29 listopada 2024 r. zapraszamy na koncert w ramach obchodów 100. rocznicy śmierci Giacomo Pucciniego. W programie znajdą się dzieła tego wybitego kompozytora: najsłynniejsze arie i fragmenty oper oraz Messa di Gloria.
Giacomo Puccini wywodził się z rodziny muzyków i kompozytorów kościelnych, początkowo piastował funkcję organisty oraz komponował muzykę religijną. Pasja do opery zrodziła się w nim po obejrzeniu Aidy G. Verdiego. Messa di Gloria powstała jako utwór zaliczeniowy na zakończenie studiów i nawiązuje do tradycji muzyki liturgicznej, o czym świadczy brak partii solowych głosów kobiecych ̶ kobiety nie mogły w tym czasie uczestniczyć w liturgii. Jednak w dziele tym zauważalny jest już jego operowy charakter wykraczający znacząco poza kanon muzyki kościelnej.
Puccini całą swoją twórczą pasję skierował później w stronę opery. Tam, dla odmiany, kobietom przypisał rolę głównych bohaterek: Madama Butterfly, Tosca, Turandot…
Najpiękniejsze i najbardziej znane fragmenty oper Pucciniego usłyszą Państwo także tego wieczoru.
Wystąpi Orkiestra i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej oraz znakomici soliści: Wioletta Chodowicz, Anna Wolfinger, Joanna Motulewicz, Rafał Bartmiński i Tomasz Rak. Koncert poprowadzi Maestro Tomasz Tokarczyk.
Tomasz Tokarczyk
Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie dyrygentury prof. J. Katlewicza oraz w klasie skrzypiec prof. E. Szubry-Jargoń. W latach 2002–2004 dyrygent oraz kierownik muzyczny w Operze na Zamku w Szczecinie. W latach 2004–2023 związany z Operą Krakowską jako dyrygent i kierownik muzyczny. W sezonie artystycznym 2023–2024 kierownik muzyczny Opery Śląskiej w Bytomiu. Poprowadził ponad 900 spektakli operowych, operetkowych jak i baletowych, w tym sprawował kierownictwo muzyczne w blisko 40 premierach. Dyryguje również wieloma koncertami symfonicznymi i oratoryjnymi. W swoim dorobku artystycznym posiada zarówno prawykonania, jaki i liczne nagrania muzyki teatralnej i filmowej oraz szereg aranżacji i opracowań muzycznych, m.in. opracowanie muzyczne spektaklu baletowego Makbet, wystawionego w Operze Śląskiej w 2024 r. Dla krakowskiej sceny przygotował premiery dzieł m.in. Der Kaiser von Atlantis V. Ullmanna, Madama Butterfly, Cyganeria i Turandot G. Pucciniego, Baron cygański J. Straussa, Traviata, Trubadur, Otello i Requiem G. Verdiego, Ariadna na Naxos R. Straussa, Wesele Figara W.A. Mozarta, Carmina Burana C. Orffa, Miłość do trzech pomarańczy S. Prokofiewa, Mefistofeles A. Boito, Tannhäuser R. Wagnera, Opowieści Hoffmanna J. Offenbacha, a także w ramach Festiwalu K. Pendereckiego Diabły z Loudun. Po remoncie sceny Opery Śląskiej przygotował wznowienia spektakli m.in. Cyganeria G. Pucciniego, Don Pasquale G. Donizettiego, Nabucco G. Verdiego oraz premiery Bal maskowy i Makbet G. Verdiego, Cyrk Giuseppe P. Mossa czy Don Giovanni W.A. Mozarta. Występuje z wybitnymi artystami, m.in.: A. Kurzak, A. Dobberem, M. Kwietniem, K. Oleś-Blacha, A. Rucińskim, M. Walewską. Współpracuje z licznymi instytucjami w kraju i za granicą, m.in. orkiestrą symfoniczną w Trondheim (Norwegia), Teatrem Opery i Baletu w Czelabińsku (Rosja), Instytutem Promocji Kultury Polskiej, Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, orkiestrami Filharmonii: Narodowej, Podkarpackiej, Śląskiej, Krakowskiej, Częstochowskiej, Szczecińskiej, Dolnośląskiej, Pomorskiej, Koszalińskiej; orkiestrami symfonicznymi z Torunia i Płocka; orkiestrami Akademii Muzycznych z Krakowa, Wrocławia oraz z Operą Wrocławską, Operą i Filharmonią Podlaską, Operą Bałtycką, Operą Nova, Operą Krakowską i Operą Śląską oraz Teatrem Wielkim w Łodzi czy Teatrem Wielkim w Poznaniu. Brał udział w licznych festiwalach m.in.: Wexford Festival Opera (Irlandia), Opera Gala Festival (Kuwejt), Festival