Akademia Młodego Melomana, czyli poranne koncerty dla młodzieży, to inicjatywa, która ma na celu wprowadzenie młodych ludzi w świat muzyki klasycznej i sztuki wysokiej. Koncerty te posłużą jako narzędzie edukacyjne, mające na celu rozwijanie wrażliwości muzycznej uczniów. Dzięki nim młodzi ludzie będą mogli poznać różnorodne formy muzyki, instrumenty oraz kompozytorów. Koncerty będą poprzedzone lub uzupełniane komentarzem, który pomaga zrozumieć kontekst utworu, historię jego powstania oraz specyfikę poszczególnych instrumentów. Kontakt z muzyką symfoniczną wzbogaci uczniów kulturowo, otwierając ich na nowe doświadczenia i poszerzając horyzonty. Muzyka klasyczna często niesie ze sobą bogatą tradycję, której poznanie pomaga w kształtowaniu świadomości kulturowej. Koncerty dla szkół to także sposób na promowanie wartości artystycznych wśród młodzieży. Uczestnictwo w takich wydarzeniach może inspirować do rozwijania własnych pasji artystycznych, a także do szacunku i doceniania sztuki w życiu codziennym. Akademia Młodego Melomana to inicjatywa, która łączy edukację, kulturę i sztukę, przyczyniając się do wszechstronnego rozwoju młodzieży. Uczniowie będą mogli nie tylko poznać i zrozumieć muzykę klasyczną, ale także rozwinąć swoje zainteresowania oraz zdolności artystyczne.

W sezonie 2024/2025 zaplanowane są cztery koncerty.

Cennik:
Bilet normalny: 30 zł
Bilet ulgowy: 25 zł
1 opiekun na 15 uczniów – bezpłatnie

Prosimy o telefoniczne składanie rezerwacji po numerem tel. 85 306 75 05, 502 862 789 (od poniedziałku do piątku w godz. 9.00-15.30).


MUZYCZNE OPOWIEŚCI. POEMATY SYMFONICZNE
Koncert szkolny | 20.09.2024 | godz. 11.00
Sala Koncertowa ZSM, ul. Podleśna 2

Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej
Karol Jóźwik – dyrygent, słowo o muzyce
Program
B. Smetana – Poemat symfoniczny Wełtawa z cyklu Moja ojczyzna
F. Liszt – Preludia

Jako ludzie kochamy opowiadać historie i historii słuchać. Uwielbiamy chłonąć cudze przeżycia i przemyślenia. Poemat, który będzie tematem przewodnim pierwszego koncertu z cyklu Akademia Młodego Melomana kojarzy się nam raczej z literaturą. Weźmy taki przykład: najbardziej znany polski poemat, Pan Tadeusz, opowiada historię dojrzewania skropionego krwią niespełnionej miłości, z której ziarna kiełkuje przebaczenie i nawrócenie (historia okraszona została dodatkowo opisami litewskich much i bigosu). Największą uwagę w tym poemacie zwraca jednak technika jego stworzenia: Mickiewicz używa iście kwiecistej polszczyzny i błyskotliwych rozwiązań językowych, byśmy poprzez samo piękno utworu jak najgłębiej mogli wejść w jego świat. A teraz wyobraźmy sobie, że aż do XIX wieku muzyka nie wykształciła sposobu na opowiadanie epickich historii! Idealne zatem wydawało się przeniesienie na jej pole założeń poematu literackiego. Przepiękną, potoczystą muzyką instrumentalną można przecież bez trudu opowiadać historie. Nastąpił absolutny przełom – powstał zupełnie nowy gatunek w historii muzyki, bezpośredni przodek muzyki filmowej, poemat symfoniczny. Nawet najbardziej doświadczonym muzykom zdarza się czasem pomylić ścieżkę dźwiękową do jakiegoś filmu ze starszym o sto lat poematem symfonicznym.
Cykl Opery i Filharmonii Podlaskiej Akademia Młodego Melomana rozpocznie się koncertem, podczas którego dowiecie się więcej o poematach symfonicznych (i o tym, dlaczego zrozumienie ich konceptu jest kluczowe dla zrozumienia dziejów całej późniejszej muzyki, łącznie z rozrywkową) oraz wysłuchacie dwóch porywających utworów-historii, które przez wielu uważane są za absolutne arcydzieła gatunku: Preludiów Franciszka Liszta oraz Wełtawy Bedricha Smetany.


Karol Jóźwik (ur. 2000 r.)

Ukończył z wyróżnieniem Państwową Szkołę Muzyczną II stopnia w Białymstoku w klasie wiolonczeli prof. Romana Hoffmanna. Jako wiolonczelista wielokrotnie występował w Polsce (m. in. Warszawa, Wrocław, Katowice, Lusławice) i za granicą (Norwegia, Niemcy, Litwa, Słowenia). Swoje umiejętności doskonalił pod okiem takich wiolonczelistów, jak prof. Tomasz Strahl, prof. Marcin Zdunik, prof. Andrzej Bauer, dr Antonije Hajdin (Chorwacja). Laureat konkursów wiolonczelowych.

W czasach szkolnych po raz pierwszy współpracował z Orkiestrą, Chórem i Chórem Dziecięco-Młodzieżowym Opery i Filharmonii Podlaskiej – Europejskiego Centrum Sztuki w Białymstoku, wykonując solowe partie sopranu dziecięcego w „Requiem” Karla Jenkinsa (dyr. Wioletta Miłkowska), „Chichester Psalms” Leonarda Bernsteina (dyr. Jakub Chrenowicz) oraz musicalu „Korczak” Chrisa Williamsa (dyr. Tadeusz Płatek, reż. Roberto Skolmowski).

Od 2019 roku kształci się w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej prof. Mirosława Jacka Błaszczyka na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Tytuł licencjata otrzymał w 2022 roku. Jego warsztat dyrygencki szlifowali: prof. Juozas Domarkas (Litwa), prof. Jerzy Salwarowski, prof. Rafał Jacek Delekta, prof. Tomasz Bugaj.

Swoje zainteresowania kompozycją zgłębiał u prof. Aleksandra Lasonia, a orkiestracji uczył go prof. Luca Antignani (Włochy, Francja). Już jako student pierwszego roku prowadził próby chóru macierzystej uczelni pod okiem prof. Aleksandry Paszek-Trefon. W toku studiów występował w roli dyrygenta ze Śląską Orkiestrą Kameralną, Młodzieżową Akademicką Orkiestrą Symfoniczną Ukrainy z Charkowa oraz z rozlicznymi zespołami studenckimi.

Obecnie członek Senatu, Rady Uczelni oraz Przewodniczący Samorządu Studenckiego Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.