwowe Liceum Muzyczne im. Fry­deryka Chopina w Krakowie w klasie skrzypiec, a następnie uzyskała dyplom na Wydziale Wokal­no-Aktorskim Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. I. Jasińskiej-Buszewicz. Kształciła się równieżw Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu, w klasie prof. I. Kremling-Domanski. Swoje umiejętności doskonaliła na mistrzowskich kursach wokalnych, prowadzonych m.in. przez: M. Rzepkę, D. Grabowskiego, A. Sims, I. Kłosiń­ską, R. Karczykowskiego, T. Żylis-Garę, E. Wilke, H. Łazarską, A. Burskiego. Jest laureatką wielu prestiżowych nagród: Grand Prix w Międzynarodo­wym Konkursie Wokalnym im. Jana Kiepury w Kry­nicy-Zdroju, II nagrody w Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym w Mławie, II nagrody w Międzynarodo­wym Konkursie Wokalnym im. I. Godina we Vrablach oraz III nagrody w Ogólnopolskim Konkursie Sztuki Wokalnej „Złote Głosy” w Warszawie. W 2012 r. zadebiutowała partią Hanny w Strasznym dworze S. Moniuszki na scenie Opery i Filharmonii Podla­skiej. W tym samym roku została solistką tej opery i na jej scenie wystąpiła m.in. w spektaklach: Księgi zaczarowanego fletu W.A. Mozarta (Pamina), Cyga­neria G. Pucciniego (Musetta), Wesoła wdówka F. Lehára (Walentyna), Baron cygański J. Straussa (Arsena), Zemsta nietoperza J. Straussa (Adela), Carmen G. Bizet (Frasquita, Micaela), Czarodziej­ski flet W.A. Mozarta (Papagena), Traviata G. Ver­diego (Annina), Upiór w operze A. Lloyda Webbera (Carlotta), Pimpinone G.P. Telemanna (Vespetta), Skrzypek na dachu J. Bocka (Hudel), Korczak Ch. Williamsa (Basia), Pajace/Rycerskość wieśnia­cza R. Leoncavallo/ P. Mascagni (Nedda). W marcu 2016 r. zadebiutowała na scenie Opery Krakow­skiej, wykonując partię Fiorilli w operze Turek we Włoszech G. Rossiniego. Na deskach Opery Kra­kowskiej można ją zobaczyć również w roli Noriny w spektaklu Don Pasquale G. Donizettiego, Rozyny w Cyruliku sewilskim, a w sierpniu 2023 r. z wiel­kim sukcesem zadebiutowała tam jako Violetta Valéry (La Traviata G. Verdiego). W 2019 r. nawią­zała współpracę z Teatrem Wielkim im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu, kreując tam rolę Rozyny w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego. W 2022 r. zadebiutowała na scenie Polskiej Opery Królew­skiej, wcielając się w rolę Governess w operze The turn of the screw B. Brittena. Artystka chętnie wyko­nuje również repertuar oratoryjno-kantatowy oraz muzykę barokową.