Internazionale delle Orchestre Giovanili (Włochy), Operaverseny Es Festival Szeged (Węgry) czy Festival International de Musica Sacra de Bogota (Kolumbia), jak i Bydgoski Festiwal Operowy, Festiwal im. Adama Didury w Sanoku oraz Festiwal im. Jana Kiepury w Krynicy Zdroju. Odznaczony przez Prezydenta Krakowa Odznaką „Honoris Gratia”, otrzymał Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Medal „Polonia Minor” za profesjonalną i wieloletnią pracę na rzecz wzbogacania życia kulturalnego Małopolski i jej mieszkańców od Samorządu Województwa Małopolskiego. W 2020 r. otrzymał Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury w kategorii: Najlepszy dyrygent. Od 2016 r. jest wykładowcą, a od roku akademickiego 2023/2024 prowadzi Orkiestrę Symfoniczną Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, w 2024 r. został mianowany adiunktem. W 2023 r. otrzymał tytuł doktorat sztuki na Wydziale Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Gdańsku.
Wioletta Chodowicz
Jest absolwentką wrocławskiej Akademii Muzycznej w klasie prof. A. Młynarskiej. Zadebiutowała w 2002 r. na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu jako Hrabina w Weselu Figara W.A. Mozarta, a kolejne jej kreacje na tej scenie to: Donna Elvira w Don Giovannim W. A. Mozarta oraz Bogna w Legendzie Bałtyku F. Nowowiejskiego. W latach 2003–2008, jako solistka Opery Wrocławskiej, śpiewała na tej scenie główne partie operowe, m.in. Paminę w Czarodziejskim flecie oraz Fiordiligi w Così fan tutte W.A. Mozarta, Mimi w Cyganerii G. Pucciniego, tytułową Halkę w operze S. Moniuszki, Agathę w Wolnym strzelcu C.M. von Webera, tytułową Hagith w operze K. Szymanowskiego, Helmwige w Walkirii R. Wagnera. Od 2004 r. związana jest również z TW–ON, gdzie dała się poznać jako Halka w operze S. Moniuszki, Donna Anna w Don Giovannim oraz Hrabina w Weselu Figara W.A. Mozarta, Marie w Wozzecku A. Berga, tytułowa Katia Kabanova w operze L. Janačka, Marta w Pasażerce M. Weinberga oraz Balladyna w Goplanie W. Żeleńskiego. W OiFP zadebiutowała partią tytułową w operze Turandot. W 2021 r. dołączyła do zespołu solistów OiFP, gdzie wystąpiła jako Ligia w Quo vadis F. Nowowiejskiego, Mimi w Cyganerii G. Pucciniego, Santuzza w Pajacach/Rycerskości wieśniaczej R. Leoncavalla/ P. Mascagniego. Występowała na scenach teatrów europejskich, w tym m.in.: Národnı́ divadlo Praha (Tatiana w Eugeniuszu Onieginie P. Czajkowskiego i tytułowa Rusałka A. Dvořáka), Národnı́ divadlo moravskoslezské Ostrava (Katia Kabanova L. Janáčka), Welsh National Opera Cardiff (Marie w Wozzecku A. Berga), Glyndebourne Opera (Rusałka), gościła także na scenie Israeli Opera w Tel Awiwie (Cio-Cio-San w Madame Butterfly G. Pucciniego). W latach 2015–2018 była solistką Opery Krakowskiej, gdzie wykreowała role tytułowej Butterfly, Hrabiny w Weselu Figara, Micaeli w Carmen i Elżbiety w Tannhäuserze. Śpiewała główne partie sopranowe w koncertowych wykonaniach Marii R. Statkowskiego, Giovanny d’Arco G. Verdiego, Zamku na Czorsztynie K. Kurpińskiego, Requiem G. Fauré, IX Symfonii i Missa solemnis L. van Beethovena, Te Deum A. Brucknera, Requiem G. Verdiego, III Symfonii „Pieśń o nocy” K. Szymanowskiego, III Symfonii „Pieśni żałosnych” M. Góreckiego, Das klagende Lied oraz II i VIII Symfonii G. Mahlera, Vier letzte Lieder R. Straussa, a także w dziełach K. Pendereckiego: Polskie Requiem, Te Deum, Strofy oraz Pieśni zadumy i nostalgii. Artystka ma w dorobku liczne nagrania płytowe: Giovanna d’Arco G. Verdiego, Maria R. Statkowskiego, Quo vadis F. Nowowiejskiego, Hagith K. Szymanowskiego, Manru I.J. Paderewskiego i Hagith K. Szymanowskiego. Jest laureatką Paszportu „Polityki” za kreację w operze Katia Kabanova (2010). W 2023 r. na deskach Opery Śląskiej wykonała partię Amelii w Balu maskowym G. Verdiego.
Anna Wolfinger
Solistka Opery i Filharmonii Podlaskiej. Ukończyła Państwowe Liceum Muzyczne im. Fryderyka Chopina w Krakowie w klasie skrzypiec, a następnie uzyskała dyplom na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. I. Jasińskiej-Buszewicz. Kształciła się równieżw Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu, w klasie prof. I. Kremling-Domanski. Swoje umiejętności doskonaliła na mistrzowskich kursach wokalnych, prowadzonych m.in. przez: M. Rzepkę, D. Grabowskiego, A. Sims, I. Kłosińską, R. Karczykowskiego, T. Żylis-Garę, E. Wilke, H. Łazarską, A. Burskiego. Jest laureatką wielu prestiżowych nagród: Grand Prix w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju, II nagrody w Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym w Mławie, II nagrody w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. I. Godina we Vrablach oraz III nagrody w Ogólnopolskim Konkursie Sztuki Wokalnej „Złote Głosy” w Warszawie. W 2012 r. zadebiutowała partią Hanny w Strasznym dworze S. Moniuszki na scenie Opery i Filharmonii Podlaskiej. W tym samym roku została solistką tej opery i na jej scenie wystąpiła m.in. w spektaklach: Księgi zaczarowanego fletu W.A. Mozarta (Pamina), Cyganeria G. Pucciniego (Musetta), Wesoła wdówka F. Lehára (Walentyna), Baron cygański J. Straussa (Arsena), Zemsta nietoperza J. Straussa (Adela), Carmen G. Bizet (Frasquita, Micaela), Czarodziejski flet W.A. Mozarta (Papagena), Traviata G. Verdiego (Annina), Upiór w operze A. Lloyda Webbera (Carlotta), Pimpinone G.P. Telemanna (Vespetta), Skrzypek na dachu J. Bocka (Hudel), Korczak Ch. Williamsa (Basia), Pajace/Rycerskość wieśniacza R. Leoncavallo/ P. Mascagni (Nedda). W marcu 2016 r. zadebiutowała na scenie Opery Krakowskiej, wykonując partię Fiorilli w operze Turek we Włoszech G. Rossiniego. Na deskach Opery Krakowskiej można ją zobaczyć również w roli Noriny w spektaklu Don Pasquale G. Donizettiego, Rozyny w Cyruliku sewilskim, a w sierpniu 2023 r. z wielkim sukcesem zadebiutowała tam jako Violetta Valéry (La Traviata G. Verdiego). W 2019 r. nawiązała współpracę z Teatrem Wielkim im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu, kreując tam rolę Rozyny w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego. W 2022 r. zadebiutowała na scenie Polskiej Opery Królewskiej, wcielając się w rolę Governess w operze The turn of the screw B. Brittena. Artystka chętnie wykonuje również repertuar oratoryjno-kantatowy oraz muzykę barokową.