Monika Ziółkowska
Solistka Opery i Filharmonii Podlaskiej. Absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akade­mii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku i Studium Wokalno-Aktorskiego im. Danuty Badusz­kowej w Gdyni. Zadebiutowała w koncertowym wykonaniu Eugeniusza Oniegina P. Czajkowskiego. W swoim repertuarze ma m.in. role mozartow­skie (Cherubina w Weselu Figara, Dorabelli w Così fan tutte, Sekstusa w Łaskawości Tytusa i II Damy w Czarodziejskim flecie), partię Fidalmy w Potajem­nym małżeństwie D. Cimarosy, Orfeusza w Orfe­uszu i Eurydyce Ch.W. Glucka, Niani w Eugeniuszu Onieginie, Dalili w Samsonie i Dalili C. Saint-Saënsa, Flory w Traviacie G. Verdiego i Mercédès w Carmen G. Bizeta. Artystka koncertuje w kraju i za granicą. Współpracowała z Polską Filharmonią Bałtycką, Filharmonią Pomorską, Deutsche Kammerphilhar­monie Breme i Theater Bremen. Od 2012 r. jest solistką Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białym­stoku, gdzie zadebiutowała rolą Gołdy w musicalu Korczak Ch. Williamsa. Na scenie OiFP wystę­puje w: Strasznym dworze S. Moniuszki (Marta), Traviacie G. Verdiego (Flora), Czarodziejskim flecie W.A. Mozarta (II Dama), Carmen G. Bizeta (Mer­cédès), Via Crucis/Cavalleria rusticana P. Łuka­szewskiego / P. Mascagniego (Lola), a także jako książę Gigi Orlofsky w Zemście nietoperza i Mira­bella w Baronie cygańskim J. Straussa oraz Life Is a Cabaret. Ma w dorobku wiele ról musicalowych, a wśród nich Cajtli w musicalu Skrzypek na dachu J. Bocka, Tonii w Doktorze Żywago L. Simon, wystę­powała również w bijących rekordy popularności spektaklach A. Lloyda Webbera Upiór w operze (Powiernica) oraz Jesus Christ Superstar (Maria Magdalena). Z powodzeniem kreuje role bohaterów bajek muzycznych, m.in. Jasia i Małgosi S. Kisie­lewskiego, a także Brzydkiego Kaczorka, Adonis ma gościa, Kota w butach, Sprawy Kapturka Cz. i Księgi dżungli. Występuje w spektaklu muzycznym Pro­simy nie wyrywać foteli w reżyserii J. Szydłowskiego Teatrze Muzycznym w Łodzi. W muzycznym spek­taklu Madagaskar na deskach tego samego teatru wcielała się w rolę Skippera.

Paweł Cichoński
Artysta Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej. Ukończył Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną II st. w klasie organów prof. M. Terleckiej oraz studia na spec. muzyka kościelna na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie organów prof. M. Czajki i dyrygowania prof. B. Goli. Ukończył również studia na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym UMFC w Białymstoku w klasie śpiewu prof. C. Szyfmana oraz dra A. Teligi. W 2012 r. zadebiutował na deskach Opery Narodowej w spektaklu studenckim Sen nocy letniej B. Brittena w roli Flauta. Współpracował z takimi zespołami muzyki dawnej, jak: Il Tempo pod kierownictwem prof. A. Sapiechy, Gradus ad Parnassum pod kier. K. Garstki oraz z Zespołem Muzyki Dawnej Diletto pod kier. A. Moniuszko. Uczestniczył w licznych kursach mistrzowskich pod okiem m.in. O. Pasiecznik, W. Zerera, M. Sandera, R. Trosta, R. Karczykowskiego. W swoim dorobku posiada liczne partie operowe i oratoryjne. Na deskach OiFP wykonał rolę m.in. Tamina w Czarodziejskim flecie W.A. Mozarta, Cesarza w Turandot, Carnero w Baronie cygańskim J. Straussa. W ramach festiwalu „Chopin i jego Europa” cyklicznie bierze udział w nagraniach partii chóralnych oraz solowych wszystkich dzieł Stanisława Moniuszki pod kierownictwem F. Biondiego.

Kamil Wróblewski
Artysta Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej. Tenor. Jeden z najmłodszych artystów Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej prowadzonego przez prof. V. Bielecką. Jest absolwentem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym w Białymstoku, w klasie dyrygowania prof. A. Olszewskiej. Uczestniczył w wielu projektach edukacyjnych Opery i Filharmonii Podlaskiej, m.in. w bajce muzycznej Jaś i Małgosia czy Poniedziałkach muzycznych w reżyserii R. Skolmowskiego. Występuje także jako chórzysta we wszystkich spektaklach wystawianych na deskach Opery i Filharmonii Podlaskiej. W swoim dorobku artystycznym ma również występy solowe jako: Motel Kamzoil – Skrzypek na dachu reż. R. Skolmowski, Janko  ̶  Doktor Żywago reż. J. Szydłowski, Kaczorek – Brzydki Kaczorek reż. J. Szydłowski, Blues Brother – Broadway Dance Club reż. M. Stachura czy II Kapłan – Czarodziejski flet reż. J. Marszewski. Jest współtwórcą i reżyserem autorskiej audycji muzycznej Konopnicka w barwach muzyki wystawianej w Operze i Filharmonii Podlaskiej.

Tomasz Rak
Solista Opery i Filharmonii Podlaskiej. Współpracuje z najważniejszymi scenami opero­wymi w Polsce, m.in. z Teatrem Wielkim Operą Narodową w Warszawie, gdzie występował w Umarłym Mieście E.W. Korngolda (Frank/Pierrot), Madame Butterfly G. Pucciniego (Sharpless), Królu Rogerze K. Szymanowskiego (Edrisi) oraz Halce S. Moniuszki (debiut w roli Janusza) w reżyserii M. Trelińskiego. Jest wieloletnim solistą Opery Bał­tyckiej w Gdańsku, a na scenie tego teatru wystę­pował w licznych spektaklach reżyserowanych przez Marka Weissa (Grzesińskiego), takich jak: Carmen G. Bizeta (Escamillo), Eugeniusz Oniegin P. Czajkowskiego (Oniegin), Madame Curie E. Sikory (Langevin), Otello G. Verdiego (Jago), Così fan tutte W.A. Mozarta (Guglielmo). Na sce­nie gdańskiej opery wystąpił również w Graczach D. Szostakowicza w reż. Andrzeja Chyry oraz w Ubu Rex K. Pendereckiego w reż. J. Wiśniew­skiego. Udany debiut w Operze Wrocławskiej w tytułowej roli w Eugeniuszu Onieginie przy­niósł angaże do kolejnych produkcji. Tomasz Rak wystąpił m.in. w Poławiaczach pereł G. Bizeta (Zurga), Cyruliku sewilskim G. Rossiniego (Figaro), Kopciuszku G. Rossiniego (Dandini), a także jako Escamillo w widowisku operowym Carmen zreali­zowanym na Stadionie Śląskim we Wrocławiu dla 25-tysięcznej widowni. Artysta współpracuje rów­nież z Teatrem Wielkim w Łodzi, gdzie kreował role: Figara w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego, Eisensteina w Zemście nietoperza J. Straussa oraz Maksimiliana w Kandydzie L. Bernsteina. W Ope­rze i Filharmonii w Białymstoku wystąpił dotąd w Cyganerii G. Pucciniego (Marcello), Zemście nie­toperza J. Straussa (Eisenstein), Wesołej wdówce F. Lehára (Daniło) oraz Via Crucis/Cavalleria rusti­cana P. Łukaszewskiego / P. Mascagniego (Alfio).

Krzysztof Szyfman
Artysta Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej. Ukończył z wyróżnieniem studia wokalne na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, Wydział Instrumentalno-Pedagogiczny w Białymstoku, w klasie śpiewu solowego prof. C. Szyfmana. Umiejętności wokalne doskonalił także na kursach mistrzowskich oraz seminariach prowadzonych przez L.A. Mroza, U. Kryger, J. Fraksteina, J. Janucik, J. Rappé, R. Karczykowskiego, A. Dobbera, E. Iżykowską-Lipińską, I. Kłosińską oraz O. Pasiecznik. Debiutował na deskach Białostockiego Teatru Lalek jako Hrabia Almaviva w studenckiej realizacji Wesela Figara W.A. Mozarta w reż. P. Aignera. Był też uczestnikiem programu szkolenia talentów – Akademia Operowa przy Teatrze Wielkim  – Operze Narodowej. W 2013 r. zadebiutował na deskach Opery Narodowej w Warszawie jako Marullo w operze Rigoletto G. Verdiego. W dorobku ma wiele występów solowych na koncertach organizowanych m.in. przez Operę i Filharmonię Podlaską, gdzie wcielał się m.in. w postaci Monsiuer Reyera w Upiorze w operze A. Lloyda Webbera, Benoit w Cyganerii G. Pucciniego, Hrabiego Cascady w operetce Wesoła wdówka F. Lehára oraz Piłata w musicalu Jesus Christ Superstar A.L. Webbera. Współpracował także z Zespołem Muzyki Dawnej Diletto, z którym jako solista wykonywał partie: Eneasza w operze w H. Purcella Dydona i Eneasz, basową w Odzie do św. Cecylii H. Purcella, a także basową w oratorium Mesjasz G.F. Händla. W swoim dorobku posiada także liczne koncerty z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną oraz Suwalską Orkiestrą Kameralną. Jest także absolwentem Wydziału Prawa Uniwersytetu w Białymstoku, ukończył także aplikację prokuratorską.