Joanna Motulewicz
Ukończyła studia na Wydziale Wokalnym Uniwersytetu Muzycznego im. F. Chopina w Warszawie, w klasie śpiewu solowego prof. J. Janucik. W latach 2012–2015 była uczestniczką Akademii Operowej Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. Od 2004 r. współpracuje z Zespołem Muzyki Dawnej „La Tempesta” pod kierunkiem J. Burzyńskiego, z którym regularnie koncertuje w Polsce i Europie, i z którym nagrała serię płyt pod nazwą Jasnogórska Muzyka Dawna. Od stycznia 2012 r. jest solistką Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku. Na scenie podlaskiej opery występuje w produkcjach: Carmen G. Bizeta (partia tytułowa), Straszny dwór S. Moniuszki (Jadwiga), Traviata G. Verdiego (Flora), Zemsta nietoperza J. Straussa (książę Orlofsky), Czarodziejski flet W.A. Mozarta (III Dama), Baron cygański J. Straussa (Mirabella), Via Crucis/Cavalleria rusticana P. Łukaszewskiego / P. Mascagniego (Lola), a także w musicalu Korczak N. Stimsona i Ch. Williamsa (Łucja) oraz jako Fruma Sarah w Skrzypku na dachu J. Bocka. W czerwcu 2013 r. artystka rozpoczęła współpracę z Opera Classica Europa we Frankfurcie, gdzie pod batutą H. Richtera wystąpiła jako Fenena w Nabucco G. Verdiego. Dwa lata później została zaangażowana do Opery we Frankfurcie i w teatrze tym zadebiutowała partią Bronki w operze Pasażerka M. Weinberga. W kolejnych sezonach pojawiła się w inscenizacjach Tryptyku G. Pucciniego, Przygodach Lisiczki Chytruski L. Janáčka, Penelopy G. Faurégo. W 2015 r. zadebiutowała na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Strasznym dworze S. Moniuszki, a w sezonie 2016/2017 wystąpiła tam w operze Oniegin P. Czajkowskiego, a następnie w Carmen G. Bizeta. Sezon 2017/2018 przyniósł śpiewaczce debiut na scenie Theater an der Wien, gdzie wcieliła się w postać Bronki w Pasażerce. W tym czasie rozpoczęła także współpracę z Festiwalem Oper Barokowych „Dramma per musica”. W następnych sezonach artystka pojawiała się kolejno w Operze Bałtyckiej, Oper Graz (Austria), Opera Bielefeld (Niemcy) oraz w Teatrze Wielkim w Poznaniu, tam też wzięła udział w nagraniu Stabat Mater K. Szymanowskiego pod batutą J. Kaspszyka. W sezonie 2022/2023 zadebiutowała na deskach Opery Poznańskiej jako Ježibaba w Rusałce A. Dvořáka, a w kolejnym powróciła do teatru w Bielefeld, aby wcielić się w Carmen. W sezonie 2024/2025 zadebiutuje na deskach Opery Kameralnej w Warszawie partią Kornelii w operze Giulio Cesare G.F. Haendla, a następnie powróci do Opery Bałtyckiej w Gdańsku, aby wcielić się w tytułową postać Carmen w operze G. Bizeta. Artystka współpracowała z wieloma wybitnymi dyrygentami. W gronie tym znajdują się: J. Kaspszyk, R. Kluttig, O. Lyniv, J. Mallwitz, A. Yurkevych, K.L. Wilson, Ch. Gedschold, L. Hussain, Ł. Borowicz, J.M. Florêncio, P. Przytocki, M.J. Błaszczyk, J. Debus, M. Dondajewski, Ch. Campestrini, C. Grabowski, M. Klauza, J.A. Modeß, J. Maksymiuk, M. Nowakowski, J. Hrusa, T. Tokarczyk, H. Richter, T. Wicherek, J. Burzyński, A. Banaszak.
Rafał Bartmiński
Tenor. Absolwent Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie E. Sąsiadka. Laureat III miejsca na XI Konkursie Wokalnym im. A. Sari w Nowym Sączu. W 2007 r. zdobył II miejsce i aż 11 nagród pozaregulaminowych podczas VI Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. S. Moniuszki w Warszawie. Jeszcze w trakcie studiów rozpoczął intensywną działalność koncertową.