Rafał Supiński
Aktor-solista Opery i Filharmonii Podlaskiej. Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatral­nej im. Ludwika Solskiego w Krakowie. Edukację kontynuował w Czechach na Janačkova Akade­mie Muzickych Uměni w Brnie. Jest stypendystą Royal Academy of Music w Londynie, dwukrotnym stypendystą Małopolskiej Fundacji „Sapere Auso” (za szczególne osiągnięcia artystyczne) oraz sty­pendystą Fundacji im. Zofii i Władysława Pokusów Wspierania Edukacji Młodzieży Wiejskiej. Zagrał m.in. w polskiej prapremierze farso-wodewilu Pińska szlachta w reżyserii M. Pinihina (Teatr Rampa w Warszawie), w światowej prapremie­rze musicalu Mały Lord S. Markwicka w reży­serii J. Szydłowskiego w Operze Krakowskiej, wystąpił w słuchowisku Radia Kraków Wesele S. Wyspiańskiego w reżyserii A. Seweryna. Ponadto wziął udział w spektaklu muzyczno-tanecznym Tango Piazzolla oraz musicalu Awantura o Basię w Teatrze Rampa w Warszawie. Od marca 2013 r. jest aktorem-solistą Opery i Filharmonii Podlaskiej, gdzie występuje w musicalach: West Side Story L. Bernsteina, Korczak N. Stimsona i Ch. Williamsa, Upiór w operze A. Lloyda Web­bera, Skrzypek na dachu J. Bocka i Doktor Żywago L. Simona, a także w operze Traviata G. Verdiego oraz operetkach: Zemsta nietoperza J. Straussa i Wesoła wdówka F. Lehára. W spektaklu Brzydki Kaczorek M. Urbanka kreuje rolę głównego boha­tera, w bajce muzycznej Adonis ma gościa F. Apke wciela się w rozkapryszoną papugę Adonisa, a w bajce muzycznej Kot w butach zagrał zako­chanego Jasia oraz okrutnego Imć Bombastę. Stworzył postać Romea w spektaklu muzycznym Romeo i Julia w Teatrze Dramatycznym w Białym­stoku, Bolesława Herberta i a Herberta w ope­rze matematycznej Paradoksalny rozkład sfery, której premiera miała miejsce w Centrum Sztuki „Impart” we Wrocławiu. Od października 2017 r. współpracuje z Teatrem Muzycznym „Roma” w Warszawie, gdzie grał w musicalu Piloci w reż. W. Kępczyńskiego oraz w Księdze dżungli. W 2022 r. zadebiutował na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej jako Harry w musicalu Company w reż. M. Znanieckiego. Jest autorem scenariuszy do audycji oraz koncertów: Biuro detektywistyczne Zofii i Kacperskiego (audycje szkolne realizowane w ramach projektu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego), Legendy Romantyzmu (napisane wraz z R. Burzyńskim) – spektakl realizowany w ramach „Przestrzeni Sztuki”. Oprócz ścieżki aktorskiej artysta stawia swoje pierwsze kroki w reżyserii. Był asystentem reżysera w spektaklach Skrzypek na dachu, Company, Czarodziejski flet i Adonis ma gościa, a także w produkcji Carmen, Turandot i Wesołej wdówce, w spektaklach Wieszcz, Trzech Budrysów i Legendy Romantyzmu.