Na scenie operowej Rafał Bartmiński zadebiutował w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej partią Leńskiego w Eugeniuszu Onieginie P. Czajkowskiego (2002). Od tego czasu stale współpracuje ze sceną warszawską. Szczególnie dał się poznać polskiej i zagranicznej publiczności w rolach: Tamino (Czarodziejski flet W.A. Mozarta), Don Ottavio (Don Giovanni W.A. Mozarta), Nemorino (Napój Miłosny G. Donizettiego), Ismaele (Nabucco G. Verdiego), Duca (Rigoletto G. Verdiego, Alfred (Traviata G. Verdiego), Boris (Katia Kabanova L. Janáčka), Steva oraz Laca (Jenufa L. Janáčka), Pinkerton (Madame Butterfly G. Pucciniego), Cavaradossi (Tosca G. Pucciniego), Rodolfo (Cyganeria G. Pucciniego), Calaf (Turandot G. Pucciniego), Madwoman (Curlev River B. Brittena), Don José (Carmen G. Bizeta), Tamburmajor (Wozzeck A. Berga), Wacław (Maria R. Statkowskiego), Pasterz (Król Roger K. Szymanowskiego). Jest jedynym wykonawcą wszystkich głównych partii tenorowych w operach S. Moniuszki: Janek we Flisie, Kazimierz w Hrabinie, Idamor w Parii, Stafan w Strasznym Dworze i Jontek w Halce.
Artysta prowadzi również bardzo bogatą działalność koncertową, śpiewa czołowe partie tenorowe w dziełach K. Pendereckiego (Te Deum, Kosmogonia, Credo, Siedem bram Jerozolimy, Polskie Requiem, Jutrznia). Śpiewał też w Messa di Requiem G. Verdiego, VIII Symfonii G. Mahlera, Harnasiach K. Szymanowskiego, Mesjaszu G.F. Händla, Missa solemnis i IX Symfonii L. van Beethovena. III Symfonię „Pieśń o nocy” K. Szymanowskiego wykonywał z: Filharmonią Narodową pod dyrekcją A. Wita (DVD), Sinfonieorchester des Bayreischen Rudfunks w Monachium i Kolonii pod batutą M. Jansonsa (CD) oraz Orquesta Sinfónica de RTVE w Madrycie pod dyrekcją H. Lintu.
Tomasz Rak
Solista Opery i Filharmonii Podlaskiej. Współpracuje z najważniejszymi scenami operowymi w Polsce, m.in. z Teatrem Wielkim Operą Narodową w Warszawie, gdzie występował w Umarłym Mieście E.W. Korngolda (Frank/Pierrot), Madame Butterfly G. Pucciniego (Sharpless), Królu Rogerze K. Szymanowskiego (Edrisi) oraz Halce S. Moniuszki (debiut w roli Janusza) w reżyserii M. Trelińskiego. Jest wieloletnim solistą Opery Bałtyckiej w Gdańsku, a na scenie tego teatru występował w licznych spektaklach reżyserowanych przez Marka Weissa (Grzesińskiego), takich jak: Carmen G. Bizeta (Escamillo), Eugeniusz Oniegin P. Czajkowskiego (Oniegin), Madame Curie E. Sikory (Langevin), Otello G. Verdiego (Jago), Così fan tutte W.A. Mozarta (Guglielmo). Na scenie gdańskiej opery wystąpił również w Graczach D. Szostakowicza w reż. Andrzeja Chyry oraz w Ubu Rex K. Pendereckiego w reż. J. Wiśniewskiego. Udany debiut w Operze Wrocławskiej w tytułowej roli w Eugeniuszu Onieginie przyniósł angaże do kolejnych produkcji. Tomasz Rak wystąpił m.in. w Poławiaczach pereł G. Bizeta (Zurga), Cyruliku sewilskim G. Rossiniego (Figaro), Kopciuszku G. Rossiniego (Dandini), a także jako Escamillo w widowisku operowym Carmen zrealizowanym na Stadionie Śląskim we Wrocławiu dla 25-tysięcznej widowni. Artysta współpracuje również z Teatrem Wielkim w Łodzi, gdzie kreował role: Figara w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego, Eisensteina w Zemście nietoperza J. Straussa oraz Maksimiliana w Kandydzie L. Bernsteina. W Operze i Filharmonii w Białymstoku wystąpił dotąd w Cyganerii G. Pucciniego (Marcello), Zemście nietoperza J. Straussa (Eisenstein), Wesołej wdówce F. Lehára (Daniło) oraz Via Crucis/Cavalleria rusticana P. Łukaszewskiego / P. Mascagniego (Alfio).