Violetta Bielecka 
Dyrygent i kierownik artystyczny Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku. Od 1 grudnia 2020 roku pełniła obowiązki dyrektora OiFP, a 3 listopada 2021 r. została dyrektorem tej instytucji. Ukończyła z wyróżnieniem studia w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie (kierunek dyrygentura chóralna u prof. J. Boka i prof. R. Zimaka). Jest absolwentką i byłym pracownikiem Podyplomowych Studiów Chórmistrzowskich i Emisji Głosu przy Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. W 2000 r. z rąk Prezydenta RP otrzymała tytuł profesora sztuk muzycznych. Prowadziła Chór Politechniki Białostockiej, Chór Żeński Schola Cantorum Bialostociensis i Białostocki Chór Kameralny Cantica Cantamus, które zdobyły wiele cennych nagród i wyróżnień. Była inicjatorem i organizatorem Międzynarodowych Warsztatów Młodzieży Polskiej i Polonijnej Polskiej Filharmonii Pokoju. Współpracowała z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie jako konsultant wokalny chóru. Jest profesorem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina Filii w Białymstoku. Od 2017 r. do 2024 r. powierzono jej funkcję kierownika Katedry Chóralistyki i Edukacji Artystycznej UMFC na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym, Edukacji Muzycznej i Wokalistyki (1999–2005 kierownik Zakładu Dyrygentury Chóralnej; 2005–2012 Prodziekan Wydziału, w latach 2019–2024 członek Rady Uczelni, Rady Naukowej oraz Rady Dyscypliny Artystycznej UMFC). Wykształciła wielu chórmistrzów, wokalistów chóralnych i śpiewaków solowych. Od 2006 r. odnosi liczne sukcesy jako dyrygent i kierownik artystyczny Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej, z którym bierze udział w prestiżowych festiwalach międzynarodowych, wykonując dzieła światowej literatury muzycznej w najbardziej renomowanych salach koncertowych. Przygotowała zespół do koncertów, transmisji radiowych i telewizyjnych oraz światowych nagrań CD w ramach najważniejszych międzynarodowych festiwali (m.in. „Chopin i jego Europa”, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, „Warszawska Jesień”). W jej dorobku artystycznym szczególne miejsce zajmują wydawnictwa fonograficzne dzieł wokalno-instrumentalnych, oper, kantat, muzyki chóralnej a cappella, rozpowszechniane na rynku krajowym i zagranicznym. Płyty z udziałem Chóru OiFP zdobyły nagrody FRYDERYK w 2008, 2009, 2016, 2017, 2022, 2023, 2024 r. oraz nagrodę „International Classical Music Award” 2018 w kategorii chóralnej (za Quo vadis F. Nowowiejskiego). Prof. Violetta Bielecka była wielokrotnie honorowana za dokonania artystyczne i zasługi dla kultury, otrzymała m.in. Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury (2019), Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2008), a także Nagrodę im. Jerzego Kurczewskiego za wybitne osiągnięcia w dziedzinie chóralistyki i propagowanie muzyki polskiej (2013). Należy do sekcji muzyki poważnej Akademii Fonograficznej, która dokonuje oceny wydawnictw fonograficznych oraz wyboru laureatów nagród FRYDERYK. Bierze także udział w pracach komisji ds. przyznawania Nagród Marszałka Województwa Podlaskiego w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury oraz stypendiów dla osób zajmujących się twórczością artystyczną, upowszechnianiem kultury i opieką nad zabytkami. Z inicjatywy JM Rektora prof. dra hab. K. Barana w 2021 r. została odznaczona Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” pod auspicjami Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu prof. dra hab. P. Glińskiego.

Ewa Barbara Rafałko
Chórmistrz, wokalistka, pedagog. Jest absolwentką Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina Filii w Białymstoku w klasie dyrygowania prof. V. Bie­leckiej. W 1998 r. z oceną celującą ukończyła Pody­plomowe Studium Chórmistrzowskie, a w 2000 r. z wyróżnieniem Podyplomowe Studium Emisji Głosu przy Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. W czerwcu 2006 r. ukończyła Pody­plomowe Mistrzowskie Studia Wokalne w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie śpiewu solowego prof. G. Krajewskiej-Ambroziak. Swoje umiejętności doskonaliła ponadto na wielu krajowych i międzynarodowych kursach chórmi­strzowskich i wokalnych. W 2019 r. uzyskała stopień doktora habilitowanego w dziedzinie sztuk muzycz­nych w dyscyplinie artystycznej – dyrygentura w UMFC w Warszawie. Zawodowo związana z Uni­wersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina Filią w Białymstoku (nauczane przedmioty – dyrygowa­nie, emisja głosu), Zespołem Szkół Muzycznych im. Ignacego Jana Paderewskiego (nauczyciel śpiewu solowego), Akademią Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Byd­goszczy (zajęcia z emisji indywidualnej i zespołowej) i Policealnym Studium Wokalno-Aktorskim „Szkoła Talentów” w Białymstoku (nauczyciel śpiewu solo­wego). Ewa Barbara Rafałko współpracowała z chó­rami: Politechniki Białostockiej, UMFC Filii w Bia­łymstoku, Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania w Białymstoku oraz Chórem Fundacji Muzyki Kame­ralnej i Organowej w Hajnówce, z którymi prowadziła szeroko zakrojoną działalność artystyczną. Była opiekunem artystycznym i członkiem zespołu „Vis Maior” oraz Oktetu Wokalnego „Gaudium”, z któ­rym nagrała, cieszącą się dużym powodzeniem, płytę Kolędy na Trzeci Dzień Świąt. Od 2011 r. pełni funkcję dyrygenta i kierownika artystycznego Chóru Dziecięco-Młodzieżowego Opery i Filharmonii Podla­skiej. Na koncie zespołu znajdują się liczne koncerty, udział w dziełach oratoryjnych, występy w przedsta­wieniach scenicznych, nowatorsko zaaranżowana płyta Świąteczne życzenia, jak też pasyjna Stabat Mater, Panie Ty widzisz... w kompozycji M. Nagna­jewicza. W dorobku artystycznym Ewy Barbary Rafałko znajdują się również liczne recitale wokalne oraz występy jako solistki dzieł oratoryjnych (G.G. Gorczycki Completorium, G.B. Pergolesi Stabat Mater, A. Vivaldi Gloria, W.A. Mozart Missa Brevis D, Missa Brevis B, Msza Koronacyjna, Requiem, F. Schu­bert Msza G, C. Orff Carmina Burana, J. Rutter Magni­ficat, Requiem, Gloria, J. Jankins Requiem). Często zasiada w jury konkursów chóralnych, przesłuchań solistów i zespołów kameralnych. Prowadzi wiele warsztatów wokalnych, metodycznych, również w zakresie emisji estradowej. Artystka była uhono­rowana nagrodą dla najlepszego dyrygenta na Festi­walu Muzyki Chóralnej „Łapskie Te Deum” (1999) oraz na Międzynarodowym Festiwalu „Hajnowskie Dni Muzyki Cerkiewnej” (2005). W 2015 r. otrzymała nagrodę Przewodniczącego Rady Miasta Białego­stoku za całokształt dotychczasowej działalności oraz otrzymała odznakę honorową Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zasłużony dla kultury polskiej”. Jest laureatką plebiscytu „Nauczyciel na medal”. Była również nominowana do tytułu „Oso­bowość Roku 2018” w kategorii: Kultura. W 2022 r. otrzymała Medal Złoty za Długoletnią Służbę nadany przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Chór Dziecięco-Młodzieżowy Opery i Filharmonii Podlaskiej
We wrześniu 2011 r., z inicjatywy ówczesnego dyrektora OiFP R. Skolmowskiego, został ogło­szony nabór do chóru dziecięcego. W drodze prze­słuchań wyłoniono ponad 100 dzieci. Dyrygentem Chóru Dziecięcego OiFP została E.B. Rafałko. Istotą przyświecającą stworzeniu zespołu były, idące w parze z założeniami proedukacyjnymi, działa­nia upowszechniające kulturę muzyczną, jak też rozwój wrażliwości i emocjonalności dzieci i mło­dzieży. Głównym założeniem było przygotowywa­nie wokalne grupy do wszelakich scenicznych, sym­fonicznych i oratoryjnych działań realizowanych przez instytucję. Pierwszym i najbardziej spekta­kularnym przedsięwzięciem zrealizowanym przez chór był udział w musicalu Korczak Ch. Williamsa, którego premiera uświetniła inaugurację nowego gmachu OiFP (29.09.2012). Młodzi