Violetta Bielecka
Dyrygent i kierownik artystyczny Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku. Od 1 grudnia 2020 roku pełniła obowiązki dyrektora OiFP, a 3 listopada 2021 r. została dyrektorem tej instytucji. Ukończyła z wyróżnieniem studia w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie (kierunek dyrygentura chóralna u prof. J. Boka i prof. R. Zimaka). Jest absolwentką i byłym pracownikiem Podyplomowych Studiów Chórmistrzowskich i Emisji Głosu przy Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. W 2000 r. z rąk Prezydenta RP otrzymała tytuł profesora sztuk muzycznych. Prowadziła Chór Politechniki Białostockiej, Chór Żeński Schola Cantorum Bialostociensis i Białostocki Chór Kameralny Cantica Cantamus, które zdobyły wiele cennych nagród i wyróżnień. Była inicjatorem i organizatorem Międzynarodowych Warsztatów Młodzieży Polskiej i Polonijnej Polskiej Filharmonii Pokoju. Współpracowała z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie jako konsultant wokalny chóru. Jest profesorem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina Filii w Białymstoku. Od 2017 r. do 2024 r. powierzono jej funkcję kierownika Katedry Chóralistyki i Edukacji Artystycznej UMFC na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym, Edukacji Muzycznej i Wokalistyki (1999–2005 kierownik Zakładu Dyrygentury Chóralnej; 2005–2012 Prodziekan Wydziału, w latach 2019–2024 członek Rady Uczelni, Rady Naukowej oraz Rady Dyscypliny Artystycznej UMFC). Wykształciła wielu chórmistrzów, wokalistów chóralnych i śpiewaków solowych. Od 2006 r. odnosi liczne sukcesy jako dyrygent i kierownik artystyczny Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej, z którym bierze udział w prestiżowych festiwalach międzynarodowych, wykonując dzieła światowej literatury muzycznej w najbardziej renomowanych salach koncertowych. Przygotowała zespół do koncertów, transmisji radiowych i telewizyjnych oraz światowych nagrań CD w ramach najważniejszych międzynarodowych festiwali (m.in. „Chopin i jego Europa”, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, „Warszawska Jesień”). W jej dorobku artystycznym szczególne miejsce zajmują wydawnictwa fonograficzne dzieł wokalno-instrumentalnych, oper, kantat, muzyki chóralnej a cappella, rozpowszechniane na rynku krajowym i zagranicznym. Płyty z udziałem Chóru OiFP zdobyły nagrody FRYDERYK w 2008, 2009, 2016, 2017, 2022, 2023, 2024 r. oraz nagrodę „International Classical Music Award” 2018 w kategorii chóralnej (za Quo vadis F. Nowowiejskiego). Prof. Violetta Bielecka była wielokrotnie honorowana za dokonania artystyczne i zasługi dla kultury, otrzymała m.in. Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury (2019), Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2008), a także Nagrodę im. Jerzego Kurczewskiego za wybitne osiągnięcia w dziedzinie chóralistyki i propagowanie muzyki polskiej (2013). Należy do sekcji muzyki poważnej Akademii Fonograficznej, która dokonuje oceny wydawnictw fonograficznych oraz wyboru laureatów nagród FRYDERYK. Bierze także udział w pracach komisji ds. przyznawania Nagród Marszałka Województwa Podlaskiego w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury oraz stypendiów dla osób zajmujących się twórczością artystyczną, upowszechnianiem kultury i opieką nad zabytkami. Z inicjatywy JM Rektora prof. dra hab. K. Barana w 2021 r. została odznaczona Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” pod auspicjami Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu prof. dra hab. P. Glińskiego.