chórzyści zadebiutowali jako śpiewający-aktorzy w scenach zespołowych, ale też licznie jako soliści. Musical był przygotowywany w języku polskim oraz w wer­sji anglojęzycznej. Oprócz przedstawień, były rów­nież prezentowane wersje koncertowe widowiska: w Ciechanowcu (09.2012), w Sachsenhausen w Niemczech (09.2012) oraz w Białymstoku (z oka­zji 5-lecia OiFP, 09.2017). W ciągu 10-letniej dzia­łalności zespół wystąpił w ponad 100 koncertach symfonicznych i kameralnych zorganizowanych w salach OiFP, koncertach kolędowych i innych występach okolicznościowych w kraju i poza jego granicami. Wraz z Chórem i Orkiestrą OiFP, Chór Dziecięco-Młodzieżowy wykonał m.in. następu­jące utwory: III Symfonię Kaddish L. Bernsteina, Carmina Burana C. Orffa, IV Symfonia Symphony on the Mercy of God P. Łukaszewskiego, Sen nocy letniej F. Mendelssohna-Bartholdy’ego, III Symfonię G. Mahlera, Mass of the children J. Ruttera. Chór chłopięcy wystąpił w wersji koncertowej opery Tosca G. Pucciniego. Album Symphony on the Mercy of God P. Łukaszewskiego z udziałem soli­stów: A. Mikołajczyk-Niewiedział i M. Nerkowskiego oraz Chóru, Chóru Dziecięco-Młodzieżowego i Orkie­stry OiFP pod dyr. W. Michniewskiego otrzymał Nagrodę Polskiego Przemysłu Fonograficznego „Fryderyk” w kategorii: Album Roku Muzyka Współ­czesna (2017). Chór uczestniczył w 9 prawykona­niach dzieł muzycznych. Były to utwory skompo­nowane na duży aparat wykonawczy – musical Korczak Ch. Williamsa (polskie prawykonanie 09.2012 dyr. T. Płatek), IV Symfonia Symphony on the Mercy of God P. Łukaszewskiego (06.2016 dyr. W. Michniewski), Pluton, odnowiciel C. Matthewsa (06.2016 dyr. P. Kotla), jak też napisane specjalnie dla niego – Hymn Biebrza M. Lorenca (20-lecie Bie­brzańskiego Parku Narodowego, 05.2014, dyr. E.B. Rafałko), Stabat Mater M. Nagnajewicza (04.2019 dyr. E.B. Rafałko), Brzechwa Muzycznie M. Nagna­jewicza (10.2019, dyr. E.B. Rafałko), Mała Kantata Wielkopostna – Panie, Ty widzisz… M. Nagnaje­wicza (04.2022, dyr. E.B. Rafałko), Mała Kantata Bożonarodzeniowa M. Nagnajewicza (17.12.2023 dyr. E.B. Rafałko). Zespół brał również udział w pokazie premierowym widowiska Sztambuch syberyjski-impresje w Muzeum Pamięci Sybiru (17.09.2023, reż. A. Dwulit). Ponadto, chórzyści brali udział w spektaklach OiFP – musicalach: Skrzy­pek na dachu J. Bocka w reż. R. Skolmowskiego, polskiej prapremierze musicalu Doktor Żywago L. Simon w reż. J. Szydłowskiego i wersji koncerto­wej musicalu Pinokio Sz. Godziemby-Trytka w reż. J. Schabowskiej. Zespół wystąpił w operach: Tra­viata G. Verdiego w reż. R. Skolmowskiego, Carmen G. Bizeta w reż. B. Redo-Dobber, Cyganeria G. Puc­ciniego w reż. M. Sartovej, Turandot G. Pucciniego w reż. M. Weissa oraz Pajace R. Leoncavallo w reż. M. Znanieckiego. Wziął również udział w wysta­wionej na deskach OiFP operetce Baron cygański J. Straussa w reż. M. Sartovej. Chór Dziecięco-Mło­dzieżowy OiFP koncertował z Lubelską Federacją Bardów, Orkiestrą „Sinfonia Academica”, zespo­łem Sound’n’Grace, M. Szcześniakiem, zespołem Audiofeels. Chór uczestniczył w nagraniach dla TV Białystok, TV Trwam, TV Odeska 1. Zespół występo­wał w imprezach cyklicznych odbywających się na terenie Białegostoku: Dniach Papieskich, Podlaskim Festiwalu Nauki i Sztuki, Dniach Maryjnych, Dniach Kultury Chrześcijańskiej. Koncertował w Dziecię­cym Szpitalu Klinicznym i na rzecz białostockiego Hospicjum. W repertuarze chóru znajdują się utwory klasyczne, sakralne i świeckie, jak też rozrywkowe. W 2017 r. zespół nagrał swoją pierwszą płytę Świą­teczne życzenia z piosenkami bożonarodzenio­wymi w nowatorskich i oryginalnych aranżacjach M. Nagnajewicza i A. Makala. W 2021 r. pojawił się kolejny krążek chóru z repertuarem pasyjnym. Skomponowana przez M. Nagnajewicza płyta Stabat Mater i Mała Kantata Wielkopostna – Panie, Ty widzisz… zawiera utwory o tematyce związanej z wielkopostnym oczekiwaniem na radosne Alle­luja. Chór Dziecięco-Młodzieżowy OiFP to miejsce, stwarzające możliwości rozwoju nie tylko muzycz­nego, ale też emocjonalnego. Pasja, którą odnajdują młodzi ludzie, relacje, jakie tworzą, umiejętności i doświadczenia, które nabywają. A fakt, że często kontynuują swoją muzyczną przygodę na uczelniach artystycznych, czyni ten zespół wyjątkowym.

Data wydarzenia 20 i 21 XII 2024
Cena biletów 30-80 zł
Miejsce wydarzenia Duża Scena
Odeska 1
Kup Bilety

Artyści

Orkiestra, Chór i Chór Dziecięco-Młodzieżowy Opery i Filharmonii Podlaskiej
Mirosław Jacek Błaszczyk – dyrygent
Ewa Barbara Rafałko – dyrygent Chóru Dziecięco-Młodzieżowego OiFP
Anna Wolfinger – sopran
Monika Ziółkowska – mezzosopran
Paweł Cichoński – tenor
Kamil Wróblewski – tenor
Tomasz Rak – baryton
Krzysztof Szyfman – baryton
Rafał Supiński – narrator
Violetta Bielecka – kierownik Chóru OiFP

 

Program

Kolędy polskie na Chór Dziecięco-Młodzieżowy, orkiestrę smyczkową, dwie harfy i instrumenty perkusyjne w opracowaniu Marcina Nagnajewicza
J. Peterson – Pierwsza kolęda /opracowanie na orkiestrę K. Dombek/

Termin

Data wydarzenia sob. 21 gru 2024
Godzina rozpoczęcia
Duża Scena
Informacja o dostępności biletów Wyprzedane
Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania i ochrony danych osobowych oraz plików cookies znajdują się w naszej Polityce prywatności.